ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

36
del 21M en las cooperativas La Huelga General a k ahots kooperatibista kooperatibista nº 23, junio 2009 La Huelga General del 21M en las cooperativas

description

del 21M en las cooperativas La Huelga General La Huelga General del 21M en las cooperativas

Transcript of ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Page 1: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

del 21M en las cooperativasLa Huelga General

ak ahotskooperatibistakooperatibista

nº 23, junio 2009

La Huelga Generaldel 21M en las cooperativas

Page 2: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Huelga generaldel 21 de mayo en las cooperativas

el grupo MODRAGON es, sin lugar a dudas, la cooperativa más grande del mundo. Es también, la séptima empresa más importante del Estado español, y la primera de Euskadi. Cuenta en la actualidad, se-gún datos oficiales, con más de 80.000 socios y socias y trabajan para las empresas de economía social vas-cas más de 100.000 personas. A esto habría que aña-dir un sinfín de eventuales que trabajan en nuestras plantas y que, en épocas de vacas gordas, han podido suponer hasta el 25% de la plantilla de las empresas más representativas de Corporación. Cuenta con 260 cooperativas y con 73 filiales repartidas por el mun-do. Los resultados oficiales –que a veces no coinciden del todo con los reales– arrojan unos beneficios de 71 millones de euros en 2008 frente a los 711 millones de euros del cierre de 2007. Supone un recorte del 90% de beneficios. En muchas de estas empresas se han plan-teado en sus respectivas Asambleas bajadas salariales de entre un 7 y un 10%. Hay que decir que, en honor a la transparencia informativa no practicada por órganos como el Consejo General del Grupo Fagor, ante el planteamiento del 10% (o el 11% en otros casos) so-lamente se ha aprobado el 7% quedando desechado el 3% restante.

Como forma de hacer frente a la crisis generalizada provocada por las élites financieras y políticas, en la que también las cooperativas están involucradas, se con-vocó una huelga general para el 21 de mayo por los sindicatos ELA, LAB, ESK, STEE-EILAS, EHNE e HIRU. En la mayoría de las cooperativas se abrió el proceso para realizar las votaciones de apoyo a la huelga, el resultado fue negativo por amplia mayoría en casi todas las empresas de MONDRAGON. Para-ron simplemente algunas como Irizar, Orkli…

En las cooperativas del Alto Deba no hubo debate an-terior sobre el significado de la huelga ni sobre la po-sición a adoptar por los socios y socias. Solamente se recogieron unas 500 firmas en un manifiesto a favor

2

232 La huelga general del 21 de mayo en

las cooperativas.

4 Entrevista a un grupo de socios y socias de ‘Lavadoras’.

5 Planes de viabilidad.

6 Huelga general 21M. El valor de la movilización.

9 Construir unos buenos Consejos Sociales.

12 Un expediente incomprensible en ‘Lavadoras’.

14 Saquemos los colores a EROSKI.

15 FAGOR: el soporte del proyecto de Israel en Euskal Herria.

16 Enfermedades laborales: ¿Qué está pasando?

16 Enfermedades laborales: ¿Cuántas son?

17 Cambios en Lagun Aro.

18 Que no te dejen sin permiso de tra-bajo y residencia.

Para contactar con ahots kooperatibista:- Sede social: Garibai 14, 4º dcha. 20500 Arrasate

- Teléfono: 943 799243

- email: [email protected]

Renovación página web:

www.ahotskooperatibista.org

- www.ahotskooperatibista.org

- www.blog.ahotskooperatibista.org

- www.ahotskooperatibista.freeforums.org/

Page 3: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Huelga generaldel 21 de mayo en las cooperativas

de la huelga. Los Consejos Sociales no abrieron deba-te alguno, sobre la posición a tomar por empresas de economía social, frente a la magnitud de la crisis que tenemos encima.

La situación de las cooperativas es mala y las bajadas salariales afectan de forma determinante para desen-volverse con soltura. La gente que tiene índices bajos y que está metido en hipotecas, que no tiene antigüe-dad, etc., lo está pasando realmente mal. Pero otros trabajadores y trabajadoras también, algunas de estas personas con riesgo de perder su puesto de trabajo. A pesar de ello otras empresas, no todas, salieron. La cercanía de la aprobación en Asambleas de las bajadas salariales ha afectado de forma importante en la pos-tura ante la huelga, pero también, un corporativismo insolidario que conviene analizar. Es bueno que nos

sintamos gente igual al mundo del trabajo y echar una mano cuando nos lo solicitan. Hay gente que se ha quedado en paro y sin protección social… Frente a esto tenemos que actuar.

Esta huelga tenía de por sí sus propios límites, convo-cada solamente por algunos sindicatos, huelga tildada de política por algunos sectores, precipitada… No tiene que valer para agarrarnos a lo “nuestro” y a no perder un día más de salario.

Las empresas de economía social, las gentes que sen-timos el tema social, no podemos hacernos los “lon-guis” ante una huelga que nos afecta también a nosotros y nosotras. ¿Se encontrarían acaso la mayoría de las coo-perativas en la situación actual sino fuese por la afección de la crisis global? Conviene que abramos un sincero y profundo debate sobre este tema, conviene que se plantee en los consejillos. La crisis no termina con la huelga y parece que va para largo. No estaría mal que los sindicatos convocantes hagan algo más para involu-crar a la empresa más grande de Euskadi. No vale con convocar en vísperas de la huelga a los Consejos Sociales con un feo “o lo tomas o lo dejas”. Tienen que esforzarse en explicar, oír y convencer. Desde co-lectivos como ahots también tenemos que hacer algo más.

ahots kooperatibista

3

ak

Page 4: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

4

En la última Asamblea General, donde se aprobó en parte la bajada salarial, hubo una intervención de un talde de Lavado-ras (Fagor Electrodomésticos) muy bien acogida y aplaudida por la inmensa mayoría de la gente que asistió. Con la intención de conocerles un poco más hemos realizado esta entrevista.

Pregunta. ¿Quiénes sois?

Respuesta. Somos chicas y chicos de Lavadoras, de MOD; llevamos ocho años de media como socios y so-cias (alguna gente estamos reubicados ya en Ederlan).

P. ¿Con qué pegas os habéis encontrado a la hora de realizar vuestra intervención?

R. Nos ha afectado de todo. Empezando por la falta de información, ya que pensamos que no nos infor-man de todo lo que está pasando (no entendible en la situación de crisis que estamos); impotencia ante la composición de los directivos; ajustes en el trabajo; injusticias laborales (sobre todo la bajada salarial del 7% que hemos tenido). La bajada salarial ha sido la gota que ha colmado el vaso, ya que llevamos años sin cobrar intereses, sin cobrar la paga extra de diciem-bre y congelaciones de subidas a consecuencia de una mala gestión, a nuestro entender.

P. ¿Por qué visteis la necesidad de intervenir?

R. Porque creemos que es hora de decir BASTA, esta empresa es de todos y todas.

P. ¿Cuáles fueron vuestras sensaciones en la Junta Ge-neral y después?

R. Nos decepcionó el Consejo Social, ya que creemos que debería ser un apoyo de la gente trabajadora y no po-sicionarse siempre con las propuestas de Consejo Rector. El apoyo que tuvimos de toda la gente en la Asamblea fue algo estupendo que te da ganas de seguir luchando por cosas más justas. Gracias a todos y todas.

P. ¿Qué solicitabais con vuestra intervención?

R. Una solidaridad más real que la que ellos y ellas proponen.

P. ¿Creéis que desde la Dirección hay un comporta-miento distinto hacia la MOD o la MOI?

R. Por supuesto. Todas y todos tenemos conocidos en todos los sitios y la gente de MOI reconoce (alguna) que tienen muchos compañeros y compañeras que no trabajan ni el 80%, mientras en montaje estamos al 115%. En cuanto al ajuste de plantilla, la gente de MOD sobramos y hay que reubicarnos (pudiendo ir hasta a Gernika…) cuanto antes, pero el movimiento de MOI se hará en tres años.

P. ¿Habéis conseguido lo que pretendíais?

R. No.

P. ¿Y ahora qué queda pendiente, por hacer?

R. Muchas cosas. Que ésta bajada termine cuanto an-tes, si hay que hacerla alguna otra vez tiene que ser mayor para quién tenga más índice. Que el paro es-tructural sea para toda la gente del negocio (MOD y MOI). Eliminar el descuento de los 3 primeros días de baja que mucha gente no cobra. Eliminar los comple-mentos de compensación (C de C) para los equipos directivos que les cambian de puesto por incumpli-miento manifiesto de sus objetivos. En estos momen-tos tan difíciles pensamos además que al personal del Grupo Fagor, se reubique dentro del Grupo, teniendo prioridad respecto de otra gente que no es del Grupo; la solidaridad intercooperativa es un objetivo funda-cional del Grupo. Podríamos seguir…

P. ¿Cómo gestionaríais dentro de la empresa la conse-cución de estas peticiones?

R. Día a día, con el nuevo Consejo Social, y con char-las entre nosotras y nosotros. Y en la siguiente Junta General (que creemos que será pronto) pues ya vere-mos qué pasa.

P. Al ser gente relativamente joven y que ha entrado a la cooperativa en las últimas remesas… ¿Qué impre-sión tenéis de la cooperativa?

R. Decepción. Creemos que cada día está menos fun-damentada, que está perdiendo la base de las ideas en las que se formó. Cada vez es menos participativa, la gente se conforma con el sueldo y no lucha por sus derechos.

Entrevistaa un grupo de socios y socias de ‘Lavadoras’

Page 5: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

ak

5

cuando las empresas, sean de capital social o de capital privado, pasan por dificultades es necesario que se hagan planes específicos que planteen una salida lo menos traumática posible. A esos planes les llamamos planes de viabilidad.

Los planes de viabilidad son proyecciones de las Cuentas de Pérdidas y Ganancias y de los Balances de una em-presa en un plazo de tiempo. Normalmente entre 3 y 5 años. Así como la Cuenta de Pérdidas y Ganan-cias refleja la salud económica de una empresa (si es rentable, en cuyo caso obtendrá beneficios o si no lo es y reflejará pérdidas), el Balance muestra su sa-lud financiera. Una empresa no rentable termina te-niendo un balance en el que los fondos propios van decreciendo fruto de las pérdidas. Puede solventar-se el problema temporalmente con inyecciones de más capital por parte de los y las accionistas, pero nadie sigue invirtiendo en empresas no rentables.

Hay empresas en el Grupo MONDRAGÓN nece-sitadas de planes de viabilidad. Algunas de ellas en el grupo Fagor como Fagor Electrodomésticos y Fagor Electrónica. Algunas vienen de largo, en una Asamblea anterior el Director General de Fagor Electro-domésticos comentaba que esa empresa “se encontraba en crisis antes de la crisis”.

Lagun Aro exige que para que una cooperativa pueda acogerse al paro estructural tenga hecho un plan de viabilidad ya que sin ella no es posible hacer prejubilaciones. Las cooperativas arriba citadas se han acogido al paro estructural y tienen en marcha prejubilaciones, reubicaciones de personal y socios y socias en paro coyuntural. Además, ambas están recurriendo de forma profusa a los calendarios a la baja, varias plantas de Fagor Electrodomésticos trabajarán 10 días solamente en el mes de junio.

La situación de estas empresas ha llevado a detraer alguna paga extra, a congelaciones salariales el año pasado y a la bajada salarial del 7% (el otro 3% que se proponía no se aprobó). Fagor Electrodomés-ticos ha destruido entre 1.500 y 2.000 puestos los últimos años y F. Electrónica varios cientos. En ninguna de las dos empresas conocemos con un mínimo de seriedad la salida del túnel ni lo que hay al final del mismo. Para compartir la salida hace fal-ta manejar una información exhaustiva, compartir la información para discutir con todos los datos enci-ma de la mesa. No se puede convencer sin claridad y sin proyección de futuro ni exigir adhesiones in-quebrantables

Hace falta, como mínimo, un plan de viabilidad que contemple dos escenarios: uno optimista suponien-do que la salida de la crisis pueda ser en 2010 y otro más pesimista suponiendo que la crisis no remonte en 2 ó 3 años más. Plan de viabilidad que contemple previsiones de la Cuenta de Explotación, Balance, Ventas y Personal. Tenemos derecho a saber la pro-yección de los datos macroeconómicos. Tenemos que saber qué producto y cuánto vamos a vender y con cuanta gente se cuenta. Significativo nos parece conocer también el papel práctico que está jugando la innovación a la hora de vender nuevos produc-tos. El empleo en el Alto Deba está sufriendo un deterioro notable, con índices de paro registrado superiores al resto de la Comunidad Autónoma y va en aumento.

La Ley de Cooperativas en su artículo 24, los Es-tatutos Sociales y el Reglamento Interno Coopera-tivo (RIC) hablan profusamente del derecho a la información que tenemos los y las cooperativistas.

Planes de viabilidad

Page 6: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Entendemos que se está emborronando el espíritu de estas leyes cuando no se nos da información cla-ra sobre el devenir de nuestras empresas. Supone-mos que la información que solicitamos existe pero que se nos está ofreciendo por entregas, medidas de choque etc. No nos dejan ver lo que tienen en el fondo de los cajones o archivos informáticos. Es seguro que manejan planes de viabilidad con dis-tintos escenarios y que los ocultan. Eso nos impide a los socios y socias hacernos una idea cabal de la situación de nuestras empresas y afrontar el futu-ro. Esta actitud desequilibra el poder -más aún- del lado de las élites cooperativistas. Es tratar al perso-nal como si fuera menor de edad y se estimara que diciéndoles toda la verdad acerca de la gravedad de la crisis, cundiría el pánico.

Desde los Consejos Sociales, pero también desde el colectivo en los foros que sea posible, hay que ha-cer un esfuerzo consecuente para apretarles y exigir claridad primero, luego veremos si tiene que haber adhesión o no. Adhesión sin información contras-tada y suficiente no es deseable. Esa información hoy aquí y en las empresas con problemas es un plan de viabilidad como el que apuntamos.

ahots kooperatibista

6

Huelga General 21-M

El valor de la movilización*

Quienes querían evitar que organizaciones sindica-les de clase así como, miles de trabajadores y trabajado-ras hiciéramos un análisis propio de la crisis y diéramos una respuesta fuera del control de los diferentes pode-res se han equivocado.

A pesar de que será difícil encontrar una Huelga Ge-neral tan vapuleada desde la patronal, los responsables institucionales, algunas organizaciones sindicales y casi toda la prensa antes y después de su celebración, la Huelga General del día 21 ha sido un éxito que ha per-mitido empezar a salir del agujero ideológico de “pa-guemos esta crisis a escote” y nos ha situado en la línea de salida para hacer que la crisis la paguen quienes la han creado.

Por eso tras el 21 la carga mediática y política contra esta movilización ha sido, si cabe, mayor que hasta la víspera. Porque desde el establishment político, eco-nómico y mediático era tan importante dar una ima-gen falsa de la movilización como intentar evitar que su mensaje cale en la sociedad. Saben que esta crisis va para largo y que la sacudida que ha supuesto la movili-zación del 21 marca una nueva agenda y eso es lo que quieren evitar. Y la mejor expresión de eso fueron las portadas de la prensa del 22: todas a una, salvo Gara, Berria y DN de Navarra, borraban de la jornada del 21 las masivas movilizaciones del mediodía.

El mensaje de la movilización, de las decenas de miles de huelguistas y manifestantes, fue claro: hoy y aquí es posible hacer frente a la crisis, hacer frente a la pa-tronal y a las políticas gubernamentales que cargan la

Page 7: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

7

ak

Además, esta huelga ha sido útil. En primer lugar, por-que en medio de una fuerte ofensiva por el “diálogo social”, que para la patronal significa alcanzar cuotas de reducción en las cotizaciones a la Seguridad Social, vía libre a los E.R.E.s y reforma del mercado laboral y para el Gobierno “paz social” para gestionar la crisis, esta movilización sitúa el listón allí donde tiene que estar: en la defensa de los derechos de los trabajadores y trabajadoras y la exigencia de un giro de 180º en las políticas públicas.

En segundo lugar, porque ha permitido recomponer parcialmente, en la medida de lo posible, unas relacio-nes sindicales marcadas por el desencuentro perma-nente que tan negativamente han pesado en la con-frontación con la patronal y las políticas antisociales a lo largo de estos diez últimos años.

Huelga General 21-M

El valor de la movilización*

crisis a nuestras espaldas. Porque aún asumiendo como cierto que la movilización del día 21 no se sitúa en los términos de otras huelgas generales, el grado de mo-vilización lograda, expresada de manera clara en las manifestaciones de las cuatro capitales, muestra que la movilización no erasólo necesaria sino que era posible y que había que hacerla.

Una huelga necesaria y útil

Año y medio después del estallido de la crisis financie-ra y a 8 meses de que se empezaran a notar el fuerte calado de la misma, no había muchas alternativas. Los 4 millones de parados y paradas (60% de los cuales sin cobertura de desempleo), la interminable carrera de E.R.E.s y unas políticas gubernamentales destinadas a regalar dinero a la banca y a la patronal (el Gobierno de Zapatero en este último año haya destinado fondos equivalentes al 20% de la renta nacional a sanear y avalar Bancos o a la empresa privada en tanto que sólo ha destinado un 1,5% a las familias en dificultades) hacían necesario ir a una movilización general.

En parte de la sociedad, así como en muchos centros de trabajo, esta movilización y el proceso hacia ella ha puesto en el centro del debate no la crisis económica sino los efectos sociales de la crisis; se ha hablado de quien la ha provocado y quien la ha de pagar y de lo erróneo de las políticas gubernamentales, más dirigi-das a salvar las cuentas de beneficios de la patronal y la banca que a atender las necesidades de la mayoría de la población. Una movilización, en fin, que ha servido para sacar a la luz la irracionalidad del sistema capita-lista que pone en riesgo el futuro mismo del planeta.

Esta movilización, también, ha dado el pistoletazo de salida a la confrontación con la patronal más allá del marco de la fábrica, sacando del aislamiento a los tra-bajadores y trabajadoras que vienen haciendo frente a la patronal empresa a empresa; ha servido de aliento para esas miles de personas que han engrosado las ci-fras de desempleo en el más puro anonimato y, tam-bién, a quienes sufren procesos de desahucio por no poder hacer frente a los créditos hipotecarios.

Page 8: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

8

En tercer lugar, para activar el movimiento obrero, porque, a fin de cuentas y más allá de la intencionali-dad de quien la convocó, la manifestación organizada por CCOO el sábado 16, estuvo en gran medida, obli-gada por la convocatoria del a huelga. Este es, por qué no, unos de los positivos efectos colaterales que ha tenido esta huelga; al igual que lo es el hecho de que al calor de esta convocatoria el debate sobre la nece-sidad de una movilización general se haya trasladado al ámbito estatal.

Y, finalmente, porque su preparación ha permitido ac-tivar el trabajo militante en los sindicatos desplegando una campaña muy activa y porque el sabor que nos ha dejado la huelga es de satisfacción, de haber hecho lo necesario en el momento justo. Y este es también un dato importante si contamos los años de apatía sindical que veníamos arrastrando en el movimiento obrero.

Y ahora ¿qué?

Así pues, el valor de esta movilización ha sido impor-tante y un buen punto de partida para ir avanzando en el camino emprendido y en la consolidación de la unidad sindical lograda. El frente anti-huelga que se ha levantado en esta ocasión es un fiel reflejo de las fuerzas que vamos a encontrar enfrente a la hora de impulsar la movilización a partir de ahora.

Hoy en día el terreno de juego que marca la crisis obli-ga más que nunca a dar continuidad a la movilización del 21 en el día a día, frente a la destrucción de em-pleo, el cierre de empresas, los E.R.E.s o las políticas de los diferentes gobiernos; en las empresas y también a nivel local o comarcal.

Hay que seguir presionando para que los diferentes go-biernos tomen medidas y propuestas no nos faltan:

1. Hacer reformas fiscales para que paguen más quien-más tiene y redistribuir la riqueza hacia la gente más empobrecida.

2. Garantizar que ninguna persona parada carezca de prestación de paro, que la Renta Básica, la Presta-ción Complementaria de Vivienda y las Ayudas de Emergencia Social cubran a todas las personas que, por causa de la crisis, carecen de ingresos para vivir y de vivienda en la que habitar.

3. Incrementar del gasto social: Para garantizar dere-chos básicos como el derecho a una educación pú-blica, a la sanidad gratuita y de calidad o el derecho a la vivienda.

4. Inversión pública sí, pero menos cemento y más creación deempleo de calidad, estable y útil para la sociedad

5. Poner fin a los desahucios.

6. Una legislación laboral decidida aquí pero para que acabe con la precariedad

7. y, en vez de regalar dinero a la banca, que la nacio-nalicen.

Siendo este el reto que tenemos por delante, tendre-mos que trabajar por construir, en lo concreto, las alianzas sindicales y sociales más amplias; y en lo con-creto significa que nuestra apuesta por la unidad sin-dical es firme, pero tan firme como lo es, que la única unidad posible es la que pasa por el compromiso de confrontación ante la patronal que quiere hacernos pagar la crisis y ante los gobiernos que no nos defien-den sino todo lo contrario.

Sigamos trabajando desde el convencimiento de que la lucha es el camino, que en ese camino encontraremos cada vez mas gente que quiera luchar por sus derechos y sabiendo, que mas pronto que tarde saldremos de nuevo a la calle como lo hicimos el 21 para seguir defendiéndo-nos y reivindicando un nuevo modelo social.

*Artículo recogido de la revista arian de ESK

Page 9: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

9

ak

Construir

unos buenosConsejos Sociales

no parece exagerado decir que el devenir de las coo-perativas está íntimamente ligado al funcionamiento innovado, participativo y potente de los Consejos Sociales. Para algo está definido como órgano per-manente de participación, esto no significa que otros órganos de la cooperativa no tengan la necesidad de ser sometidos a crítica.

El Reglamento Interno Cooperativo (RIC) lo define como: “Órgano de participación permanente de la co-munidad de trabajo en la administración de la coope-rativa”. La administración de la cooperativa supone, ni más ni menos, hacerse cargo de una empresa englo-bada en una superestructura como MONDRAGÓN que, como recientemente, presenta orientaciones para bajadas salariales, directrices para realizar planes de gestión, etc. Se administra también una comunidad de trabajo con las siguientes modalidades de trabajo: sub-contratación, eventualidad, empresa internacionalizada cuyos trabajadores y trabajadoras están supeditadas a la cooperativa y socios y socias que, por lo menos, teóricamente deciden. El Consejo Social debe pre-pararse y formarse para realizar sus funciones en una empresa grande, internacionalizada y en plena crisis.

Dice el RIC que el C. S. tiene que servir de contrapun-to para completar otros puntos de vista orgánicos. Sus funciones básicas son: información, asesoramiento, ne-gociación y control social. Necesita el reconocimiento de las dos últimas, negociación y control social, por su incorporación más reciente a nuestro derecho interno. La negociación, según el RIC, responde a un doble concepto: participación de los socios y socias especial-mente en el ámbito cotidiano del trabajo y asumir el conflicto como fenómeno inherente a toda convivencia colectiva para su racionalización y procesamiento co-lectivo. El control social, según nuestro Reglamento, es un atributo de toda sociedad democrática organizada. Su reconocimiento, dice, no ofrecer dudas.

A nuestro entender, los Consejos Sociales adolecen del necesario espíritu crítico que se les debía suponer a ór-ganos cuyos cometidos no son lo mismos que otros cuyo perfil es más ejecutivo. El excesivo seguimiento del desenfocado papel de la dirección, en el potencia-mento y renovación de los valores cooperativos, les ha llevado a un desdibujamiento y alejamiento paulatino de los socios y socias de base. Alejamiento que se ha acentuado de forma notable en los últimos tiempos en la mayoría de los Consejos Sociales que conocemos. Los Consejos Sociales están demasiado pegados a la dirección, faltos de iniciativas y, sobre todo, sin energías

Page 10: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

10

libres. Los Consejos Sociales han hecho dejación –nos referimos sobre todo al caso de Fagor– de principios básicos como: la defensa de la Asamblea como máxi-mo órgano de decisión; del respeto a la máxima de un socio o socia, un voto, que se cuestiona en el caso de Edesa; de la necesidad del Arbitraje que la Confedera-ción de Cooperativas tiene constituido en su seno para la resolución extrajudicial de conflictos; de la necesidad de un Consejo Social que sirva de control al conjunto de la corporación MONDRAGÓN (antes MCC)… Los Consejos Sociales se han mostrado en contra de posiciones bastante generalizadas abajo en lo referen-te a cuestiones socio-laborales. Los Consejos Sociales han ido alejándose paulatinamente de la gente de base, llegando a ser, más o menos, un apéndice ilustrado y sumiso de la dirección. El desnorte del órgano de parti-cipación por excelencia ha sido y es notable. En su des-cargo hay que anotar el crecimiento que, en los últimos tiempos han experimentado algunas de las cooperativas de referencia más importantes. Este fenómenocompli-

ca la labor del Consejo Social por dos razones: las dificultades añadidas para hacer autogestión y la entrada de gente de otras generaciones con ideas y com-portamientos (legítimos) distintos.

En todo caso, el reconocimiento de errores de enfoque y de funcionamien-to es condición necesaria para empe-zar a remontar, innovar y revitalizar los Consejos Sociales.

En estos momentos creemos impres-cindible un cambio tanto en el fondo como en la forma de funcionar los Consejos Sociales. Si no se aborda el cambio de forma inminente, la pér-dida de prestigio y relevancia puede caer en picado, y esto no interesa a los socios y socias de la cooperativa, ni a los trabajadores por cuenta ajena ni a una hipotética (aunque complicada)renovación del cooperativismo y su ideario. Debe hacer relectura de las competencias: información, asesora-miento, negociación y control social.

Fortalecer los Consejos Sociales de Planta para que la gente tenga a quién plantear sus interrogantes y dudas. Los plenos de los Consejos Sociales deben de dejar de ser reuniones don-

de se va a escuchar a los o las que están en la tribuna. Las tribunas deben desaparecer para volver a formas más democráticas e igualitarias como las mesas redon-das. Todos los órganos del Consejo Social (de planta, Pleno, Permanente y C. Social del Grupo) deberán necesariamente trabajar organizados en comisiones que debatan los distintos temas y que den cuenta de sus deliberaciones a todos y todas los miembros del Consejo Social. En estos momentos existen comisio-nes para debatir cuestiones de Lagun Aro, seguridad y salud laboral, valoración, euskera… No es suficiente, todos los temas hay que debatirlos en comisiones para que la gente entienda y participe. Demostrado está que cuando se quiere las comisiones funcionan bien si se ponen medios, un ejemplo de lo que decimos son las comisiones de euskera de algunas cooperativas.

Los dictámenes se harán con la aprobación de todas y todos los miembros del Consejo y tras consultar a la gente representada. Debe procurarse la participación

Page 11: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

11

aken los debates del mayor número posible de conse-

jeros y consejeras haciendo uso para ello de formas abiertas e innovadoras.

El Consejo Social debe participar en los grandes de-bates del cooperativismo, además de en los cotidianos y los de origen socio-laboral. Los debates de enver-gadura no deben dejarse al albur de especialistas. El Consejo Social debe y puede tomar parte. Pero para ello es necesario querer, poder y saber. Para querer ha-cen falta energías y espíritu independiente, pero para poder hay que saber. Para saber es imprescindible no contemplar la formación como un gasto sino como una inversión necesaria que garantice la realización de las cuatro funciones que nuestras normas le confie-ren. La formación debe garantizar el imprescindible conocimiento para negociar el entramado legal estatal e internacional y conocimientos regulares de cuestio-nes generales de orden social y de dinámica de grupos. En lo referente a asesoría hay que garantizar la capaci-dad de recurrir a una asesoría preferiblemente exterior e independiente cuando la situación lo requiera.

El Consejo Social debe recibir y acoger las posiciones de la Dirección desde un punto de vista profunda-mente crítico e independiente. Ese es papel del Con-sejo Social para que la cooperativa mejore en libertad, en horizontalidad y en pensamiento libre. El Consejo Social debe cumplir un papel de contrapoder que limi-te las injusticias. Es imposible pensar que en empresas, particularmente en las más grandes, no se produzcan injusticias. El poder y los efectos del mismo sobre los colectivos humanos casi siempre llevan a la arbitra-riedad y al desdén. El Consejo Social debe hacer, con todas las herramientas en sus manos, un esfuerzo por mitigar los abusos e incumplimientos y llevar arriba la voz de los de abajo.

El Consejo debe hacer balances de su funcionamiento de forma permanente. Como mínimo a mitad de la permanencia en el cargo. El Consejo debe ser perma-nente pero no sus miembros, una norma de higiene democrática es que haya rotatividad en sus cargos. Se-ría aconsejable que se limitara la permanencia máxima en los cargos pongamos que a ocho años o algo así. Los C. Sociales de las cooperativas deben promover la necesaria existencia de un Consejo Social a nivel del conjunto del grupo MONDRAGÓN.

En las cooperativas conviven las loas a la innovación en ámbitos financieros, tecnológicos, científicos…, con una política inercial y marginal en lo referente a

la renovación del cooperativismo. Hay que cambiar de signo e introducir la innovación progresista en el funcionamiento de la cooperativa. Más en concreto, en el hacer de los Consejos Sociales. Para hacer via-ble querer, poder y saber hay que recurrir a técnicas y especialistas nuevos: universitarios y universitarias, expertos en humanidades…pero sin hipotecas hacia el poder.

Hacer lo posible para que mejoren las cosas en la coo-perativa es una forma de dar sentido a la vida, ¿cómo entender que alguien que pasa todos los días ocho horas en la fábrica pase de lo que en ella se cuece? A esto va dirigido lo que antecede, huelga decir que quienes esto suscriben han sido en parte copartícipes de algunas de las críticas que se le hacen al Consejo, porque hemos formado parte durante algunos años del mismo. No se trata tanto de criticar a otra gente como de ir haciendo pequeñas aportaciones que nos lleven a construir unos buenos Consejos Sociales. Consejos Sociales que deberán: acogerse a las atribuciones, bue-na formación independiente, innovación en el fondo y en la forma pero, sobre todo, espíritu crítico. Mucho espíritu crítico.

Itziar Gabilondo y Mikel Olabe

Page 12: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

12

Es incomprensible que a estas alturas de la película y con la que está cayendo (problemas de ubicación y falta de rentabilidadde las cooperativas, futuro incierto, bajadas salariales…) se sigan haciendo expedientes por nimiedades de este pelo

en Fagor Electrodomésticos. Más incomprensible aún si, después de todo el proceso, todavía no se han satisfecho las peticionesde los socios y socias. Hay, además, una incongruencia absoluta entre la calificación de la falta (muy grave)

y la sanción (amonestación por escrito). Todo el proceso sancionador es una ensalada de despropósitos, incompetenciay “metedura de gamba”. Aconsejamos al Gerente de Negocio un poquito de sentido común, sentido del humor, mano izquierda,

saber poner a los mandos en el sitio que les corresponde en una cooperativa e interpretar y hacer interpretar con rigor nuestroReglamento Interno Cooperativo (RIC). Publicamos el motivo del expediente, una nota de las y los afectados por el expediente,

la respuesta del Gerente de Negocio, y por último, la valoración de la gente afectada.

Un expediente incomprensible en ‘lavadoras’

El motivo del expediente

Nosotros y nosotras hicimos una serie de sugerencias a nuestro gestor por escrito en octubre; antes, verbal-mente, habíamos hecho la petición de un microondas a nuestro jefe de almacén. En diciembre, en vista de que ninguna de nuestras sugerencias verbales y escri-tas se habían resuelto ni se nos había dado ninguna respuesta y dado las fiestas navideñas se acercaban, decidimos escribir la carta a los reyes a ver sicon ello se nos concedía lo que pedíamos o por lo menos se nos daba una respuesta. Escribimos dicha carta y cual fue nuestra sorpresa que los reyes nos trajeron un ex-pediente, recurrimos el expediente y el Gerente nos dijo que no había nada que hacer que el expediente le parecía justo.

Nosotros y nosotras no estamos de acuerdo con este expediente, pero no hay manera de que nos lo quiten por ese motivo nos dirigimos a vosotros para que por lo menos la gente se entere de lo que hay.

Adjuntamos fotocopia de todos los papeles que he-mos hecho y las repuestas de nuestros superiores.

Nuestro gestor deja muchas cosas en manos de otros para que las solucionen, pero a día de hoy no se han solucionado y en eso él debería exigir a la persona res-ponsable de hacerlo que lo cumpla, sin embargo están todavía sin solucionar y nos referimos a cosas que en octubre solicitamos que se harían.

Nota de las y los afectados

Contestación del Gerente de NegocioGaragartza, 20 de febrero de 2009

En respuesta al análisis del expediente abierto a algu-nos socios del equipo de mejora del almacén de apro-visionamientos, se irán respondiendo los diferentes puntos expuestos:

• 1er. Punto. Aunque su intención no fuera faltar a compañeros, considero que escribir una carta a los Reyes Magos donde uno de ellos sea su mando y colgarla en el tablero de anuncios no es la manera correcta de reclamar medios o mejoras en su ámbi-to de trabajo. El medio a utilizar para conseguir una respuesta es su mando directo, si éste no les da una respuesta en tiempo, recurrir al jefe del área indus-trial, a su consejero social, al jefe del área de RRHH y en última instancia al gerente del negocio.

No obstante, de los requerimientos de los que se me hizo entrega, están solucionados 12 de los 21. El resto o tienen un plazo de ejecución, o el mando no considera prioritario llevarlo a cabo por distintos argumentos o no es competencia del jefe de aprovi-sionamientos la puesta en marcha de dicha medida.

De todas estas propuestas y sus respuestas serán in-formados por parte del jefe de aprovisionamientos en la próxima reunión de colaboradores.

• 2º Punto. Lógicamente, en sus tiempos de descan-so pueden hacer los comentarios que quieran, pero escribir una carta a los Reyes Magos donde uno de ellos sea su mando y colgarla en el tablero de anun-cios, no es una interpretación, es un hecho irrefu-table.

Page 13: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

13

ak• 3er. Punto. La respuesta disciplinar del ejecuti-

vo ante hechos similares, siempre que puedan ser probados, es la misma. Para ello contamos con el Reglamento Interno Cooperativo que establece qué es una falta, su graduación y dependiendo del caso, sanción. En cualquier caso, si en los dos casos an-teriores no se actuó con expediente y sanción fue por falta de pruebas suficientes. No obstante, como había indicios claros se actuó. En el primer caso, amonestando verbalmente a la sección implicada y en el segundo se habló con el Responsable de equi-po para corregir esas actuaciones.

• 4º Punto. Como se ha dicho en el punto anterior, ante un hecho que motive una medida disciplinar se actúa siguiendo el R.I.C. independientemente de la categoría laboral de la persona causante. Cuando el ejecutivo tiene constancia de un hecho que conlleve tomar medidas disciplinarias, actúa. Si consideran que ante un hecho similar al que ustedes han sido expedientados no se ha tomado la misma medida disciplinar, por favor, denuncien el caso.

• 5º Punto. Considero que una amonestación por es-crito como sanción ante este expediente no es, en absoluto, desproporcionado. Como ya comentamos en la audiencia oral, la falta se considera muy grave, porque el R.I.C. no viene recogida su falta de mane-ra gradual. No existe la consideración de leve, grave o muy grave; sino que directamente se considera muy grave por parte del R.I.C.

Por otro lado, considero que los hechos que moti-van el expediente son las que repercuten negativa-mente en el clima laboral.

• 6º Punto. El hecho de que se entregara el expedien-te el último día de trabajo no tuvo otro motivo que hacerla dentro del plazo para que no prescribiera y

que siempre se suele hacer lo más cercano posible a la falta cometida.

Vuelvo a recordar que el motivo de este expediente no es otro que reconducir la situación que se está repitien-do en su sección y que entiendo que devalúa el clima de respeto entre compañeros que debe regir en una socie-dad cooperativa como la nuestra. De ahí que la sanción sea únicamente una amonestación por escrito.

Por todo lo expuesto, me ratifico en la calificación de la falta como Muy grave, así como la sanción de Amo-nestación por escrito.

En espera de que entre todos sepamos regenerar el clima de respeto y confianza.

Firmado: Gerente del Negocio Lavado

Análisis del expediente abierto a parte del equipo de mejora del almacén de aprovisionamientos

- La intención de la carta no es faltar el respeto a na-die, en ningún momento se ha utilizado esta carta para burlarse del jefe de área, sino para conseguir algo que por otros medios no había surtido ningún efecto (de esta manera parece que se nos ha prestado más atención, aunque no de la manera que quería-mos). Por eso creemos que lo del tono “burlesco” es

una apreciación muy subjetiva por parte de nuestros superiores.

- En los tiempos de descanso nos dedicamos a ha-cer nuestros comentarios y lo que dice el expediente es una interpretación equivocada y no creemos que tengamos que justificarlo.

- No creo que se utilice la misma vara de medir ante situaciones similares. Si es el tercer escrito que apare-

Respuesta de las y los afectados

... /...

Page 14: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

14

desde hace tiempo Eroski cada vez se comporta menos como una cooperativa y, cada vez más, viene practicando las políticas neoliberales de las empresas privadas. En este periodo de crisis esta tendencia se ha acelerado, además atacando a los sectores más des-favorecidos que trabajan en esta cooperativa: las sub-contratas.

Lo anterior viene a cuento de la actitud de Eroski res-pecto a la empresa subcontratada Limpiezas Impacto, que desarrolla sus actividades en diferentes hipermer-cados, supermercados, oficinas, etc. Una cooperativa, que en sus inicios se creó para dar empleo a los jóvenes de la comarca, en plena época de crisis mira hacia otro lado y lo que hace es precarizar y destruir el empleo.

Esta situación tiene su traducción en datos. De las 22 personas que trabajaban en la sede social de Eroski en Elorrio de la empresa Limpiezas Impacto a 16 se las ha reducido un 40% su jornada laboral y, justo al lado, en el Almacén de Mercancías Generales a las personas que allí trabajaban se ha producido una reducción de entre un 20% y un 25% de su jornada laboral. Ade-más de eliminar la subcontrata en diversos supermer-cados, con la correspondiente destrucción de empleo que eso supone.

Está claro que este tipo de actuaciones no las lleva Eroski en primera persona, sino que lo hace a través de Limpiezas Impacto. Pero no podemos caer en la ingenuidad, ya que el verdadero culpable es él. Es Eroski quien da la orden de la reducción de horas de trabajo a la subcontrata, sabiendo el poder que tienen las empresas matrices sobre las subcontratadas. Tras

muchos años de grandes beneficios, y bajo la premisa de reducción de costes, una de las medidas que toma es desprenderse de personas con las que han contado para la consecución de esos resultados. Dejando a es-tas personas sin la opción de cobrar la prestación de desempleo en la parte proporcional a la reducción de su jornada.

Pero detrás de esta situación hay personas, que en una situación de crisis económica profunda se quedan con un empleo precario y con un futuro lleno de incerti-dumbres. Unas trabajadoras a las que se las prometió que cuando se necesitaran más horas de trabajo iban a ser las primeras en ser tenidas en cuenta para completar sus jornadas y lo que, realmente se han encontrado es que cuando ha habido situaciones de bajas por enferme-dad se las ha propuesto su sustitución, pero sin contrato y sin cotización. Sumando quecuando estas trabajado-ras se han negado a esa situación, no se han cortado y han cogido a gente de la calle, dejando a dichas tra-bajadoras en su situación precaria e incumpliendo sus promesas.

Por ello desde el colectivo de trabajadoras afectadas, queremos dar conocimiento de nuestra situación a los y las cooperativistas de Eroski y pedirles solidaridad res-pecto a ellas. Además queremos hacerles conscientes de que la precarización de nuestros puestos de trabajo tendrá consecuencias en la realización de los suyos, ya que con menos horas y la misma carga de trabajo la calidad se resentirá.

Sección sindical de ESK de Limpiezas Impacto

Saquemos los colores a Eroski

ce, ¿por qué no se ha tomado ningún tipo de medida en los dos anteriores escritos? No creo que tenga-mos que pagar las consecuencias de otros escritos realizados en los que no tenemos nada que ver.

- Según quien sea el afectado ¿se toma un tipo de me-dida o no se hace nada? ¿Aquí también entra el juego de las categorías laborales? ¿Estos son los valores cooperativos?

- Este tipo de medidas aparte de desproporcionadas, creemos que son las que repercuten muy negativa-mente en el clima labora.

- Entregarnos este expediente la última jornada de tra-bajo a modo de aguinaldo creo que dice muy poco a favor de ciertas personas. Si no han tenido tiempo suficiente antes, podían haberlo dejado para la vuelta de vacaciones. Eso demuestra el abuso de autoridad de ciertas personas hacia sus compañeros de trabajo.

Firmado: La gente afectada

... /...

Page 15: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

15

ak

en las primeras semanas del 2009, previas a las elec-ciones legislativas en el estado de Israel, l@s ciudadan@s de todo el mundo hemos asistido con impotencia a una de las mayores masacres perpetradas por las autorida-des militares y políticas israelíes en la franja de Gaza. Este episodio, lejos de ser aislado, viene a sumarse a las tropelías que desde su fundación en 1948 el estado de Israel viene cometiendo contra la población palestina y que se han saldado, a día de hoy, con miles de civi-les asesinados, 5.000.000 de refugiados, 11.000 presos políticos,todo un pueblo recluido en ghettos aislados entre si por un muro de mas de 750 kilómetros, y un bloqueo económico-político-humanitario que mantiene a toda la población al borde de la crisis humanitaria.

En estos 61 años Israel ha vulnerado, sistemáticamen-te todas las resoluciones de las Naciones Unidas y de la Corte Internacional de Justicia en lo referente a sus políticas de ocupación de Cisjordania y Gaza, al dere-cho de retorno de los refugiados, a la construcción del muro ilegal de apartheid... sin que ninguna institución internacional haya tomado ningún tipo de medida pu-nitiva por ello.

En este contexto de vulneraciones flagrantes de los derechos humanos y ante el desgaste de su imagen ante la opinión pública internacional, el estado de Is-rael necesita de una estrategia de “normalización” que le permita aparecer ante el mundo como un estado democrático. Es por ello que desde hace años promo-ciona e incentiva la participación de sus embajadores culturales, artísticos, académicos y deportivos en fo-ros internacionales y particularmente europeos.

Por otro lado no se puede obviar el estatus comple-tamente irregular del estado de Israel, siendo el único país del mundo que a día de hoy no tiene unas fronte-ras oficialmente definidas y reconocidas, y en lo que respecta a la economía, siendo un proyecto de estado completamente inviable de no contar con la colabora-ción y el patrocinio de agentes externos. Es decir, que para mantener, con el Producto Interior Bruto de Is-rael, el cuarto ejército más destructivo del planeta, es imprescindible el soporte económico exterior que pue-da garantizar la supervivencia del estado. De tal manera que para llevar a cabo su proyecto de estado dependen irremediablemente de las relaciones comerciales inter-nacionales. En este contexto se podría afirmar que las

corporaciones que mantienen relaciones comerciales preferentes con Israel son colaboradores necesarios del proyecto sionista.

El pasado enero, gran cantidad de agentes sociales y organizaciones, alarmadas por la masacre que se esta-ba cometiendo en Gaza, condenaron duramente en la calle las matanzas cometidas por el ejercito sionista. Al mismo tiempo, y haciendo oídos sordos al clamor popular, ciertas empresas muy arraigadas en nuestro entorno social, seguían manteniendo relaciones co-merciales con Israel, por encima de cualquier tipo de código ético, con el único interés de su beneficio eco-nómico.

Una de estas corporaciones vascas que tiene intereses empresariales en Israel es FAGOR. Esta empresa de tanto arraigo popular en nuestro entorno mantiene re-laciones comerciales con la israelí Electra Israel Ldt. A través de su filial Iber Elco, que abastece de aparatos de aire acondicionado a la empresa de la Cooperativa Mondragón. Electra Israel Ldt. Es a su vez miembro de Elco Holding junto con otras empresas radicadas en Is-rael como AMZ Electrical Products Marketing Ldt., o Shekem Ldt. Podemos por tanto deducir que FAGOR mantiene relaciones económicas directas con la infraes-tructura económica del estado sionista y, en consecuen-cia, tiene una responsabilidad directa en el soporte de la red empresarial israelí. El proceder de la empresa de Arrasate, junto con el de otras muchas corporaciones europeas, es pues imprescindible para garantizar la via-bilidad económica del proyecto de estado sionista.

En este contexto y como ciudadan@s de Euskal He-rria nos vemos en la obligación de interpelar a FA-GOR, ya que no es de ninguna manera legítimo el propiciar apoyo económico a las estructuras de un estado que vulnera sistemáticamente y con total im-punidad los derechos humanos. La sociedad vasca ha repudiado en innumerables ocasiones la política de limpieza étnica llevada a cabo por Israel, y una empre-sa tan arraigada en nuestra sociedad como es FAGOR no puede hacer oídos sordos al clamor popular. Es necesario un posicionamiento claro al respecto, si no lo hace ahora, mas tarde o más temprano, tendrá que rendir cuentas ante la historia.

Palestinarekiko Elkartasun Taldea-Gasteiz

FAGOR: el soporte del proyecto de Israelen Euskal Herria

Page 16: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

16

En 2008 se han reconocido 18.700 enfermedades profesio-nales. Una cifra que está aún por debajo de las 21.905 reco-nocidas en 2006 y de las 91.000 que realmente se producen en España según las estimaciones de un estudio elaborado por ISTAS. ¿Qué está pasando para que sigan sin recono-cerse ni declararse la mayor parte de las enfermedades re-lacionadas con el trabajo y muy especialmente las graves y mortales? Pues sencillamente que no hay voluntad de ha-cerlo. Hay un viejo aforismo que dice que no se encuentra aquello que no se busca. Con las enfermedades profesiona-les sucede exactamente eso. Ni las empresas, ni las mutuas, ni las Administraciones públicas sanitarias y laborales de las comunidades autónomas las buscan y por lo tanto no las pueden encontrar. Y como lo que no se reconoce no existe, el corolario es que no se previene. Con lo cual en nuestro país se da la paradoja de estar entre los que más acciden-tes de trabajo sufren en la Unión Europea, pero ser el que menos enfermedades profesionales declara. Gracioso si no fuera triste y doloroso por lo que hay detrás de ello.

La lucha para conseguir que las enfermedades profesionales sean visibles está siendo titánica porque también es ingente el esfuerzo que desde distintas instancias se hace para ocultarlas. Son los propios trabajadores enfermos quienes se tienen que enfrentar a la incomprensión y al desconocimiento de todos, son los delegados de prevención, los comités de seguridad y salud y los gabinetes de salud laboral del sindicato los que les prestan asistencia en una lucha de David contra Goliat: las empresas y la mutuas no quieren admitir lo que muchas veces es evidente y la Administración se llama a andana.

Los médicos y los investigadores hacen una contribución importante, pero se encuentran inmersos en una lucha que no encaja con la metodología científica: “Los jueces y abo-gados exigen causalidades exclusivas entre condiciones de trabajo y enfermedad, y ese tipo de relaciones no existen en la ciencia”, explica el doctor Miquel Porta en este dossier. Y lo peor de todo, no sólo no se reconocen las enferme-dades laborales, es que, cuando se reconocen, las empresas se resisten a cambiar las condiciones de trabajo que las han generado, con lo cual, más tarde o más temprano, acabarán produciendo efectos similares en otros trabajadores o en las mismas personas una vez se reincorporan a puestos de trabajo –éstos sí– enfermos.

La actual situación de crisis económica constituye un caldo de cultivo para darle una vuelta más de tuerca a las condi-ciones de trabajo y relajar las políticas preventivas, así al menos lo considera la patronal. Con la excusa de combatir el llamado absentismo laboral, se fuerza al presentismo (ir al trabajo aunque se esté enfermo, por el temor al despido en un tiempo de desempleo masivo) y los efectos de esto sobre la salud de los trabajadores y trabajadoras son muy negati-vos. Es indudable que hay que enfrentarse a este estado de cosas. Denunciarlo, como se hace en este dossier, es poner la primera piedra para que se abra un debate en el que sea posible buscar soluciones y acometer de manera decidida el principal problema de salud que sufren los trabajadores y trabajadoras: las enfermedades de origen laboral.

Recogido de la revista “porExperiencia”

Enfermedades laborales: ¿Qué está pasando?*

“Un 79% de las enfermedades laborales no se registró en las estadísticas oficiales”

Una actualización del estudio de ISTAS sobre el “Impacto de las enfermedades de origen laboral en España” revela que en 2006 murieron unas 16.000 personas a consecuencia de enfermedades laborales. La mortalidad afectó principalmente a hombres (87% del total). El mayor número de muertes de origen laboral se debió a tumores malignos (más de 8.600 fallecimientos en hombres y de 800 en mujeres), seguidos por enfermedades cardiovasculares con unas 2.800 en hombres y 550 en mujeres. Como tercera causa de mortalidad de origen laboral en los hombres aparecen las enfermedades del apara-to respiratorio con unas 1.500 muertes y en las mujeres, las enfermedades infecciosas y parasitarias con casi 200 falleci-mientos. Estas muertes suponen, entre otras cosas, la pérdida de unos 134.000 años potenciales de vida.

Según el mencionado informe, en 2008 se produjeron unos 91.000 nuevos casos de enfermedades relacionadas con el

trabajo, destacando las enfermedades musculoesqueléticas con un 35% sobre el total, seguidas de las enfermedades de la piel (14%), de las sordera (13%), de las enfermedades mentales (10%) y de las respiratorias (9%).

Al mismo tiempo, en 2008, se registraron 18.700 enfer-medades profesionales, es decir, solamente el 21% de las enfermedades de origen laboral que se estima que se pro-dujeron. Lo cual significa que un 79% de las enfermedades laborales no se registró en las estadísticas oficiales. El ma-yor subregistro corresponde a las enfermedades cardiovas-culares con un 100 % (no se registró ninguna), seguido de los tumores malignos (99 %), de las sorderas (93 %), de las enfermedades respiratorias (91 %) y de la piel (90 %). Las enfermedades que menor subregistro padecen son las musculoesquelética, reconociéndose casi la mitad de las que realmente se estima que se producen.

Recogido de la revista “porExperiencia”

Enfermedades profesionales: ¿Cuántas son?*

Page 17: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

el Plan Estratégico 2009-2012 de Lagun-Aro, intro-duce una reflexión sobre el Sistema de Pensiones de esa entidad, que supone una modificación de enverga-dura sobre el modelo actual.

Si en la actualidad las rentas que se perciben por ju-bilación y viudedad provenían un 60 % por parte de Lagun-Aro y un 40 % de Autónomos. La propuesta invierte los términos, así el 40 % correría a cargo de Lagun-Aro y un 60 % de Autónomos. Las justificacio-nes para este cambio (técnicamente muy complejas) se extienden en un amplio texto que necesariamente debemos resumir, apuntando aquellas que influyen de manera más importante.

Por una parte se apunta que asistimos a un aumento de la esperanza de vida tanto en hombres como en mujeres, que implican ajustes importantes en las Ta-blas de Mortalidad. Por el contrario, la edad de entra-da en Lagun-Aro se retrasa considerablemente, con lo que las carreras de cotización son especialmente más cortas que en otras épocas.

Por otra parte, se dice que la reducción de los tipos de interés y de la inflación, junto a la mayor exigencia y control de los Órganos Reguladores, es otro de los factores que inciden en el sistema actual. Estos cam-bios conllevan un encarecimiento del sistema pasando la cuota en una década, del 15,25 % al 17,75 %. Esta cuota de 17,75 % no permitirá hacer frente a las pres-taciones establecidas en las nuevas altas.

Las adecuaciones necesarias al Decreto del Gobier-no Vasco según determinadas hipótesis conllevarían, cuotas para los mutualistas activos entre el 19,49 % y el 20,83 %, y en las nuevas altas entre el 23,34 % y 21,71 %.

Así mismo, el documento hace hincapié en los reque-rimientos futuros de solvencia, que pueden llegar de Europa, que podrían conllevar, siempre según deter-

minadas hipótesis, a dotaciones de fondos propios hasta de 1.230 millones de euros.

Estas cuestiones y otras, son las razones que plantea Lagun-Aro para que se produzca ese cambio.

Finalmente, el documento plantea cómo afecta el cam-bio a los distintos colectivos. Los mutualistas mayores de 60 años al 31 de diciembre de 2010, que ascendería a 1.118, mantendrían el sistema actual de cotización y calculo de pensión, con actualización de la pensión una vez causada del 70 % del IPC.

Los y las mutualistas entre 50 y 60 años, que ascende-rían a 6.699, mantendrían el sistema actual de cotiza-ción y cálculo de pensión, aplicándoles los criterios de actualización de la pensión del nuevo modelo 100 % del IPC, si se cumplen determinados requisitos, tanto en la etapa de activo, como de pensionista.

Ello conllevaría un ajuste a la baja de la pensión de sa-lida de jubilación del 5 %, salvo que se acojan al nuevo modelo, 40 % de la pensión por parte de Lagun-Aro y 60 % por parte Autónomos. Los y las mutualistas menores de 50 años al 31 de diciembre de 2010, que ascenderían a 23.152, por las cotizaciones realizadas en el pasado, tendrían un cálculo individualizado de la pensión devengada en el sistema que tenemos en la actualidad, en base a los meses cotizados y sus índices reales de cotización. Conversión de dicha pensión al “nuevo modelo”, aplicándoles también el mismo ajus-te a la baja del 5 % por esa expectativa de actualización de la pensión en el 100 % del IPC. Nuevas entradas, aplicación íntegra del nuevo modelo.

Como se puede apreciar cambios profundos que afec-tan a miles de personas, que necesitan explicarse de-talladamente al colectivo, máxime teniendo la extrema complejidad técnica del documento.

ahots kooperatibista

17

Cambiosen Lagun Aro

ak

Page 18: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

La crisis económica hace aumentar el número de per-sonas en situación de fuerte exclusión social, el de pa-rados y paradas y las que se hunden en el pozo de la precariedad laboral.

Las trabajadoras y trabajadores extracomunitarios su-fren todas y cada una de las consecuencias de la crisis, más la derivada de depender de un permiso de trabajo que hay que conseguir y renovar.

Durante 2008 ha aumentado mucho la cantidad de denegaciones de renovaciones de permiso de trabajo, especialmente por:

n No tener cotizados los períodos mínimos exigidos por la ley.

n Porque el empresario ha notificado, a la Seguridad Social que el fin de la relación laboral se debía a baja voluntaria del trabajador o trabajadora.

n Porque después de la rescisión de la relación laboral el trabajador o trabajadora no se ha inscrito en el INEM como demandante de empleo.

Para evitar toso esto es necesario:

l Prestar mucha atención a los períodos cotizados.

l No aceptar el motivo de baja voluntaria cuando el fin de la relación laboral no se ha debido a la di-misión del trabajador o la trabajadora. Exigir que aparezca la responsabilidad del patrón: fin de con-trato, desistimiento del empleador (en empleadas de hogar), despido, etc. y controlar en la Tesorería de la Seguridad Social que aparezca el motivo real y no el que el patrón quiere.

l Al fin de la relación laboral inscribirse en el INEM como demandante de empleo, así como en LANBI-DE.

SOS RACISMO de Gipuzkoa

Que no te dejensin permisode trabajoy residencia

18

Page 19: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Maiatzaren 21eko

ak ahotskooperatibistakooperatibista

23 zka., ekaina 2009

greba orokorrakooperatibetan

Maiatzaren 21ekogreba orokorra

kooperatibetan

Page 20: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Maiatzaren 21ekogreba orokorra

kooperatibetanmONDRAGON taldea munduko kooperatibarik handiena da, inolako zalantzarik gabe. Estatu espaino-leko zazpigarrena eta Euskadiko lehenengoa. Egun, datu ofizialen arabera, 80.000 bazkidetik gora ditu eta gizarte ekonomiadun euskal enpresentzat 100.000 pertsonatik gora egiten dute lan. Aurrekoari gure lan-tegietan aritzen diren hamaika behin-behinekoak gehitu beharko genituzke; hauek, garai oparoetan, Korpo-razioaren enpresa esanguratsuen guztizko langileen %25era izatera heldu dira. MONDRAGON taldeak 260 kooperatiba dauzka eta 73 eskumendeko mundu osoan. Emaitza errealekin askotan bat egiten ez di-tuzten emaitza ofizialen arabera, 2008an, etekinak 71 milioi eurotakoak izan ziren, 2007an, aldiz, 711 milioi eurotakoak izan ziren. Honek %90aren jaitsiera dakar etekinetan. Enpresa hauetako asanblada askotan sol-daten jaitsiera planteatu egin dira, %7-10ko jaitsierak hain zuzen ere. Informazio gardentasunaren izenean esan behar dugu %10ko (edo %11a beste kasuetan) jaitsieraren planteamendutik %7ko jaitsiera soilik onar-tu egin dela, gainontzeko %3a errefusatu delarik; infor-mazio gardentasun hori ez da Fagor Taldeko Batzorde Nagusia bezalako organuek burutzen duten gauza bat.

Finantza eliteek eta politikoek sortu duten krisi zabal honi aurre egiteko era bat bezala, ELA, LAB, ESK, STEE-EILAS, EHNE eta HIRU sindikatuek maia-tzaren 21erako greba orokorrarako deialdia egin zuten. Kooperatibok ere krisi horren eraginak jasaten ari gara. Kooperatiba gehienetan greba apoiatzeko bozketak egi-teko prozesuari ekin zioten, ezezko emaitza izan zutela MONDRAGON taldeko enpresa gehienetan. Bakan batzuk baino ez zuten lan-etenaldia egin; Irizar, Orkli…

Deba Garaiko kooperatibetan ez zen eztabaidarik eman, ez grebaren muinari buruzkorik ez grebarekiko bazki-deen jarreraren ingurukorik. Bostehun sinadura baino ez ziren bildu grebaren alde. Gizarte Batzordeek ez zuten eztabaidatu pairatzen ari garen krisiaren larri-

2

232 Maiatzaren 21eko greba orokorra

kooperatibetan.

4 ‘Garbigailu’etako bazkideei elka-rrizketa

5 Bideragarritasun planak.

6 Maiatzaren 21eko greba orokorra. Mobilizazioaren balioa.

9 Gizarte Batzorde onak osatu.

12 Ulertezineko espedientea ?Garbigailu’etan.

14 EROSKI gorriarazi.

15 FAGOR: Israelgo proiektuaren sos-tengua Euskal Herrian.

16 Lan gaixotasunak: Zer gertatzen ari da?

16 Lan gaixotasunak: Zenbat dira?

17 Aldaketak Lagun Aron.

18 Ez zaitzatela lan eta erresidentzia baimenik gabe utzi.

ahots kooperatibistarekin harremanetan sartzeko:

- Egoitza: Garibai 14, 4. esk. 20500 Arrasate

- Telefonoa: 943 799243

- email: [email protected]

Webgunearen berritzea

www.ahotskooperatibista.org

- www.ahotskooperatibista.org

- www.blog.ahotskooperatibista.org - bloga eta albisteak. - www.ahotskooperatibista.freeforums.org/ - foroa.

Page 21: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Maiatzaren 21ekogreba orokorra

kooperatibetantasunarekiko gizarte ekonomiadun enpresek izan be-harko luketen jarreraz.

Kooperatiben egoera txarra da eta soldaten jaitsierek biziki eragiten dute lasai ez mugitzeko garaian. Indize bajuak ukan eta hipoteketan sartuta dagoen jendea, edo antzinatasunik ez duena gorriak ikusten ari dira. Baina beste langileak ere, eta hauetako batzuk euren lanpostua galtzeko zorian daude. Hala ere, beste enpresa batzuk, ez denak, atera egin ziren. Asanbladetan soldatak jasiteko onartu berria izan den erabakiak biziki eragin du greba-rekiko jarrera, baita ere, aztertu beharko dugun korpora-tibismo insolidarioak. Ondo legoke lan munduko jen-dea bezalakoak sentituko bagina eta lagundu eskatzen digutenean. Bada jendea langabezian dagoena eta gi-zarte babesik gabe… Honek ausnartaraztera eraman behar gaitu.

Greba honek bere mugak zituen: sindikatu batzuk deitua izatea, sektore batzuentzat greba politikoa zen, denbora handirik gabe deitua… Baina honek ezin gai-tu ‘gureari’ heltzera eraman eta egun bateko soldata ez galtzera.

Gizarte ekonomiadun enpresak, gai soziala sentitzen gunonok ez dugu ez ikusiarena egin gu ere eragiten gaituen grebarekiko. Kooperatiben gehiengoa egungo egoeran aurkituko al litzateke krisi global hau izango ez bagenu? Komenigarri litzateke gai honi buruzko eztabaida zintzo eta sakonari ekingo bagenio. Batzor-detxoetan planteatu beharko litzateke. Krisia ez da grebarekin amaitzen eta badirudi luzerako izango dugula. Ez legoke batere gaizki grebara deitu duten sindikatuek Euskadiko enpresa handiena tartean sar-tzeko zertxobait gehiago egingo balute. Ez da nahikoa grebaren aurreko egunetan Gizarte Batzordeak deit-zearekin ‘tori ala utzi’ itsusi batekin. Ahalegindu be-har dira azalpenk ematen, entzuten eta konbentzitzen. Ahots bezalako kolektiboek ere zertxobait gehiago egin behar dugu.

ahots kooperatibista

3

ak

Page 22: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

4

Soldaten jaitsiera onartu zen azken Biltzar Nagusian Fagor Elektrogailuetako Garbigailuetako talde baten parte-hartzea eman zen; bertan zen jendearen gehiengoak ondo hartu zuen parte-hartze hau, txalotua izan zelarik. Beraien berri izateko asmoz beraiengana jo dugu eta ondoko elkarrizketa hau izan dugu.

Galdera. Zeintzuk zarete?

Erantzuna. Garbigailuetako emakume eta gizonak gara, ELZekoak; bataz beste zortzi urte daramatzagu bazki-de bezala (batzuk Ederlanetik gatoz).

G. Zein arazo izan duzue zuen parte-hartzerakoan?

E. Denetik gertatu zaigu. Informazio ezagatik hasiz, uste baikenuen ez gintuztela behar bezala informatzen, ez zigutela azaltzen gertatzen ari zena (ulergaitza bizi dugun krisi egoeran); ezintasuna zuzendarien osaketa-ren aurrean; doitzeak lanean; lan injustiziak (batez ere izan dugun %7ko soldataren jaitsiera). Soldaten jaitsie-ra izan da edalontzia gainezka egun duen azken tanta, urte bat baitaramatzagu interesik kobratu gabe, aben-duko aparteko paga kobratu gabe eta igoeren blokeo-kin gure ustetan kudeaketa txar baten ondorioz.

G. Zein arrazoi izan zenuten parte-hartzeko?

E. ASKI dela esateko garaia dela uste dugulako, enpre-sa hau denona da.

G. Zein sentsazio izan zenuten Biltzar Nagusian eta ondoren?

E. Gizarte Batzordeak desengainatu gintuen, langileen laguntza izan behar duelako eta ez beti bezala Batzorde Nagusiaren proposamenekin bat egin. Asanbladako jendeak eman zigun apoioa izugarria izan zen, gogoa ematen dizu borrokan jarraitzeko justuagoak diren beste gauzen alde. Mila esker denoei.

G. Zer eskatzen zenuten zuen parte-hartzean?

E. Beraiek proposatzen duten baino elkartasun bizia-go bat.

G. Zuen iritziz, zuzendaritzak jarrera desberdina du ELZ edo ZELekiko?

E. Jakina baietz. Denok ditugu ezaguna toki desber-dinetan eta ZELeko jendeak aitortzen dute badutela ezagunik %80an lan egiten dutenak, muntaketan, al-diz, %115ean aritzen gara. Plantillaren doitzea dela-eta, ELZko jendea sobran dago eta beste toki batean jarri behar gaituzte (Gernikaraino eraman gaitzatela-rik...) ahalik eta azkarren, baina ZELen mugimendua hiru urte barru emango da.

G. Lortu al duzue nahi zenutena?

E. Ez.

G. Eta orain zer dago egiteko?

E. Gauza asko. Jaitsiera hau ahalik eta azkarren amai dadin eta egin behar bada handiago izan dadila indize altua dutenentzat. Langabezi estruktura denontzat izan dadila, bai ELZkoentzat bai ZELkoentzat. Jende asko kobratzen ez duen bajaren lehen hiru egunetako deskontua. Ordain-osagarriak kentzea helburuak ez betetzeagatik lanpostuz aldatzen dituzten zuzendari-taldeei. Garai latz honetan, Fagor Taldekoak Taldean bertan birkokatuak izan behar direla, Taldekoak ez direnekiko lehentasuna izanaz; kooperatiben arteko elkartasuna Taldearen funtsezko helburuetako bat da. Jarrai genezakeen...

G. Nola kudeatuko zenituzkete eskaera hauek enpresa barruan?

E. Egunez egun, Gizarte Batzorde berriarekin eta gure arteko solasaldien bidez. Eta hurrengo Batzorde Na-gusian (aurki emango dena gure ustez) ikusiko dugu zer gertatzen den.

G. Nahiko gazteak izanik eta azken denboraldian sar-tutakoak izanik... zer irudipen duzue kooperatibare-kiko?

E. Desengainua. Uste dugu egunez egun fundamen-tu gutxiago duela, suspertu ziren ideiekiko urrutiago. Egunez egun parte-hartzea eskasago da, jendea sol-datarekin konformatzen da eta ez du bere eskubideen alde borrokatzen.

Elkarrizketa‘Garbigailu’etako bazkide batzuei

Page 23: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

ak

5

enpresek, bai gizarte kapitaldunek bai kapital pri-batudunek, zailtasunak dituztenean berariazko planak egin behar dituzte soluzio-biderik arinena izateko. Plan hauei Bideragarritasun-planak deitzen dizkiogu.

Bideragarritasun-planak, enpresa baten Galdu-irabazien kontua eta Balantzeen denboraldi baterako proiekzioak dira; normalean hiruzpabost urtetarako proiekzioak izaten dira. Galdu-irabazien kontuak enpresa baten osa-sun ekonomikoa adierazten du, hau da, errentagarria den ala ez, errentagarria bada etekinak emango ditu eta ez bada galerak emango ditu; Balantzeak, aldiz, finantza osasuna. Errentagarria ez den enpresa batean galeren ondorioz dituen fondoak murriztuz doaz. Arazoa aldi baterako konpon daiteke akziodunek dirua sartzen ba-dute, baina inork ez du inbertitzen errentagarriak ez diren enpresetan.

MONDRAGON Taldean badira bideragarritasun-pla-nik behar dituzten enpresak. Hauetako batzuk Fagor Taldean, Fagor Elektrogailuak eta Fagor Elektronika be-zala. Enpresa batzuen egoera aspaldikoa da. Asanblada batean Fagor Elektrogailuetako Zuzendari Nagusiak zio-en enpresa hori “krisian zegoela krisia baino lehen”.

Kooperatiba bat langabezi estrukturalera heltzeko La-gun Arok bideragarritasun-plan eginda izatea exijitzen dio, planik gabe ezin baita aurre-erretirorik egin. Go-rago aipaturiko kooperatibak langabezi estrukturalari heldu diote. Honez gain, kooperatiba biak beheranzko egutegien erabilera oparoa egiten ari dira; Fagor Elektro-gailuetako lantegi batzuk ekainean hamar egunetan baino ez dute lanik egingo.

Enpresa hauen egoerak aparteko pagaren bat kentzera eraman du, soldaten blokeora iaz eta %7ko soldataren jaitsierara (proposatzen zen beste %3a ez zen onartu). Fagor Elektrogailuak, azken urteotan, 1.500-2.000 lanpostu inguru suntsitu ditu eta Fagor Elektronikak ehunka batzuk. Enpresa bietan ez da zulotik ateratzeko soluzio-biderik igartzen ezta zuloaren bestaldean dagoe-na. Soluzio-bidearekin bat egiteko informazio zehatza behar da, informazio zehatza datuekin mahai gainean, denekin eztabaidatzeko. Ezin da inor konbentzitu ar-gitasunik ematen ez bada edo etorkizunerako proiekzio-rik gabe, eta ezin da ere zalantzarik gabeko atxikimen-durik eskatu.

Gutxienik, bi egora kontutan hartuko dituen bideraga-rritasun-plan bat behar da; alde batetik, baikor bat, suposatuz krisia 2010ean gainditzen hasiko dela, eta bestaldetik ezkor bat, krisia bizpahiru urte gehiago luzatuko dela kontutan izango duena. Bideragarritasun-planak Ustiapen-kontua, Balantzea, Salmentak eta Langileak izan beharko ditu. Datu makro-ekonomikoen proiekzioa jakiteko eskubidea izan behar dugu. Jakin behar dugu zein produktu salduko dugun, zenbat salduko den eta zenbat jenderekin kon-tatzen den. Adierazgarritzat jotzen dugu jakitea berrikuntzaren zeregina produktu berriak sal-tzerakoan. Enplegua, Deba Garaian, narriadura potoloa nabarmentzen ari da, Euskal Herriko Autonomi Erkidegoko indizeak baino altuagoe-kin, eta egora okerrera doa.

Kooperatiben Legeak bere 24. artikuluan, Gizar-te Estatutuak eta Kooperatiben Barne Araudiak luzez hitz egiten dute kooperatibistok dugun informaziorako eskubideaz. Gure ustetan lege hauen izaera zikintzen ari dira gure enpresen etorkizunari buruzko informazio ematen ez

Bideragarritasun-planak

Page 24: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

digutenean. Gure ustez, bada eskatzen dugun informa-zioa, baina hau emanaldika ematen digute. Kutxa ba-rruan dutena edo artxibo informatikoak ez digute uzten ikusten. Konbentzimendu osoa dugu egoera desberdi-netarako bideragarritasun-plan desberdinak aztertzen ari direla eta ez dizkigutela erakutsi egin nahi. Honek, bazkideoi, gure enpresen benetako egoeraz jabetzea eragozten digu, hala nola etorkizunari aurre egiteko neurriez gure ezintasuna nabarmentzen delarik. Ja-rrera honek gehiago desorekatzen du boterea, elite kooperatibisten mesedetan. Adin gutxikoak bagina tratatzen gaituzte eta badirudi krisia bere gordinta-sunean esango baligute ikara lau haizetara hedatuko litzatekeela.

Gizarte Batzordeetatik, baita ere kolektibotik ahal diren foroetan, ahalegindu behar gara estutzen argitasuna exijituz eta gero ikusiko dugu atxikimendurik ematen dugun ala ez. Atxikimendua egiaztatutako informa-ziorik gabe ez da desiragarri. Informazio hori egun, hemen eta arazoak dituzten enpresetan aditzera eman dugun bideragarritasun-plana bezalako bat da.

ahots kooperatibista

6

Maiatzaren 21eko greba orokorra

Mobilizazioaren balioa*

klase erakunde sindikalek eta milaka langilek krisia-ren analisi propio egin eta botere desberdinen kontro-letik at erantzunik ematerik ekidin nahi zutenek huts egin dute.

Nahiz eta zaila izango den ugazaberia, arduradun ins-tituzional, erakunde sindikal batzuk eta hedabideetatik hain jipoitua izan den greba orokorrik aurkitzerik, greba aurretik eta ostean, maiatzaren 21eko greba orokorra arrakastatsua izan da eta “krisia denon artean ordain dezagun” zulo ideologikotik ateratzen hasteko balio izan du eta krisia sortu dutenek ordain dezaten irteera-marran jarri gaitu.

Hau dela-eta, mobilizazio honen aurkako hedabideen eta politikoen erasoa bezperakoa baino handiago izan da. Establishment politiko, ekonomiko eta media-tikoentzat oso garrantzitsu zen mobilizazioaren irudi faltsurik eskaintzea, baita ere grebaren mezua gizartea ez txertatzea. Jakin badakite krisia luzerako doala eta 21eko mobilizazioak ekarri duen zirrarak agenda berri bat markatzen duela eta hau d hain zuzen ekidin nahi du-tena. Honen adierazpenik garbiena maiatzaren 22ko egunkarietako lehen orrietan aurkitzen dugu; Gara, Berria eta Diario de Noticias de Navarran izan ezik, gainontzeko egunkariek 21eko eguerdiko mobilizazio jendetsuak erabat kendu zituzten.

Milaka grebalari eta manifestarien mobilizaziorako mezua oso argia izan zen: egun eta hemen krisiri au-rre egin diezaiokegu, gure bizkarretan utzi nahi duten ugazaberiari eta gobernu-politikei aurre egin diezaie-kegu. Maiatzaren 21eko mobilizazioa ez dela beste

Page 25: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

7

ak

ta da, EREi oztoporik ez jartze eta lan merkatuaren erreforma; Gobernuarentzat, aldiz, ‘bake soziala’ kri-sia kudeatu ahal izateko.

Bigarrenik, etengabeko desenkontruaz markaturiko ha-rremanak konpontzeko neurri batean bada ere, balio izan duelako. Desenkontru honek ondorio negatiboak izan ditu ugazaberia eta politika antisozialen aurkako bo-rrokan azken hamar urteotan.

Hirugarrenik, langileria aktibatzeko, azken buruan eta deialdia egin zutenez haraindi, maiatzaren 16an CCO-Ok deituriko manifestaldia, neurri handi batean gre-barako deialdiaz beharturik egin zen. Hau da, zergatik ez esan, greba honek izan duen zeharkako eraginetako bat; eta deialdiaren harira mobilizazio nagusiaren be-harra Estatu mailara heltzea ere beste ondorioetako bat izan da.

Maiatzaren 21eko greba orokorra

Mobilizazioaren balioa*

greba orokorren terminoetan kokatzen ere, lau hiri-buruetako manifestaldietan garbi eta argi lortutako mo-bilizazio mailak mobilizazioa behar zela ez ezik posible zela ere adierazten du, eta egin behar zela.

Beharrezko eta onuragarria zen greba

Finantza krisia lehertu zenetik urte eta erdi geroago eta zortzi hilabete krisiaren sakoneko ondorioak nabar-mentzen hasi zirenetik, ez zegoen alternatiba handirik. Lau milioi langabetuk (hauen %60a langabezia-saririk gabe), etengabeko EREk, bankari eta ugazaberiari dirua oparitzeko gobernu politikek ezinbesteko egiten zuten mobilizazio zabal bat. Zapateroren Gobernuak erren-ta nazionalaren %20aren baliokidea jarri du banka edo enpresa pribatua onbideratu eta bermatzeko, eta zailta-sunak pairatzen ari diren familientzako, aldiz, %1,5a.

Mobilizazio honek eta mobilizazio honetarako bideak krisi ekonomikoa ez ezik, krisiaren eragin sozialak ere eztabaidaren muinean jarri dituzte gizartearen eta lan-tegietako hainbat esparrutan. Krisiaren eragileez eta ordaintzaileez hitz egin da; baita ere gobernu-politiken desegokitasunaz, ugazaberia eta bankaren etekin-kontuak bideratutako laguntzak eta ez biztanleriaren gehiengoaren beharrak asetzeko. Mobilizazio honek planetaren geroa arriskuan jartzen duen sistema kapi-talistaren irrazionaltasuna azalarazteko balio izan du.

Mobilizazio honek ere, lantegiez haraindi ugazaberia-ren aurkako borrokari irteera-tiro eman dio, enpresaz enpresa ugazaberiari aurre egiten dioten langileei iso-lamendutik ateraz; langabeziara anonimoki joan diren milaka langile horiei adore ekarri die, eta hipoteka-maileguei aurre ezin egin eta bidaltze-prozesuak pai-ratzen ari direnei ere.

Honez gain, greba hau onuragarri izan da. lehenik eta behin, “gizarte elkarrizketa”rako erasotzarraren erdi-erdian mobilizazio honek egoera bere tokian jartzen duelako; hau da, langileen eskubideen defentsan eta politika publikoen erabateko aldaketaren aldarrika-penean. “Gizarte elkarrizketa” hau ugazaberiarentzat Gizarte Segurantzari egiten dizkion kuoten murrizke-

Page 26: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

8

Eta azkenik, sindikatuen lan militantea suspertzeko balio izan duelako, kanpaina aktibo bat eginaz. Gre-bak gogobetetasunaz utzi digu greba egin behar ze-nean egin delako. Eta hau datu esanguratsua da kon-tutan hartzen badugu langileria jasaten ari zen apatia urteak.

Eta orain, zer?

Beraz, mobilizazio honen balioa garrantzitsua izan da eta abiapuntu ona ekindako bideari jarraitzeko eta lor-tutako batasun sindikalaren sendotzean. Oraingo ho-netan sortu den grebaren aurkako frontea hemendik aurrera mobilizazioa suspertzerakoan aurrean izango dugunaren adierazle garbia dugu.

Egun, krisiak markatzen digun eremuak maiatzaren 21eko mobilizazioari jarraipena ematera behartzen gaitu egunerokoan, enpleguaren suntsiketari aurre egi-naz, enpresen itxiera, ERE edo gobernu desberdinen politiken aurka arituz; bai enpresetan bai herritan bai eskualdetan.

Presionatzen jarraitu behar dugu gobernu desberdi-nek neurriak har ditzaten; proposamen ugari ditugu:

1. Zerga-erreformak egitea gehiago dutenek gehiago ordain dezaten eta ondarea banatu pobretuenen ar-tean.

2. Langabetu bat bera ere langabezia-saririk gabe ez izatea bermatzea; krisia dela bide bizitzeko eta etxe-bizitzarik izateko diru-sarrerarik gabe diren ororentzat Oinarrizko Errenta, Etxebizitza Prestazio Osagarria eta Gizarte larrialdietarako Laguntzak ere bermatzea.

3. Gastu soziala gehitzea funtsezko eskubideak berma-tzeko: heziketa publikoa, doako eta kalitatezko sani-tatea edo etxebizitzarako eskubidea.

4. Diru inbertsio publikoa bai, baina zementu gutxia-go eta kalitatezko, iraunkorra eta gizartearentzat onuragarri izango den enplegua sortzea.

5. Etxe-bidaltzeekin amaitzea

6. Hemen erabakitako lan legedia prekarietatearekin amaitzeko.

7. Eta bankari dirua eman beharrean, berau naziona-liza dezatela.

Aurrera begira hau dugun erronka izanik, ahalik eta aliantza sindikal eta sozial zehatz eta zabalenak eraikitzen saiatu beharko gara, eta zehatza diogunean esan nahi dugu batasun sindikalaren aldeko gure apustua tinkoa dela; batasun sindikal horrek garbi eta argi izan behar du krisia guk ordaintzea nahi duen ugazaberiari eta defendatzen ez gaituzten gobernuei aurre egin behar diela.

Borroka bidea denaren konbentzimendutik jarrai de-zagun lanean, bide horretan euren eskubideen alde borrokatu nahi duen jendearekin topo egingo dugu-la eta jakinda lehenago beranduago baino kaleratuko garela maiatzaren 21ean egin genuen bezala, gizarte eredu berria defendatzeko eta aldarrikatzeko.

*ESKren arian aldizkaritik jasotako artikulua.

Page 27: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

9

ak

Gizar te Batzordeonak sortu

ez da batere gehiegizkorik esatea kooperatiben geroak lotura estua duela Gizarte Batzordeen funtzionamendu berritu, parte-hartzaile eta sendoarekin. Parte-hartze iraunkorrerako organo bezala definituta dago, honek ez du esan nahi kooperatibetako beste organo batzuk kritikatuak behar ez direnik.

KBI-Kooperatibetako Barne Araudiaren arabera Gi-zarte Batzordea “kooperatibaren kudeaketan lan ko-munitatearen parte-hartze iraunkorrerako organoa da”. Kooperatibaren kudeaketa MONDRAGON bezalako gain-estruktura batean dagoen enpresa baten kargu egitea da, ez gehiago ez gutxiago; soldatak jaisteko, kudeaketa-planak egiteko ildo, eta abar proposatzen duen talde baten barruan aritzea. Lan modalitate des-berdinak dituen lan komunitate bat ere kudeatzen da; azpikontratazioa, behin-behinekoak, enpresa in-ternazionalizatua, non bertako langileak kooperatiba eta teorikoki erabakiak hartzen dituzten bazkideen mende diren. Gizarte Batzordea prest egon behar du enpresa handi, internazionalizatu eta krisian den ba-tean bere zereginak burutzeko.

KBIk dio Gizarte Batzordeak beste ikuspuntu orga-nikoak osatzeko kontrapuntua izan behar direla. Ho-nen funtsezko funtzioak honakoak dira: informazioa, aholkularitza, negoziazioa eta kontrol soziala. Azken bien aitortza behar du, negoziazio eta aholkularitza sozialarena hain zuzen, gure barne araudian azkenak sartzen izan baitira. Negoziazioak, KBIren arabera, kontzeptu bikoitz bati erantzuten dio; alde batetik lan eremuaren egunerokoan bazkideen parte-hartzeari, eta bestaldetik, gatazka onartzera edozein elkarbizitza kolektibo bati baitatxekio berau arrazionalizatzeko eta kolektiboki prozesatzeko. Gizarte kontrola, gure Araudiaren arabera, gizarte demokratiko antolatu ororen ezaugarria da. Bere aitortza, dio, zalantzarik ez eskaintzea.

Gure ustetan, Gizarte Batzordeek ez dute profil exe-kutiboago duten beste organo baino behar den izpiritu kritikorik. Balore kooperatibisten suspertze eta berri-tzean Zuzendaritzaren gaizki bideratutako zeregina-ren gehiegizko jarraipenak, bazkideengandik etenga-beko urruntzea ekarri die. Urruntze hau nabarmenki areagotu da azken boladan ezagutzen ditugun Gizarte Batzorde gehienetan. Gizarte Batzordeak zuzendarit-zetara itsatsita daude, gehiegi itsatsita, ekimenik eta energiarik gabe. Gizarte Batzordeek hainbat printzi-pioen utziera egin dute, Fagorren kasua aipagarri litza-teke; zokoratutako printzipioen artean aipatu honako hauek: asanblada erabakitzeko goi mailako organoa;

Page 28: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

10

bazkide bat bozka bat, Edesaren kasuan kolokan jartzen dena; Kooperatiben Konfederakuntzak osatu-ta duen Arbitrajearen beharra gatazkak epaitegietatik at soluzio-bideratzeko; MONGRAGON korporazioa (antzinako MCC) kontrolatuko duen Gizarte Batzor-de baten beharra… Gai soziolaboralen inguruan be-heko estamentutan adostasun zabala zeukaten iritzien aurka agertu dira askotan Gizarte Batzordeek, basee-tatik pixkanaka urrundu egin direla, zuzendaritzaren apendize ilustratu eta mendekoa izatera bihurtuz. Parte-hartze erakunde nagusiaren ipar galtzea nabar-mena izan da eta da. Bere alde esan behar dugu azken urteotan erreferentzi kooperatiba garrantzitsuenetako batzuk izan duten hazkundea. Fenomeno honek ez du zailtzen Gizarte Batzordeen zeregina, eta hau bi arra-zoiengatik; alde batetik, autogestiorako erantsitako zailtasunak, eta bestaldetik, beste portaera eta ideia le-gitimo desberdin batzuk dituzten belaunaldi berrien sartzea.

Dena dela, ikuspuntu eta funtzionamen-duan hanka sartzeen aitortza ezinbes-tekoa da gainditzeko, berritzeko eta Gizarte Batzordeak suspertzeko.

Gure ustetan, egun Gizarte Batzor-deen funtzionamenduaren funtsa eta azalaren eraldaketa ezinbesteko litza-teke. Aldaketari ez bazaio azkar eki-ten, ospe eta garrantziaren galera ekar dakieke eta maldan behera erori; eta egoera hau ez zaie bazkideei intere-satzen ez besteen kontura diren lan-gileei ezta kooperatibismo eta honen ideien berritze hipotetikoari, nahiz eta azken hau zaila izan egun. Lantegiko Gizarte Batzordeak sendotu behar dira jendeak izan dezan zeini planteatu bere galderak eta zalantzak. Gizarte Batzordeen osoko bilkurek tribunan direnei entzuteko bilerak izateari utzi behar diote. Tribunak desagertu be-har dira, forma demokratikoago eta berdintasunezkoagoetara itzultzeko, mahai-inguruetara adibidez. Gizarte Batzordearen organo guztiak (lante-gikoa, Osoa, Permanente eta Talde-koa) batzordeetan aritu beharko dira, eta batzorde hauetan gaiak eztabaida-tu ostean Gizarte Batzordearen kide guztiei beraien berri eman. Une ho-netan Lagun Aro, segurtasuna eta lan

osasuna, balorazioa, euskara eta abarri buruz eztabai-datzeko batzordeak daude. Ez da nahikoa, gai guztiak batzordeetan eztabaidatu egin behar dira jendeak uler-tu eta parte har dezan. Frogatuta dago nahi denean, bitartekoak jarriz gero, Batzordeek ondo funtziona-tzen dutela; diogunaren adibide bat hainbat koopera-tibetako euskara batzordeetan aurki genezakeen.

Erabakiak Batzorde kide guztien onarpenaz eta or-dezkatutako jendeari kontsultatu ondoren eman dira. Eztabaidetan ahalik eta kontseilaririk gehienen parte-hartzea izan behar dira, honetarako metodo irekiak eta berritzaileak erabiliz.

Gizarte Batzordea eguneroko eta gai soziolaboralen gaien inguruko eztabaidetan ez ezik, kooperatibis-moaren eztabaida handietan ere izan behar da. Ezta-baida garrantzitsuak ezin dira jakitunen eskutan utzi. Gizarte Batzordeak eztabaida horietan parte hartu behar du. Baina horretarako nahi, ahal eta jakin behar

Page 29: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

11

akda. Nahi izateko energiak eta izpiritu independentea

behar dira, baina ahal izateko jakin behar da. Jakiteko, prestakuntza ezin da gastu bat bezala hartu, baizik eta gure arauek ematen dizkioten lau funtzioak bete ahal izateko ezinbesteko inbertsiotzat hartu behar da. Sare legal estatala, nazioartekoa negoziatzeko ezinbesteko ezaguera bermatu behar du prestakuntzak, baita ere eremu sozialarekin eta talde dinamikaren ezagutza. Aholkularitzari dagokionean, egoerak horrela eskatu-ta, kanpoko aholkularitza independente batera jotzeko ahalmena bermatu behar da.

Gizarte Batzordeak zuzendaritzaren jarrerak ikuspun-tu kritiko eta independenteaz jaso eta hartu behar ditu. Hori da Gizarte Batzordearen zeregina, kooperatibak askatasunean, horizontaltasunean eta pentsaera askean hobetzea. Gizarte Batzordeak kontra-boterearen ze-regina bete behar du, injustiziei mugak jartzeko. Ezi-nezkoa da enpresetan, batez ere handietan, injustiziarik ez ematea. Botereak eta honen ondorioak giza kolekti-boekiko bidegabekeria eta erdeinura eramaten gaituzte ia beti. Gizarte Batzordeak, eskura dituen bitarteko guztiekin, gehiegikeriak eta ez-betetzeak leuntzeko aha-legin guztiak egin behar ditu eta behekoen ahotsa gora eraman behar du.

Batzordeak bere funtzionamenduaren balantzeak eten-gabe egin behar ditu. Gutxienik bere iraunaldiaren erdian. Batzordea iraunkorra izan behar du, bere ki-deak, aldiz, ez; higiene demokratiko neurri bat karguen txandakatzea da. Karguen iraunaldia mugatu beharko litzateke, zortzi urtera adibidez. Gizarte Batzordeek MONDRAGON talde mailako Gizarte Batzorde ba-ten existentzia suspertu beharko lukete.

Kooperatibetan finantza, teknologia, zientzia eta abarre-ko berrikuntzarekiko laudorioak eta kooperatibismoaren berrikuntzari dagokion politika inertzial eta marjinalak bat egiten dute. Aldatu egin behar da eta kooperatibaren funtzionamenduan etengabeko berrikuntza ezarri. Ze-hazkiago esanda, Gizarte Batzordeen zereginean. Nahi, ahal eta jakitea bideragarri egiteko teknika eta espezialista berritara jo behar dugu: unibertsitarioak, humanitatetan jantziak… baina hipotekarik gabe boterearekiko.

Kooperatibetan gauzak hobeto funtziona dezaten ahaleginak egitea bizitzari zentzu emateko era bat da. Nola ulertu bada bizitzaren zortzi ordu ematen duen batek lantegian gertatzen denaz paso egitea? Horri zuzentzen zaio aurreko guztia, ez dago esan beharrik hau izenpetzen dutenek Batzordeari egiten zaizkion kritiken partaide izan direla, bertako kideak izan garela

urte batzuetan. Ez da beste jendea kritikatzea, baizik eta Gizarte Batzorde on batzuk osatzeko ekarpenak egitea baino. Gizarte Batzorde hauek eskuduntzuei heldu behar diete, prestakuntza independente on bat izan behar dute, forman eta muinean berritu behar dira eta batez ere izpiritu kritikoa izan behar dute, iz-piritu kritiko handia.

Itziar Gabilondo eta Mikel Olabe

Page 30: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

12

Ulertezina bizi gunarekin (kooperatiben kokapen arazo eta errentagarritasun eza, etorkizun larria, soldaten jaitsierak...)tamainako huskeriengatik espedientea irekitzea Fagor Elektrogailuetan. Ulergaitzago prozesu osoaren amaieran bazkideen

eskaerak asetzeke egotea. Honez gain, faltaren kalifikazioa (oso larria) eta zigorraren (ohartarazpena idatziz) artekoinkongruentzia. Zigor-prozesu guztia zentzugabekeria baino ez da, gaitasun eza borobila eta hanka sartze handi bat.

Gerenteari sen on minimo baten aholkua luzatuko genioke, ezkerreko eskua izatea eta mandoak hauei kooperatiba batean dago-kien tokian jartzea, Kooperatibetako Barne Araudia (KBA) doitasunaz interpretatzea eta interpretaraztea.

Espedientearen arrazoia argitaratzen dugu, espedienteaz eragindatutakoen idazki bat eta gerentearen erantzuna, eta azkenik, afektatuen balorazioa.

Ulertezinezko espedientea ‘garbigailuetan’

Espedientearen arrazoia

Guk, urrian, gure kudeatzaileri hainbat iradokizun egin genizkion; hori baino lehen, biltegiko jefeari mikrouhin bat eskatu genion ahoz. Abenduan, kontutan izanik gure ahozko zein idatzizko eskaerek ez zutela erantzunik eta Gabonetako festak gainean genituelarik, erregeei esku-titza idaztea erabaki genuen ea ematen ziguten eskatzen genuena edo erantzunen bat ematen ziguten. Karta ida-tzi genuen eta erabat harrituta geratu ginen espediente bat ekarri baitziguten; espedientea errekurritu genuen eta gerenteak esan zigun ez zegoela ezer egiterik, espedien-teari justua zeritzola.

Ez gaude konforme espedientearekin, baina ez dago kentzeko modurik; hau dela-eta zuengana jotzen dugu jakin dezazuen gertatzen dena.

Gure kudeatzaileak gauza asko uzten ditu besteen ar-durapean soluzio-bidera diezaioten, baina egun konpon-tzeke daude; berak bete dadin duen arduradunari be-tetzea exijitu beharko lioke, baina urrian eskatutakoek konpontzeke daude oraindik ere.

Afektatuen oharra

Gerentearen erantzuna

Garagartzan, 2009ko otsailak 20

Hornikuntza-biltegiko hobetze taldeko bazkide bat-zuei ireki zaien espedientearen azterketari erantzunaz, hona hemen puntuz puntu:

l Lehen puntua. Nahiz eta asmoa lankideak iraun egitea ez izan, nire ustetan, Errege Magoei eskutitz bat idaztea, non hauetako bat mandoa zen eta iragarki-taulan jartzea ez da biderik egokiena bitartekoak edo hobekuntzak aldarrikatzeko. Erantzunik jasotzeko bidea zuen mando zuzena da, eta honek ez badizue denboran erantzunik ematen industri-eremuaren buruarengana jo, zuen gizarte batzarkidearengana, Giza Baliabide arloko buruarengana eta azkenik gerentearengana.

Dena den, egin zenizkidaten 21 aldarrikapeneta-tik 12 soluzio-bideratuta daude. Gainontzekoak,

edo denbora behar dute edo bere ustetan, arrazoi desberdinengatik, ez dute premiarik edo hornike-ta-buruak ez du eskuduntzarik aipaturiko neurriak abian jartzeko.

Laguntzaileen hurrengo bileran horniketa-buruak proposamen hauetaz eta erantzunez berri emango dizue.

l Bigarren puntua. Zuen atsedenaldietan nahi di-tuen iradokizunak egin ditzakezue, baina Errege Magoei eskutitz bat idaztea, non hauetako bat zuen mandoa den eta iragarki-taulan jartzea ez da inter-pretazio bat, ukaezineko egitatea da.

l Hirugarren puntua. Exekutiboaren diziplina-erantzuna honelako gertaeren aurrean berbera ere, frogatzen badira bederen. Honetarako, Kooperati-betako Barne Araudia dugu, honek zehazten du zer

Page 31: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

13

akden falta bat,bere maila eta kasuaren arabera zigo-

rra. Dena dela, aurreko bi kasuetan ez bazen espe-dienterik ireki ezta zigorrik eman froga garbirik ez zegoelako izan zen. Hala ere, aztarna garbiak zeude-nek ekin zitzaion. Lehen kasuan, sekzioari ahoz kar-gu hartuz eta bigarren kasuan talde-buruarekin hitz egin zen jarduera horiek zuzen zitzaten.

l Laugarren puntua. Aurreko puntuan esan den mo-duan, gertaera batek diziplina-neurria eskatzen badu, KBA jarraitzen da, berdin delarik pertsonaren lan kategoria. Exekutiboak garbi duenean egitate batek diziplina-neurriak merezi dituela, ekiten dio. Zuen us-tetan zuek espedientatuak izateko antzeko gertaerak eman badira eta ez bada diziplina-neurririk hartu, me-sedez, salatu itzazue.

l Bosgarren puntua. Nire ustez, espediente honekiko ohartarazpen-idatzi bat ez da batere desproportzio-natua. Ahozko audientzian genion bezala, falta oso larria da. KBAk zuen falta ez du apurka jasotzen. Ez du arin, larri edo oso larriaren kontsideraziorik; aitzi-tik, KBAk oso larritzat jotzen du zuzen-zuzenean.

Hau dela-eta, nire ustez, espedientera eraman gaituz-ten gertaerek lan giroan negatiboki eragiten dute.

l Seigarren puntua. Espedientea azken lanegunean entregatzeak epe barruan egiteari erantzuten dio, preskriba ez zezan, eta ohi denez falta-egunetik aha-lik eta gertuen egiten da.

Gogora nahi dizuet espediente honen muina zuen sek- zioan behin eta berriro ematen ari den egoera bideratzea

dela, egoera hori gurea bezalako kooperatiba batean eman behar den lankideen arteko begirunea urratzen ari zen. honengatik, zigorra ohartarazpen-idatzia baino ez.

Azaldutako guztiarengatik falta oso larritzat baieztat-zen dut, baina ere ohartarazpen-idatzia.

Denok errespetu eta elkarrenganako konfiantza bir-sortuko dugulakoan.

Garbiketako gerentea

Hornikuntza-biltegiko hobetze taldeko bazkide batzuei ireki zaien espedientearen azterketa.

- Eskutitzak ez dio inori begirunea galdu nahi, esku-titza ez da inoiz erabili mandoa iraintzeko, baizik eta beste bideetatik emaitzarik eman ez duena lortzeko (badirudi arreta lortu dugula nahiz eta ez nahi ge-nuen eran). Hau dela-eta, ‘irain’ tonuarena gure na-gusien irudipen subjektiboa deritzogu.

- Atsedenaldietan gure iradokizunak egiten ditugu eta espedienteak diona interpretazio erratu bat da eta ez dugu uste hau justifikatu behar dugunik.

- Ez dugu uste neurri beraz antzeko egitateak hartzen direnik. Hirugarren idazkia bada, zergatik ez da neu-

rririk hartu aurreko idazkiekin? Ez dugu uste beste idazki batzuen ondorioak ordaindu behar ditugunik hauekin zerikusirik ez dugunean.

- Afektatuaren arabera neurri bat edo beste edo ez da ezer egiten? Hemen ere lan kategorien jokoa sartzen al da? Hauek al dira balore kooperatibistak?

- Espediente hau azken lanegunean guri emateak, opari gisa, ezer gutxi esaten du pertsona batzuen mesede-tan. Aurrez ez badute nahiko denborarik izan, opo-rren osterako utz zezaketen. Honek frogatzen du pertsona batzuen nagusikeria euren lankideekiko.

Afektatuak

Afektatuen erantzuna

Page 32: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

14

aspaldi honetan Eroskiren portaera ez du kooperati-ba baten portaerarekin zerikusirik, enpresa pribatuen politika neoliberalak burutzen ari baita. Krisialdi honetan joera hau areagotu egin da, kooperatiban lanean ari diren sektore desfaboratuenak erasotuz, azpikontratak hain zuzen ere.

Aurrekoak zerikusia du Limpiezas Impacto-rekin burut-zen ari den jarrera dela bide; enpresa honek hainbat hi-permerkatu, supermerkatu, bulego, eta abarretan egi-ten ditu bere lanak. Kooperatiba hau krisialdi gorrian sortu zen eskualdeko gazteei lanposturik eskaintzeko, egun beste aldera egiten du so enplegua prekarizatuz eta suntsituz.

Eroskik Elorrion duen egoitza nagusian lan egiten duten Limpiezas Impacto-ko 22 langileetatik, 16ri %40an mu-rriztu diote lanaldia, eta Biltegi Nagusian aritzen direnei %20-25eko murrizketa egin diete. Honez gain, hainbat supermerkatutan kontrata kendu dute honek dakarren enplegu suntsiketarekin.

Bistan da Eroski ez dela egitate hauek zuzentzen ditue-na, Limpiezas Inpacto-ren bidez egiten ditu. Baina ezin gaga memeloak izan, Eroski baita benetako arduraduna. Eroskik azpikontratari esaten dio lanorduak murriztu be-har dituela, jakina da enpresa nagusiak azpikontratekiko duten indarra. Etekintzarreko urteen ostean eta kosteak murriztu behar direla premisa pean, neurrietako bat ete-kintzar horiek lortzeko erabiliak izan diren langileak ken-tzea da. Pertsona horiei ez zaie uzten lanaldiaren murri-zketaz alderdi proportzionalaz kobratzea langabeziaren sarietan.

Baina egoera honen atzean pertsonak daude, zeinak kri-sialdi gogorrean enplegu prekario batekin geratzen diren eta hauen etorkizuna kolokan geratzen delarik. Langile hauei esan zitzaien ordu gehiago behar zituztenean le-henak izango zirela euren lanaldiak osatzeko, baina ba-jak eman direnean, baja horiek ordezkatzea eskaini zaie baina kontraturik gabe eta kotizaziorik gabe. Eta langile hauek proposamen horiei ezetza eman diotenean kaleko jendea hartu dute langileak egoera prekarioan utziz eta emandako hitza bete gabe.

Hau dela-eta, eraginduriko langileok Eroskiko koope-ratibistak jakinarazi nahi ditugu eta elkartasuna eskatu nahi diegu langile hauekiko. Honez gain, adierazi nahi diegu gure lanpostuen prekarizazioak euren zereginetan eragina izango duela, lanordu gutxiago eta lan zama berberarekin lanaren kalitateak nabarmenduko baitu.

Limpiezas Inpakto-ko ESKren sekzio sindikala

gorriaraziEroski

Page 33: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

15

ak

2009ko lehenengo asteetan, eta Israelgo estatuko hauteskunde legislatiboak ospatu artean, agintari militar eta politiko israeldarrek Gazako zerrendan burutu di-tuzten sarraski handienetako baten lekuko etsiak izan gara mundu osoko hiritarrok. Gertaera hau, bakarra izan barik, Israelgo estatua 1948an sortu zenetik Pa-lestinako populazioaren aurka egin dituen barrabaske-rietako bat gehiago baino ez da izan. Gaurdaino mi-laka hiritar zibil erail dituzte, 5.000.000 lagun bultzatu dituzte erbestera, 11.000 preso politiko eragin dituzte, herri oso bat 750 kilometroko harresi batez isolatutako ghettoetan atxilotu dute, eta populazio osoa larrialdi humanitarioaren muturrera bultzatu duen blokeo eko-nomikoa ezarri dute.

61 urte hauetan Israelek Nazio Batuen zein Nazioarte-ko Justizia Auzitegiaren ebazpen guztiak urratu ditu hu-rrenez hurren, Zisjordania eta Gazako okupazio poli-tikei, errefuxiatuen itzultzeko eskubideari, eta apartheid harresia eraikitzeari dagokionez. Hala eta guztiz ere, ez da urraketa horien ondorioz zigor neurririk hartu duen nazioarteko erakunderik.

Giza eskubideen urraketa larrien testuinguru honetan, eta nazioarteko iritzi publikoaren aurrean haren irudiak pairatu duen zilegitasun galera etengabea kontuan har-turik, Israelgo estatuak “normalizazio” estrategia baten beharra du, mundu aurrean estatu demokratikoaren itxu-ra emate aldera. Hori dela eta, badira urte batzuk estatu sionistak haren enbaxadore kultural, artistiko, akade-miko zein kirol arlokoak nazioarteko eta bereziki Euro-pako foroetan bultzatu eta laguntzen dituela.

Bestalde ezin da ukatu Israelgo Estatuaren egoera guztiz anormala dela, izan ere, herrialde bakarra da munduan gaur egunean mugak zehazturik ez dituena, eta bestal-de, ekonomiari dagokionez, horrelako estatu proiek-tua bideraezina izango litzateke kanpoko laguntza eta babes ekonomikoa izan ezean. Alegia, Israelgo Barne Produktu Gordinaz munduko laugarren armadarik bo-teretsuena izanik, ezinbestekoa da kanpoko diru babesa estatuaren iraupena bermatzeko. Hortaz, ezinbestean, nazioarteko harreman komertzialen beharrean daude

haien estatu-proiektua burutzeko. Gauzak horrela, esan genezake Israelekiko harreman komertzialak dituzten enpresak ezinbesteko laguntzaileak direla proiektu sio-nistan.

Iragan urtarrileko Gazako sarraskiak asaldatuta, gizarte eragile zein erakunde askok gogor gaitzetsi zuten arma-da sionistak burututako triskantza. Aldi berean, alda-rriari honi muzin eginez, gure gizartean ondo errotu-tako hainbat enpresak Israelgo enpresekiko harreman komertzialei eusten diete, edozein kode etikoren gaine-tik, etekin ekonomikoa baino ez dutelarik helburu.

Israelekiko lotura komertzialak dituen euskal enprese-tako bat FAGOR dugu. Gure gizartean horren errotu-ta dagoen enpresa honek Israelgo Electra Israel Ldt. enpresarekin ditu harremanak, izan ere, haren filialak, Iber Elco-k, haize girotu aparailuz hornitzen du Mon-dragon Kooperatibarena. Electra Israel Ldt.enpresa Elco Holding-eko partaidea da estatu sionistako bes-te zenbait enpresarekin batera, besteak beste, AMZ Electrical Products Marketing Ldt., edo Shekem Ldt. FAGOR-ek, beraz, Israelgo azpiegitura ekonomikoare-kiko diru harreman zuzenak dauzka eta, ondorioz, erantzukizun zuzena Israelgo enpresa sarearen susten-guan. Arrasateko enpresaren jokabidea, hortaz, Euro-pako beste hainbat korporazioenarekin batera, ezinbes-tekoa da sionisten estatu proiektuaren bideragarritasun ekonomikoa bermatze aldera.

Testuinguru honetan, eta Euskal Herriko hiritarrak garen aldetik, FAGOR-i interpelatu beharrean gaude, ez baita inolaz ere zilegi giza eskubideak etengabe eta inpunitate osoz urratzen dituen estatu bati ezinbesteko sostengu ekonomikoa ematea. Euskal gizarteak behin baino gehiagotan errefusatu du Israelek burututako garbiketa etniko politika. Jendarte honetan horren erro-tuta dagoen enpresa batek, beraz, ezin dio muzin egin jendearen aldarriari eta orain erantzunik eman ezean, historiaren aurrean egin beharko du geroago.

Palestinarekiko Elkartasun Taldea-Gasteiz

FAGOR:

Israelgo proiektuaren sostenguaEuskal Herrian

Page 34: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

16

2008an 18.700 gaixotasun profesional aitortu egin dira. 2006An aitortutako 21.905 gaixotasunetik oso azpitik dagoen kopurua eta zer esanik ISTAS-ek egindako iker-ketan Estatu espainolean ematen diren 91.000 gaixota-sunetik. Zer gertatzen ari da ez aitortzeko lanarekin zerikusik dituzten gaixotasunak eta batez ere larriak eta oso larrik? Ba, ez dagoela borondaterik egiteko. Aforis-mo batek dio ez dela aurkitzen bilatzen ez dena. Gaixo-tasun profesionalekin hori gertatzen da hain zuzen ere. Enpresek, mutuek, erkidego autonomikoetako adminis-trazio publikoek eta sanitarioek ez dituzte bilatzen, beraz, ezin dituzte aurkitu. Eta aitortzen ez dena existitzen ez denez, ondorioa da ez dela prebenitzen. Hau dela-eta, gure herriak Europar Batasuneko lan istripu indizerik al-tuena du, baina gaixotasun profesional kopuru gutxiena aitortzen dituena da. barregarria tristea ez balitz eta min-garria honen gibelean ezkutatzen denagatik.

Gaixotasun profesionalak kalerazteko borroka ikara-garria suertatzen ari da, oso handia baita hainbat insti-tuzioen ahalegina hauek ezkutatzeko. Gaixotutako lan-gileak dira denon ulertezintasun eta ezjakintasunari egin behar dietenak, eta prebentzio delegatuek, segurtasun batzordeek eta asistentzia ematen dieten sindikatuen lan osasunerako kabinetek Dabid Goliaten aurkako borroka bizia daramate; enpresek eta mutuek ez dute askotan begi bistan dagoena onartu nahi eta administrazioa an-dana deitzen da.

Medikuek eta ikerlariek ekarpen handia egiten dute, baina metodologia zientifikoarekin bat egiten ez duen borrokan murgilduta daude: “Epaileek eta abokatuek lan baldintza eta gaixotasunaren arteko kausalitate es-klusiboak eskatzen dituzte, eta harreman mota hau ez da existitzen zientzian” dio Miquel Porta doktoreak. Eta okerrena dena, gaixotasun profesionalak aitortzen direnean, enpresek ez dituzte gaixotasuna eragin di-tuzten lan baldintzak aldatu nahi, eta ondorioz, lehe-nago ala beranduago, antzeko eraginak emango dira beste langileengan edo lanpostuetara itzultzen diren pertsonengan, lanpostu hauek ‘gaixorik’ baitaude.

Egungo krisi ekonomikoa lan baldintzak narriatu eta prebentzio-politikak lasaitzeko haztegia da, horrela dio ugazaberiak bederen. Absentismo laboralari aurre egi-teko aitzakiaz lanpostuan izatea bortxatzen da, nahiz eta gaixo egon jendea kaleratua izango den beldur bai-ta langabezia-tasa handiko gariotan. Bistan da egoera honi aurre egin behar diogula. Salatzea, hemen egiten den bezala, eztabaidarako lehen urratsa da, langileek jasaten duten osasun lehen arazoari tinkotasunaz au-rre egiteko eta soluzio-bideak aurkitzeko, hau da, lan gaixotasunei ekiteko.

*‘porExperiencia’ aldizkaritik ateratako artikulua

Lan gaixotasunak: Zer ari da gertatzen?*

“Lan gaixotasunen %79a ez da estatistika ofizialetan kon-tenplatzen”.

Lan gaixotasunek Estatu espainolean duten inpaktuari buruz ISTASek egindako ikerketa batek dio 2006an 16.000 pertso-na hil zirela gaixotasun profesionalen ondorioz. Heriotza-tasa gizonezkoengan %87koa izan zen. Lan heriotzen gehiengoa tumore gaiztoen ondorio eman zen (8.600 gizonezko hildako eta 800 emakumezko), ondoren gaixotasun kardiobaskularrak (2.800 gizonezko eta 550 emakumezko). Hirugarren kausa be-zala gizonezkoengan arnas-aparatuko gaixotasunak aurkitzen dira 1.500 hildakoekin; emakumeengan, aldiz, parasito eta infekzio-gaixotasunak aurkitzen ditugu 200 hildakoekin. Hil-dako hauek, besteak beste, 134.000 urteko bizitza potentzia-len galera dakartzate.

Aipaturiko ikerketa horren arabera, 2008an, lanarekin zeriku-sirik duten 91.000 kasu berri eman ziren, gaixotasun muskulu-

eskeletikoak nabarmendu zirelarik guztizkoaren %35arekin, ondoren larru gaixotasunak (%14a), gorreria (%13a), buru gaixotasunak (%10a) eta arnas gaixotasunak (%9a).

Era berean, 2008an, 18.700 gaixotasun profesional erregistratu ziren, hau da, eman ziren lan gaixotasunen %21a soilik. Ho-nek esan nahi du lan gaixotasunen %79a ez direla estatistika ofizialetan adierazten. Azpi-erregistrorik handiena gaixotasun kardiobaskularrei dagokie, %100 batekin, ez zen gaixotasun bat bera ere erregistratu; ondoren tumore gaiztoak (%99a), gorreriak (%93a), arnas gaixotasunak (%91a) eta zalekoak (%90a). Azpi-erregistro txikiena duten gaixotasunak muskulu-eskeletikoak dira, ematen diren erdiak aitortzen dituztelarik.

*‘porExperiencia’ aldiakaririk jasotako artikulua

Gaixotasun profesionalak: Zenbat dira?*

Page 35: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

lagun Aroko 2009-2012 Plan Estrategikoak entitate horren Pentsio Sistemari buruzko hausnarketa bat ezartzen du, egungo ereduarekiko eraldaketa garran-tzitsua dakarrelarik.

Egun, erretiro edo alarguntzaz jasotzen diren errenten %60a Lagun Arotik zetozen eta %40a Autonomoe-tatik. Proposamen berriak terminoak erabat aldatzen ditu, hau dela-eta, Lagun Arok %40a jarriko luke eta gainontzeko %60a Autonomoetatik jasoko litzateke. Aldaketa honetarako justifikazioak (teknikoki oso ko-rapilatsuok) laburtuko dugun testu luzean ematen dira, eragin handia duten puntuak azpimarratuz.

Alde batetik diote bizitza-itxaropena altuago dela, bai gizonezkoen artean bai emakumezkoen artean, Herio-tza-tasen Tauletan doitze garrantzitsuak ekarriz. Aitzitik, Lagun Aron sartze-adina oso atzeratzen da, eta ondorioz kotizazio-karrerak oso laburrak dira, beste garai batzue-tan baino laburragoak.

Bestaldetik, interes eta inflazio-tipoen jaitsierek eta Orga-no Erregulatzaileen exijentzia eta kontrol handiak egun-go sisteman eragiten dituzten beste faktoreetako batzuk dira. Aldaketa hauek sistemaren garestitzea dakartzate, azken hamarkadan kuota %12,25etik %17,75era pasa delarik. %17,75eko kuota honek alta berrientzako ez du uzten ezarritako sariei aurre egiten.

Eusko Jaurlaritzaren dekretuarekiko egokitzapenek, hainbat hipotesitan, mutualista aktiboentzat %19,49tik %20,83 bitarteko kuotak ekarriko lituzkete, eta alta berrientzat %23,34tik %21,71 bitartekoak.

Era berean, Europatik eman daitezkeen etorkizuneko kaudimen-errekerimenduak azpimarratzen ditu agiriak;

errekerimendu hauek, hipotesi batzuen barruan, 1.230 milioi euroko diru-hornidura ekar dezakete.

Hauek dira, beste arrazoien artean Lagun Arok ematen dituen arrazoiak aldaketa emateko.

Azkenik, aldaketak kolektibo desberdinetan izango duen eragina adierazten da txostenean. 2010Ko abenduaren 31ean 60 urte baino gehiago duten mutualistek, 1.118 pertsona hain zuzen, kotizazio eta pentsioaren kalkulu-rako egungo sistema mantenduko lukete, KPIren %70a eman eta pentsioaren eguneraketarekin.

50 eta 60 urte bitarteko mutualistek, 6.699 pertsona, ko-tizazio eta pentsioaren kalkulurako egungo sistema man-tenduko lukete, KPIren %100ean eredu berriaren pen-tsioen eguneraketarako irizpideak ezarriko zaizkielarik, bai aktiboak dauden bitartean bai erretiratzen direnean.

Honek erretirorako irteera-pentsioaren beherakada ekarriko luke, %5ean hain zuzen, eredu berrira ez bada atxikitzen bederen: pentsioaren %40a Lagun Arok eta beste %60a Autonomoetatik. 2010Ko abenduaren 31ean 50 urte baino gutxiago dutenek, 23.152 pertsona hain zu-zen, egindako kotizazioengatik egun dugun sisteman sortutako pentsioaren kalkulu pertsonalizatua izango lukete, kotizatutako hilabete eta kotizazio-indizeen ara-berakoa. Aipaturiko pentsioaren konbertsioa “eredu berrira”, %5aten beherako doitzeak ezarriz pentsioa KPIren %100aren aukera horren eguneraketaren. Sartze berrientzako eredu berria.

Ikus daitekeenez milaka pertsonengan eragin izango di-tuzten eraldaketa sakonak; eraldaketa hauek kolektibori zehatz-mehatz azaldu behar zaizkio, batez ere txostena-ren zailtasuna kontutan hartzen badugu.

ahots kooperatibista

17

AldaketakLagun Aro-n

ak

Page 36: ahots kooperatibista nº 23, junio 2009

Krisi ekonomikoak gizarte-bazterketa, langabezia eta enpleguaren behin-behinekotasuna handitzen ditu.

Langile atzerritar ez komunitarioek, krisiaren ondorio guztiak sufritzeaz gain, lan baimen bati lotuak eta berau berritu beharraren menpekotasuna pairatzen dute.

2008an, lan baimenen berritzearen ukapenak izugarri gehitu dira langile atzerritarren artean, batez ere mo-tibo hauengatik:

n Gizarte Segurantzan legeak agitzen duena baino den-bora gutxiago kotizatzeagatik.

n Ugazabek, Gizarte Segurantzari lan harremanaren amaiera langilearen borondatez gauzatu dela esaten diotelako.

n Lan harremana amaitu ondoren, langile atzerritar askok INEM delakoan bere izena ematen ez dute-lako lan berri bat bilatu asmoz.

Guzti hau ekiditeko beharrezkoa da:

n Kotizazio-aldian arreta ipintzea.

n Ez onartu langilearen borondatezko baja emate moti-boa, lan harremanaren amaieran langilearen dimisiorik ez dagoenean. Nagusien erantzukizuna ez dagoenean. Nagusien erantzukizuna azaldu dadila eskatu: lan kon-tratuaren amaiera, nagusien gaitzespena (etxeko lane-tan), kaleratzea, eta abar. Gizarte Segurantzan bene-tako motiboa azaldu dadila kontrolatu beharra dago, ez nagusiek nahi dutena.

n Lan harremanaren amaieran, izena eman INEMen eta LANBIDEN enplegu eskatzaile bezala.

Gipuzkoako SOS ARRAZAKERIA

Ez zaitzatelaerresidentziaetalan baimenik gabe laga

18