PASSATEMPS - sonrullan.comsonrullan.com/pagina/revistes/LaP08.pdf · El hombre primitivo. Se...

40

Transcript of PASSATEMPS - sonrullan.comsonrullan.com/pagina/revistes/LaP08.pdf · El hombre primitivo. Se...

PASSATEMPS Solucions a la pàgina 37

2 - ACERTIJO¿Quién en Asturias nacidose ha venido a Baleares atravesando los maresy, sin ser familia, ha sido mi Sobrino preferido?Si lo sabes, ¡dilo, dilo!

¿Quién en tono violentose proclama fumador,y aún añade sin rubor“fumador de nacimiento”,y que su Departamentotiene derecho de asilo?

¿Quién en las evaluacionesnos cuenta la intimidadde toda la vecindadcual si fueran ecuaciones?¿Quién te toca los… botonespara mantenerte en vilo?

¿Quién fue el chérif agresivo(diez años) del Institutoque, persuasivo o a lo bruto,mantuvo el orden lectivocual clintísbud redivivoaun sobrándole algún kilo?

¿Quién le dice a Mojamé,se ponga como se ponga, que ojito con Covadonga?“Si se porta mal usté,por donde vino se fue”.¡Y se queda tan tranquilo!

¿Quién dice que la lectura es una mariconada,y que lo que no es fabada sólo es comida basura,y que es vedad muy seguraque el Narcea achica al Nilo?

Pese a sus balandronadas,¿quién es mejor compañero?¿Quién te ayudará primerocuando te vengan mal dadas?¿Quién, con ternuras calladas,es una espada sin filo?

Salvador Bastida

1 - QUI FALTA?

D’IL·LUSIONS (ÒPTIQUES) TAMBÉ ES VIU

SÓN TOTES LES LÍNIES PARAL·LELES? SÓN TOTES LES LÍNIES PARAL·LELES?

SÓN LES LÍNIES VERTICALS ÉS UN CERCLE PERFECTE? DE LA MATEIXA LONGITUD?

SÓN AQUESTES CAIXES IGUALS? SÓN DE LA MATEIXA GRANDÀRIA?

Si heu contestat que NO a les preguntes, el vostre cervell us ha enganyat perquètotes les respostes a les preguntes anteriors són afirmatives. Així que sigueu curio-sos i demaneu-vos tot el que passa al vostre voltant perquè no tot és com creieu.

3 - ACERTIJO

Soy el mayor viajero del mundo. Heviajado de Norte a Sur, atravesandotodos los cl imas… en tr ineo, encamello y a caballo, utilizando todoslos medios de transporte aéreo, marí-timo y terrestre; incluso en submarino,dirigible y cohete espacial.

Soy también la mayor galería de arte yde retratos del mundo. Los héroes yheroínas de la mitología figuran dentrode mi recuadro. Reproduzco a todoslos grandes personajes y a los quecasi llegan a serlo, de todos los tiem-pos: reyes y reinas, faraones y presi-dente, príncipes y princesas, poetas ypatriotas, emperadores y explorado-res, atletas, arquitectos, aviadores,artistas y aventureros, jefes de tribu,inventores, grandes mogoles, músicosy mártires, dramaturgos y novelistas,shahs, sultanes, santos y pecadores.Incluso las imágenes fantásticas delfénix, el dragón, el centauro y el uni-cornio aparecen en mi efigie.

Soy la mayor pinacoteca del mundo,a la vez que la principal enciclopediaen miniatura. Reproduzco comunida-des, países y continentes, dando aconocer la visión de los rincones másremotos de la tierra. Retrato monta-ñas y valles, océanos, ríos, lagos, cas-cadas, geyseres, puertos, puertos,

puentes y presas; canoas primitivas,barcos y modernos transatlánticos,monumentos y estatuas; castillos,catedrales, iglesias, misiones, mezqui-tas, templos y ruinas, así como todaclase de medios de locomoción,desde el automóvil al zeppelín y delbarco de vapor a la nave espacial.Describo toda clase de deportes,artesanías, costumbres, ritos sagra-dos y ceremonias, y casi toda la varie-dad posible de pájaros, animales,peces, frutas y flores.

Encuadro los horrores de la guerra,las bendiciones de la paz, la durezade la emigración, la aflicción de la indi-gencia y el azote del hambre. Ilustrolas aventuras de Don Quijote, loscuentos de hadas de la infancia y lasleyendas de todas las civilizaciones.Reflejo los símbolos del arte y la cultu-ra, los recursos naturales de la indus-tria, el intercambio y el comercio, laagricultura y la arquitectura, y todoslos esfuerzos de la humanidad. Con-memoro las expediciones y los viajes,los descubrimientos y las invencionesque hacen la vida digna de vivirse.

Millones de hombres, mujeres y niñossucumben ante mi fascinación. En miinfinita variedad, encuentran placer,relajación y encanto.

CONTESTACIONES REALES APREGUNTAS DE EXÁMENES Medir el segundo verso escrito en lapizarra. En el encerado unos 75 centímetros,en el papel más o menos una cuarta (lo digoaproximado porque no me he traído el metro).Movimientos del corazón. El corazónsiempre está en movimiento, solo está para-do en los cadáveres.Movimientos del corazón. De rotaciónalrededor de sí mismo y de traslación alre-dedor del cuerpo.Cómo se llaman los habitantes deCeuta. Centauros.El Cid. Quiso armarse caballero y se buscóa un aldeano llamado Sancho Panza y sefue por esos mundos.Fases de la Luna. Luna llena, luna nueva ymenos cuarto.La Fe. Es lo que nos da Dios para poderentender a los curas.Músculos del cuello. Electrocleidomésti-cos.El hombre primitivo. Se vestía de pieles yse refugiaba en las tabernas.Los cuatro Evangelistas. Los cuatroevangelistas eran 3: San Pedro y San Pablo.Formación de las cordilleras. Las monta-ñas no se forman en uno o dos días, tardanmucho tiempo en formarse.Países productores de miel. La Granja deSan Francisco.Partes del insecto. Son tres: in-sec-to.Barroco. Estilo de casas hechas de barro.Palabra derivada de luz. Bombilla.¿Conoces algún vegetal sin flores?Conozco.

editorial(fragmento del diario de un profesor) Junio de 2007

A veces las tardes se comportan como las personas, y asímetamorfoseadas, pueden volverse hermosas, impacientes oesquivas. Lo que voy a contaros sucedió en invierno, el lunesde una de estas tardes, tediosa y marrullera. La soledad demi casa condenaba cualquier intento de sosiego, así quedecidí dar un paseo por la ciudad. Sentir cerca a la gente,los objetos de los escaparates o el sol en su crepúsculo,quizá me aliviarían. Lo que no esperaba era encontrarmecon Gabriela frente a la librería C. Hacía más de diez añosque no nos habíamos visto, pero parecía que hubiera firma-do un pacto con el tiempo para no envejecer, pues tenía elmismo aspecto que en los impenitentes días de 1996.

Me contó que era maestra y que este año le había toca-do ser la coordinadora de la revista del instituto en el quetrabajaba desde hacía más de cinco; también me explicóque estaba terminando de corregir las galeradas, y aunquetenía la sensación de que le faltaba algo al número, en unosdías la llevaría a la imprenta. Después de pronunciar estaspalabras, me vino a la memoria que durante el otoño en quenos conocimos, era ella la que me pasaba los apuntes dealgunas asignaturas, porque yo prefería escapar de todo yde todos, perderme, lejos de algunas clases, y quemar lashoras con un libro en los jardines de la universidad.

Gabriela también me habló de la cantidad de horas queella y su equipo habían dedicado a organizar la revista:estaba formada por alguna entrevista, por noticias y repor-tajes sobre los quehaceres cotidianos en el instituto, poruna sección de creación literaria (poesía y prosa)… y resal-tó las incontables fotografías: las de cada grupo, otras quereflejaban la felicidad vivida en la Festa Solidària (quecomo cada año había sido un éxito), en Carnestoltes, o enlos Viatges de fi de curs… Mientras Gabriela hablaba medi cuenta de que uno no suele pensar en ello, pero detrásde una revista recién impresa hay charlas, discusiones, dis-crepancias, correcciones ortográficas, ratos casi eternosfrente a la impersonal pantalla del ordenador, y una grandosis de ilusión; en fin, tiempo que va deslizándose por unarendija invisible, y que embozado tras un membrete deHora de Revista, nadie sabe adónde va…

Cuando le dije que era profesor ambos sonreímos, y porunos segundos me ausenté de nuevo de la conversación: vicómo acudían en tropel aquellos años felices y bohemiosdel 96, y cómo el hombre que yo habitaba en la actualidad,el que se encontraba ahora mismo hablando con alguien enuna acera, no se reconocía en el letraherido atónito yaprendiz de poeta que yo era por esos años…

De regreso a la charla le conté lo feliz que me sentía por-que el azar me hubiera asignado el instituto Son Rullan, pueshabía conocido a gente estupenda, tanto en la directiva y entrelos profesores, como entre las conserjes o en la cafetería. El

departamento al que pertenecía era increíble. En mis desvaríosliterarios se me antojaba el laboratorio de un alquimista, y enlugar de estanterías repletas de libros, legajos de exámenessin corregir o papeles esparcidos por las mesas, el olor acafé… yo veía alambiques, redomas o elixires de la eternajuventud… No sé a cuento de qué me puse a hablar de que aveces los profesores no nos acordamos de cuando éramosjóvenes e inmaduros como los alumnos, pues como nosotrosentonces, ellos no han nacido siendo unos sabelotodos, y quede todo había en este áspero mundo; que debíamos seguir enla brecha, que nuestra tarea es la de Sísifo, y que todos somoscomo peces, porque la poca memoria que de vez en cuandotenemos es nuestro defecto mejor guardado…

Cuando terminé con esta digresión, Gabriela me miróemocionada, asintió con la cabeza, y me dijo que no habíacambiado ni mi emotividad ni mi impaciencia al hablar decualquier tema. Y yo, recordando que otra de las cosas queella había hecho por mí durante aquella irrecuperable épocahabía sido la de escuchar impasible el relato de mis sueños,le confesé cuál estaba siendo, desde hacía unas semanas,mi más insistente pesadilla: un fantasma con el rostro delque yo fui durante los años universitarios deambulaba porlos pasillos y las aulas, buscándome…

Gabriela sonrió tenuemente e intuí un brillo de compren-sión en sus ojos; luego nos despedimos con un abrazo y unhasta pronto, y ambos reanudamos nuestro camino: ella, nosé hacia dónde, y yo, sin saber por qué, entré en una libre-ría. Miraba y hojeaba los libros como un autómata, hastaque, entristecido, empecé a pensar en cuántos años dejaríatranscurrir el azar hasta que Gabriela y yo volviéramos aencontrarnos en la misma ciudad en la que los dos vivía-mos. Luego pensé en ciertas personas con las que tan bue-nos momentos había vivido en Son Rullan, y sentí la irreme-diable necesidad de brindar por ellos con unas breves pala-bras. Pienso que así, recogidas en las hojas de este diario,aunque los años las amarilleen o las cubran de pátina,siempre podré salvaguardar su recuerdo del olvido:

A Juncal, por su infinita ayuda y porque soy su vasallo,A Salvador, por sus increíbles conversaciones, y porque élno es leyenda,A Rosario y a Ana, por ser tan pacientes (no como yo),

A Enrique, porque después de conocernos desde hacemás de seis años acabo de conocerlo,

A Bárbara, por ciertos escritores en común,A Jesús, por su sigilosa palabra y por ser el guardián de

la biblioteca…,A Patri, porque me regaló un abrazo, tan caro en estos

días menguados,Y en fin, por todos los que no he podido llegar a conocer

a tiempo, y cuya amistad futura encomiendo al azar, alzoestas humildes palabras, y brindo por el tiempo que aún nosqueda por vivir.

Daniel

1IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

SUMARIAPIMA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

Festa de fi de curs. Des de la UIB . 2/3

Jubilació de n’Esperança . . . . . . . . . 4

Bunyolada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

El lápiz escribe su historia . . . . . . . . 5

Gent de paraula . . . 6/7/8/9/10/11/12

Una escriptora a l’institut . . . . . . . . 13

La nostra biblioteca . . . . . . . . . 13/14

Racó de poesia . . . . . . . . . . 15/16/17

Festa solidària. . . . . . . . . . . 18/19/20

Història d’un hort . . . . . . . . . . . . . . 21

Son Rullan a la premsa . . . . 21/22/23

Professors fora de les aules . . . . . . 24

Sortides i excursions. . . . 24/25/26/27

Carnestoltes . . . . . . . . . . . . 27/28/29

Altres activitats . . . . . . . . . . . . . . . 30

Còmic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Àlbum fotogràfic . 32/33/34/35/36/37

Solucions als passatemps . . . . . . . 37

CRÈDITSM. Montserrat Bió Boix / Juncal PomarFrancisco / M. Francesca Valentí Aguiló /M. Jesús Segura Penalva / Salvador Bas-tida Freixedo / Andreu Terrades Moragues/ F. Xavier Simó Pujol / Daniel PorrasPicazo / Enrique Lázaro Antich.

2 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

APYMA FESTA FI DE CURS

APYMA - IES SON RULLANC/ Arquebisbe Miquel Roca, 10

07009 Palma de MallorcaTel: 971472243 Fax: 971476372

Palma de Mallorca, 15 de febrero de 2007

Estimados padres, madres y alumnos:

Somos la nueva directiva de la APYMA yqueremos presentarnos a todos los sociosy expresarles nuestro agradecimiento porsu apoyo y confianza en nosotras ya quetrabajamos para sus hijos y hacerles saberun poco cuál es nuestra labor:

- Subvención de salidas escolares.- Descuentos de la compra de libros y

material escolar en ALOY.- Curso de Informática para padres.- Subvención de viajes de estudios.- Charlas para padres y madres sobre

temas relacionados con problemas de lasociedad.

- Colaboración con el centro en el mercadi-llo solidario.

Nos dirigimos a ustedes también paraanunciarles algunas mejoras que queremosintroducir para el siguiente curso, como esla obtención gratuita de la Agenda Escolarpara todos los socios de la APYMA; tam-bién comunicarles las charlas para padres ymadres que se dan aquí en el Centro dosjueves al mes de 20h a 21h del EPAD (equi-po de prevención del alcoholismo y otrasdrogodependencias). Las charlas comenza-rán en el mes de Enero y finalizarán en elmes de Abril.

Esperamos su colaboración para poderincrementar nuestras ayudas y mejoraspara sus hijos en el centro y les recordamosque nos encontramos a su disposicióntodos los martes de 16h a 17h para cual-quier duda o sugerencia que tengan.

Reciban un cordial saludo

I.E.S.SON RULLAN

A.P.Y.M.A .PALMA

LA UNIVERSITATL’Institut d’Estudis Catalans defineix “universitat” com la “instituciódocent integrada per diferents centres, anomenats facultat o col·legis, onsón impartits els estudis superiors de les diverses branques del saber isón atorgats els títols corresponents”. Però ara intentaré demostrar quela universitat és molt més que això.

El nom d’universitat fa referència, des dels seus orígens, a la gran quanti-tat de coneixements que hi convergeixen. Segurament haureu pensat enels estudis, però no em referia només a això. Hi ha coneixements que nos’aprenen assegut en una classe.

El contacte amb nova gent que té la mateixa edat que tu o semblant ique, a més, potser ve des d’indrets molt variats, afavoreix l’intercanvi d’i-dees, pensaments, gustos… És una trobada multicultural i, per tant, moltenriquidora.

Mentre hi som, la universitat es converteix en una mena de quilòmetrezero des d’on surten milers de camins cap al futur, camins que cadascúha de triar. I aquesta “nova” llibertat, que comporta una evident respon-sabilitat, ja comença quan triem la universitat a la qual volem (i podemgràcies a beques) anar. Però també n’és un bon exemple escollir viure enuna residència o en un pis d’estudiants (coses molt diferents). És enmoments com aquests quan ens adonem de les repercussions de lesnostres eleccions. La possibilitat d’un curs a l’estranger t’eixampla enca-ra més l’horitzó: viure en una ciutat diferent de la teva pot ser una expe-riència meravellosa.

Cal esmentar que per gaudir ben bé de la universitat i de tot allò queaquesta comporta, són imprescindibles dos requisits: organitzar el propitemps d’una manera tal que qualsevol cosa que vulguem fer (sortir ambels amics, anar de festa, estudiar…) tinguem temps de fer-la (i creieu-me,és possible) i obrir la ment a tot un nou món que, potser no ens agradi niens agradarà, però que de ben segur et farà veure les coses d’una altramanera. Les situacions que se’ns presenten ens fan pensar en allò queno havíem pensat mai o posar en dubte allò en què des de feia tempscrèiem. Es pot afirmar, doncs, sense cap risc d’equivocació, que la uni-versitat és una peça important del procés de formació personal (a mésde professional) de les persones, i això és degut també que les experièn-cies (que ja de per si ens canvien força) es veuen multiplicades per milquan ens allunyem de casa nostra.

Fernando García Sánchez. Exalumne de l’IES Son Rullan

I aprofito aquesta oportunitat única per enviar-vos a tots una afectuosaabraçada des de Salamanca.

Molts són els professors que, de manera ininterrompuda,es farten d'inculcar por als alumnes sobre el bot imminentque suposa passar de l'institut a la universitat. No negaréque el bot és considerable perquè us mentiria. Però since-rament, a l'hora de parlar-ne o de fer referència al mot pertots temut de selectivitat, en fan un gra massa.

No sereu pocs els que us recordeu de mi (de fet, passomés temps passejant-me per l'institut que per la universi-tat!). Així doncs, us podeu imaginar i de fet pensar que,“com que per a en Joan By tot és bufar i fer ampolles…”No és veritat. Però la majoria de professors de l'institut espassen fent-vos veure la selectivitat com l'alter ego a qui ushaureu d'enfrontar tard o d'hora. Si dus el curs més omenys bé (parlem d'un sis o set de mitjana), la selectivitates redueix a dues setmanes de repàs dels continguts desegon de batxillerat que podeu fer al mateix centre, ja queels professors us donen el seu suport repassant els temesamb vosaltres, fent comentaris de text, exercicis matemà-tics… I a la tarda, si vols repasses, i si no, te'n vas a fer unavolta! Ho podeu demanar a la gran majoria que hem fet

selectivitat: quasi ningú de nosaltres va passar més d'unahora estudiant després d'haver anat a aquests repassos elsmatins. Així que no cal que passeu gens de pena per laselectivitat, que és relativament senzilla!

Canviant de tema, i enfocant-lo a la vida universitària… quèvoleu que us conti? A la universitat tothom és lliure de fer allòque vulgui: anar o no a classe, fer o no exercicis, anar o no alsexàmens. Tot depèn d'allò que vosaltres vulgueu. A la mevacarrera és cert que si et despenges estàs perdut, perquè feimuna feinada de demostracions i definicions amb propietats(estudio matemàtiques), però la resta de companys meus vanigual de feina que al batxillerat. Així que no us preocupeu, quela universitat no és tan dolenta com la pinten alguns.

Per acabar, vull animar-vos que seguiu estudiant allò quemés ganes us faci, sigui a la UIB o bé a qualsevol de les uni-versitats de l'Estat Espanyol (o de l'estranger, per què no?).

Joan Biel Gomila Salas (Joan By)Exalumne de l’IES Son Rullan

Y aquel libro cobró vida,desprendía calor, calentaba casas,la gente hacía pan con él,lo acariciaba, lo besaba,escuchaba problemas de hiely piedra viva.Atravesó montañas,convivió con africanos,oyó llorar a Borgescuando le recitaban(en sus últimos días)Las mil y una noches,-el texto original-Aquel libro cobró vida…

Y fue gracia a ti,Lector.

Con cariño del Niño Torta, a mi antiguo instituto.

Roberto González Rodríguez

3IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

FESTA FI DE CURS. DES DE LA UNIVERSITAT

EL TEMOR DE LA SELECTIVITAT? NO ÉS PER TAAAANT!

BUNYOLADAQui ha dit que la festa de les verges ja no se celebra? Divendres 20 d’octubre els alumnes de na Joana Sastre ens demos-traren que és ben viva. Mireu quin bunyols! Això sí, sense forat, perquè a Son Rullan no ens agrada menjar vent. Esperemque l’any vinent surtin tan bons com els d’enguany.

LA BONA CUINA DE NA JOANA SASTRE

4 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

PARA ESPERANZA

Esperanza Román,donde vayas, a tu pasosiempre tendrás por si acasola sonrisa por bandera que de muy buenas maneraste abre todas las puertas.

Desde Son Rullán, tu casa,te queremos dar las graciaspor aguantar con tesón,por todas las exigencias,por las prisas, por favor,por esas caras mal puestasde lunes y mal humor,por las copias de las llaves,matarilerilerón,por las fotocopias raras,los murmullos y las vocesque sin querer o queriendo,sin placer ni complaciendo,te has tragado sin remedioen esas jornadas largas, en que mirabas ansiosay las horas no pasaban.

Por todo lo que nos diste,porque también recibiste,recoge esta despedidacomo una fruta maduraque se disfruta, y que dura,mucho más que estemomento.

Quédate con el recuerdode lo bien que lo pasamos,de cómo reímos juntosy de cuánto disfrutamos¡FELIZ JUBILEO!

Ángel Luis Merlo

JUBILACIÓ DE N’ESPERANÇA

BUNYOLS

Ingredients1 kg de patata bullida i esclafada1 moniato600 g de farina de força250 ml de llet5 ous amb el blanc pujatLlevat en pols

PreparacióMesclau tots els ingredients afe-gint-hi la farina al final fins aobtenir una pasta manejadissaque deixareu tovar devers unahora. Per fer els bunyols, posauoli abundant a bullir en una pae-lla grossa. Preneu una porciópetita de pasta fent-li un forat almig amb el dit, i tirau-la dins l’olibullint. Podeu anar fent bunyolsdins l’oli i traient-los quan siguinrossos. Es mengen tot d’unamullats en sucre o mel.

5IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

EL LÁPIZ ESCRIBE SU HISTORIA

Lo empleamos para hacer sumas, pre-parar listas de compras, anotar mensajestelefónicos, llevar la cuenta de los puntosganados en el juego… o simplementepara hacer garabatos. Nos lo llevamosinconscientemente de mesas ajenas y enocasiones lo utilizamos para agitar unabebida. Lo perdemos, lo desechamos osencillamente le sacamos punta a unritmo rayano en el despilfarro.

Seguro que el lector ya habrá compren-dido a qué nos referimos. Jamás haexistido nada tan indiscutiblemente útilcomo el viejo y modesto lápiz. Quien lodude, no tiene más que pensar en loque era el mundo sin el lápiz, que, porotra parte, todavía no ha cumplido dossiglos de vida. Los hombres de la anti-güedad (los pocos que llegaron a domi-nar la escritura de sus respectivas civili-zaciones) empleaban pinceles exquisita-mente finos o varitas cuya punta moja-ban en tintas imperfectas. La pluma deganso fue introducida en Europa en elsiglo VI.

Mil años más tarde, en 1564, una violen-ta tempestad abatió un árbol enormecerca de Borrowdale, en Cumberland(Inglaterra). En el hueco que abrieron lasgrandes raíces del árbol quedó al descu-bierto una substancia negra de aspectomineral: una veta de plombagina, o“plomo negro”. Era el grafito más purojamás encontrado en Gran Bretaña.

Los pastores de la localidad utilizaronpedazos de aquella materia para marcara sus ovejas. Pero, poco después, otroslugareños más astutos comenzaron acortarlo en forma de varitas; las vendíanen las calles de Londres con el nombrede “piedras de marcar” a mercaderes ytenderos, que las usaban para señalarsus cestas y cajas. Posteriormente, en elsiglo XVIII, el rey Jorge II se incautó de lamina de Borrowdale y comenzó a explo-tarla como monopolio de la Corona(parece ser que el grafito resultaba indis-pensable para moldear con precisión lasbalas de cañón). Tan celosa se mostró laCorona en salvaguardar sus recursos,que el Parlamento aprobó una ley por laque se condenaba a pena de horca aquien sacara clandestinamente grafitode la mina o de los depósitos situadosen los alrededores. La mina se explota-ba sólo unos meses cada año, a fin deque las disponibilidades del material fue-ran reducidas y su precio alto; inclusolos trabajadores eran registrados antesde salir de la mina.

Las primitivas varitas de marcar de grafi-to tenían dos claros inconvenientes: serompían con facilidad y manchaban lasmanos. Algún genio desconocido resol-vió el problema rodeando con un cordeltoda la varita y soltándolo a medida quese gastaba el grafito. El problema de la

fragilidad lo solucionó en 1761 KasparFaber, de Baviera, artesano de profesióny químico por afición, que mezcló grafitoen polvo con azufre, antimonio y resinas;de esta espesa y viscosa mezcla hizounas varitas que, una vez moldeadas,resultaban mucho más sólidas que elgrafito puro. Lo único que ahora le falta-ba al lápiz era una envoltura apropiada.

En 1790, Napoleón Bonaparte observócon pesar que la guerra que él mismohabía desatado para conquista Europale estaba privando del lápiz de grafito,uno de sus objeto predilectos, que pro-cedía de Inglaterra y Alemania. En efec-to, la burocracia francesa y la propiamáquina de guerra napoleónica habíanacabado por depender en gran parte dellápiz. Así pues, Nicolás Jacques Conté,eminente químico e inventor galo, reci-bió la orden de coger cuanto grafitofrancés pudiera encontrar y dedicarse afabricar lápices. Bien por temor al fraca-so o animado quizá con la esperanza deuna espléndida recompensa, el caso esque Conté tuvo un éxito realmenteespectacular.

A las escasas provisiones de grafitofrancés, de calidad inferior, añadió arcillaa modo de complemento, y coció lamezcla en un horno. La masa quedóperfectamente compacta, mucho mejorde lo que nadie hubiera imaginado. Elprocedimiento de cocido en horno origi-nó la mejor varita de marcar del mundo,capaz de resistir el uso normal. Másaún, variando la cantidad de arcilla quese mezclaba con el grafito, Conté podíaproducir lápices de diversos tipos dedureza, desde el más duro, para líneasfinas, al más suave, para trazos gruesos.

Tras la guerra de 1812 entre Inglaterra ylos Estados Unidos, este último país sevio bruscamente privado de su fuentede abastecimiento de lápices. A pesarde haber experimentado con diversassubstancias, la mezcla con el grafitonorteamericano, de inferior calidad, noresultaba bastante sólida en la toscaenvoltura de madera empleada en aque-llos días.

Entonces, William Monroe, ebanista einventor de Concord (Massachussets),saltó a la popularidad. En su taller fabri-có una máquina que producía estrechastablillas de madera de dieciséis a diecio-cho centímetros de longitud. A lo largode cada tablilla el aparato hace unaestría, precisamente de la mitad del gro-sor de un delgado cilindro de grafitomoldeado. A continuación, Monroepegaba con cola las dos secciones demadera estriada, uniéndolas estrecha-mente en torno al grafito. ¡Y así nació elprimer lápiz moderno! Económico, útil yadmirablemente portátil, aquel nuevoutensilio fue adoptado inmediatamente

por todo el ejército de empleados, arte-sanos y administradores a que dio ori-gen la Revolución Industrial. La tinta y lapluma de ganso pasaron a segundoplano.

El lápiz corriente, de dieciocho centíme-tros de largo, que se fabrica en la actua-lidad puede trazar una línea de 55 kiló-metros de longitud, escribir no menosde 45.000 palabras y sobrevivir a dieci-siete visitas al sacapuntas, hasta versereducido a un cabo de cinco centíme-tros. Puede ir unido, por medio de uncasquillo de latón, a un botoncito degoma de borrar mezclada con piedrapómez.

El lápiz moderno está compuesto decuarenta materiales diferentes. El mejorgrafito procede de Sri Lanka (Ceilán),Madagascar y Méjico; y la mejor arcillade Alemania; la goma para los borrado-res viene de Malasia; la cera, del Brasil.Los guijarros de pedernal del tamaño deun huevo de gallina, que se utilizan enlas máquinas en que se mezclan el grafi-to y la arcilla, provienen de playas belgasy danesas.

Casi toda la madera empleada para laenvoltura de los lápices procede de losdos veces centenarios cedros de Cali-fornia, que despiden un aroma deincienso y sólo se dan en la Alta Sierrade ese Estado. Es de veta recta, texturauniforme y relativa suavidad, lo que lahace ideal no sólo para serrarla con pre-cisión, sino también para teñirla y ence-rarla, e incluso para sacarle punta. Losmaderos de cedro se cortan en cuadrosde siete centímetros y medio de lado, yse ponen a secar. Se vuelven a cortar entablillas de cinco milímetros de espesor(la mitad del grosor de un lápiz), setentade anchura y 185 de longitud. Las tabli-llas se tiñen y enceran, y después seenvían a los fabricantes de lápices.Estos les hacen las estrías, les ponen elgrafito y las pegan una con otra.

Así se producen más de trescientostipos diferentes de lápices, entre ellosuno que los cirujanos emplean para tra-zar sobre la piel del enfermo el campoen que se disponen a operar. Alguiendijo una vez: “Todas las cosas comien-zan con un lápiz, ya sea el diseño de unvestido, el de un barco de guerra, unguante de boxeo o el desarrollo de unateoría nuclear”. Probablemente sea elmodesto lápiz el instrumento intelectualmás subestimado y descuidado en lahistoria de la humanidad. Pero bienmerece estar justo ahí, donde lo colo-can; al lado del cerebro humano.

Condensado de The Kiwanis Magazine

(Febrero de 1979)

6 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

DARRERA SETMANA DE VIDA

En cas que el món s’acabésd’aquí una setmana, no crecque actués de manera diferenta la de sempre. Segurament,quan em comuniquessin lanotícia, m’espantaria, peròdesprés em fugiria del cap iseguiria fent el mateix qued’altres vegades però ambcertes diferències. Primerintentaria acabar de llegir elsllibres que he començat i des-prés en llegiria de nous. Men-tre ho faig, em posaria lamúsica que més m’agrada.També compraria els còmics“manga” que em falten peracabar les col·leccions, aca-baria les coses que hecomençat a mitges, intentariapassar-me les partides devídeojocs que tinc, quedariaamb els amics per anar adinar i a fer una volta. Comque d’aquí una setmana emmoriria, em gastaria els dinersen un viatge al Japó, i, si me’nquedessin, allà, al Japó, emcompraria figuretes, peluixos,clauers i altres coses de lesmeves sèries “anime” i“manga” preferides. El darrerdia posaria la meva músicafavorita (Blind Guardian, Magode Oz, T ierra Santa, etc) im’intentaria relaxar i esperariael moment de la meva mort.

Irene Rodríguez Orfila, 4t C

DARRERA SETMANA DE VIDA

Segons uns informes d’últi-ma hora que han sorgit a lesnotícies del canal internacionalde científics, que s’ha emès atot el món i a tots els mitjansde comunicació, a la terra liqueda una setmana de vida.

Alterats en conèixer aquestainformació, gent de tot el móns’ha posat en moviment pro-vocant aldarulls de tot tipus alplaneta.

Aprofitant l’ocasió he deciditdemanar als meus pares totalllibertat per poder complir elsmeus desitjos finals.

La meva prioritat, per sobre

les altres coses, serà cridar elsmeus millors amics. Ens reuni-rem tots al nostre lloc preferit:el cafè barroc. Allà, encara quetrists, brindarem per haver-nosconegut i riurem com mai noho havíem fet abans.

Com a segona cosa, agafarél’al·lot que tant m’agrada im’hi tornaré a declarar, quisap!, potser aconsegueixi lle-var-li un petó i portar-me’l a laboca, esperant que sigui l’úni-ca cosa que sobrevisqui a l’e-l iminació total. Supòs quetambé em dedicaria a totesles històries que he d’acabar iem llegiria tots els llibres quesempre he desitjat.. Se m’o-corren milers de coses quepodria fer… però la tinta delmeu bolígraf no dóna a l’a-bast, a més encara no esticsegura de si tot el que escric,o pens escriure, ho vull fer deveritat. L’únic que tinc segurés que entre dia i dia cavaréun forat al parc on em feren elmeu primer petó esperant quees converteixi en la mevafossa on esperaré l’arribadade la fi del món. Ja ha comen-çat l’última setmana…

Mercè Simó 4tC

DARRERA SETMANA DE VIDA

Estimat diari,

Avui m'han informat quenomés ens queda una setma-na de vida. La NASA hadetectat un asteroide d'unsvint quilòmetres de diàmetreque ve directament cap anosatres.

Estic molt nerviosa, apurada,espantada i sobretot, una sen-sació d'impotència s'ha apo-derat del meu cos. Encara hiha moltes coses en questavida que m'agradaria fer, comanar a París o a Londres, veureles llàgrimes de Sant Llorençdes de la mar, trobar algúespecial amb qui compartir elsmeus pensaments, passarmés temps amb la meva ger-mana Alba, que acaba de néi-xer (tot el que es perdrà ella!) iaixí com amb la resta de la

meva famíla… Hi ha mil cosesque sé que no arribaré a fermai, i sempre em demanaréquè se sent quan es fan. Unad'aquestes coses és practicarala delta, aquella sensació queen diuen LLIBERTAT!

Encara no m'ho puc creure,és com un mal somni i nomésdesig despertar d'un cop,abans que no sigui massa tard.

Intentaré aprofitar al màximel temps que em queda fentles coses que més m'agra-den. I dintre de mi semprequedarà l'esperança que tro-bin una solució a temps i elshomes puguem seguir fent lanostra vida.

Fins demà, Àngela

Rosa Roig Fiol, 4tC ESO

DARRERA SETMANA DEVIDA

LA FI DEL MÓN

La fi del món? La notícia queaquest planeta, que es va for-mar fa tants milions d’anys, estroba a una setmana de des-aparèixer, seria rebuda ambsorpresa i escepticisme. Alcap i a la fi, si el món acaba ideixa d’exist ir, nosaltrestambé ho farem, ja que en for-mem part. Així doncs, qui hovoldria creure?

En un primer moment,podria arribar a pensar que noté res de cert. Qui sap sinomés és una estratègia delsEstats Units per fer córrer elpànic entre la gent? Espodrien beneficiar en granmesura de la situació, sobre-tot si es comuniqués demanera sobtada i sense avísprevi. Podria ser com unavenjança pel que va passar ala ràdio amb allò de la lecturade la novel·la d’en Wells sobrel’atac al·lienígena. Va paralitzara tots els seus receptors peròla resta del món, en saber quetan sols es tractava d’una his-tòria de ciència ficció, no vanpoder evitar burlar-se’n per laseva ingenuïtat. Podria passarara una cosa semblant?

Però deixant la política i les

estratègies de banda, esticsegura que m’envairia unaprofunda sensació de tristesa.Crec que no seria l’única querestaria amb aire taciturn, ipotser moltes persones s’arri-barien a tornar boges. Hi hau-ria suïcidis diversos, també,per evitar que la mort agafi aalguns per sorpresa, i això nofaria res més que augmentarla meva pena interior.

Jo no seria una d’aquestespersones, malgrat que no diréfins a quin punt podria arribar lameva bogeria. Com va dir algú,el major repte a la vida d’unapersona és intentar-se conèixera un mateix. I jo, als meus quin-ze anys, encara no he viscutsuficient com per poder deter-minar les meves reaccions.

El que sí faria seria anotar elscanvis que s’anessin succeintdurant tota la setmana abansde l’arribada del “Gran Dia”, lafi del món que coneixem. Pot-ser també miraria la televisióper informar-me sobre les notí-cies de darrera hora, i esticcompletament segura que elsprogrames que es dediquen aparlar de la vida dels famosos,ho continuarien fent, qui sap siairejant les seves últimes rela-cions personals.

El que sé del cert és que noaturaria de demanar-me a mimateixa el perquè de moltescoses, pot ser sense impor-tància abans per a mi. Sensdubte, quan els humans ensadonem del seu autèntic valor,és quan les perdem. Què suc-ceirà després? Hi haurà unacontinuació o un nou comen-çament després d’aquesta fi?Sincerament, no ho sé, peròno per això deixaria de qües-tionar-ho tot, com si intentésque algú, aliè a aquest món,em pogués escoltar i donar-me una resposta.

Victòria Sobrino Llull, 4tCESO

ÉL NUNCA LO HARÍA

No lo hagas, él nunca loharía.

Samuel era un niño de cua-tro años que vivía en un piso

pequeño con su padre (JuanManuel) y su madre (Alejan-dra).

Un día, Alejandra fue a bus-car a Samuel al colegio y deci-dió ir un rato a pasear por elparque. Mientras Samueljugaba y correteaba, se fijó enun perrito negro muy pequeñoque estaba tumbado debajode un banco con cara depena y tristeza.— ¡Mamá! ¿Puedo llevarmeeste perrito a casa? – suplicóSamuel. Y Alejandra exclamó:— No, porque lleva muchotrabajo cuidar de un perro.

Samuel se puso a llorar de-sesperadamente, y como sumadre lo vio tan triste decidióque se lo llevarían. A Samuelse le iluminó la cara. Por elcamino, hasta l legar a sucasa, fue jugando con el perri-to. Cuando l legaron y supadre vio al perrito se pusomuy contento porque por lovisto le gustaban mucho losperros.

Al día siguiente era sábado yfueron los tres a comprar unplato para la comida, un collar,un peine y un champú. Juntosle pusieron un nombre que fueWilly. Samuel jugaba cada díacon Willy a tirarle la pelotita.

Después de un año, lospadres de Samuel tuvieronalgunas discusiones sobrequién le ponía la comida aWilly, quién lo sacaba a pase-ar y quién lo cepillaba. ComoSamuel era muy pequeño, nose daba cuenta de esas dis-cusiones, y seguía jugandocon él.

Un día, cuando Samuel llegóa su casa después del cole-gio, pasó completamente deWilly y se puso a jugar con losjuguetes de su habitación. Asu madre le extrañó mucho,por lo que pensó que habríatenido un mal día en el cole-gio. Pero al día siguiente hizolo mismo, y al siguiente y alotro.

Por lo que se veía, Samuelhabía aborrecido a Willy y nole hacía caso, e incluso cuan-do se le ponía al lado paraque los acariciase le chillabapara que se fuera. El perrito,para llamar la atención, para

que le hiciesen un poco decaso, empezó a morder lascortinas, arañar los sofás,comerse las plantas; y Alejan-dra y Juan Manuel lo echabana la terraza toda la noche.Hasta que ya lo dejaron en laterraza por costumbre.

Había días que hacía muchofr ío y no sal ían a darle decomer ni de beber. Hasta queun día cogieron los tres y sefueron con el perrito a pasear.

Los padres le di jeron aSamuel:— Dile adiós a Willy, que yano lo vas a ver más.

Y Samuel, sin preocupación,se acercó a Willy y dijo:— Adiós, perrito.

Y lo soltaron.Mientras se iban yendo, iban

dejando a Willy atrás, sentadoy mirándoles con cara depena y tristeza. Y Samuel ibadando brincos y cantandohasta que se perdieron devista, y Willy quedó solo enuna calle de un pueblo demuy pocos habitantes.

No lo hagas, el nunca loharía.

Lluís Burguera3º D

ÉSTA ES MI HISTORIA

Me llamo Marc, tengo 12años, mido 1,54 m, tengo elpelo largo de color castañoclaro, los ojos marrones y soyde carácter tranquilo. Juegoen un equipo de fútbol. Megusta estar con mi familia,tengo muchos amigos, meagradan los animales y no megustan las injusticias.

Mi familia está formada pormi padre Jesús, mi madreCati, mi hermana Neus y yo.También tengo cuatro primas,

un primo, cuatro tíos y cuatroabuelos. Ahora vivo en labarriada de El Vivero.

Nací el día 10 de marzo de1994 en Palma de Mallorca enel hospital de Son Dureta. Alnacer pesé 3,5 kg y medí51cm. No lloré mucho. Cuan-do tenía 10 meses empecé adecir las primeras palabras y alos 9 meses empecé a dar losprimeros pasos. Mi primerdiente me salió a los 4 meses.Fui a la guardería cuandotenía un año y a los cuatroempecé educación infantil.

En mis primeros días decolegio me aburría pero des-pués no. Hacíamos puzzles,montábamos casti l los conpiezas… Aún conservo a dosamigos que van conmigodesde la guardería. En prees-colar me lo pasé muy bienporque en el patio habíamuchas cosas: un tobogán,una casa para jugar, unostubos para meternos, arena…También me gustaba celebrarel cumpleaños con mis ami-gos. Aún me acuerdo de queun día en el patio casi nosdejan cerrados, porque cuan-do sonó el timbre yo y unosamigos estábamos al otrolado del patio, así que cuandollegamos a la puerta ya esta-ban cerrando porque se pen-saban que ya no había másniños. En esa época aprendí anadar en el pol ideport ivomunicipal. Iba a clase dosveces por semana.

Después pasé a primaria, alcolegio de son Rullán, al l íconocí a muchos amigos nue-vos. Cada curso que pasabase iba haciendo más compli-cado. También era divertidoporque hacíamos fiestas y nosdisfrazábamos en carnavales.Cuando iba a tercero hice lacomunión en la parroquia demi barriada.

En cuarto nos fuimos deviaje a Valencia para ver elOceanográfico, el museo delas Artes y las Ciencias y a veruna película. El viaje a Valencialo hicimos en barco y denoche. Todo era muy bonito.Había peces de colores yalgunos eran raros. Tambiénhabía otros animales como

pájaros, focas, delfines, etc.Después nos fuimos al Museode las Ciencias. Había tres ocuatro pisos pero no los pudi-mos ver todos porque nohabía tiempo. En una de lasplantas había una zona dedeportes donde jugamosmucho. Después fuimos a uncine subterráneo para ver unapelícula sobre la tierra. Por lanoche nos fuimos con elbarco a Palma.

En sexto intentaron enseñar-nos muchas cosas más. Tam-bién nos ponían más deberespero de esa manera aprendía-mos mejor. Cuando estaba apunto de acabar sexto nosfuimos de viajes de estudios ala nieve. Viajamos en avión.En el hotel nos repartimos lashabitaciones. Yo iba con misamigos Samuel, Carlos, Ale-jandro y Miguel Ángel. Esemismo día por las noche nosfuimos al garaje donde esta-ban los esquís y nos proba-mos las botas. Al día siguienteempezamos a esquiar unpoco con los profesores, elsegundo día ya esquiábamoscasi a la perfección pero altercer día ya esquiábamoscasi todos como profesiona-les. Todas las noches íbamosa la discoteca donde nos lopasamos muy bien.

El último día nevó mucho.No se veía nada pero mimonitor nos dejó ir con él.Sólo fuimos Dani, Carlos y yo.Fue un poco difícil esquiarpero nos gustó. Después yanos tuvimos que ir a Palma. Atodos nos hubiese gustadoquedarnos unos días más.

Este año mi equipo de fútbolha ganado la liga y la copa deMallorca. El club donde juegose l lama Patronato. Llevodesde los cinco años practi-cando este deporte.

De mayor me gustaría serfutbolista profesional y quími-co para descubrir nuevascosas y medicinas para todoel mundo. Espero que os hayagustado mi historia.

Marc Están Colomar1 ESO C

7IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

XERRAIRES

Bé, abans de començarm’agradaria presentar el per-sonatge principal, el xerraired’aquesta història: el meugermà. El cas és que jo noentenc com encara és viu(hauria d’haver mort fa tempsperquè parla tant que s’arribaa quedar sense aigua al cosde la saliva que gasta als seusllargs monòlegs). Crec quemai l’he vist amb la boca tan-cada, ja que ell no necessitaun tema de conversació, qual-sevol ocasió és bona per adonar-l i a la l lengua. Sócconscient que encara és petit,que s’ha d’expressar… peròés massa!

Sincerament, no sé a qui hasortit, cap membre de la mevafamília és tan xerraire (exceptela meva àvia). La persona queva dir que les característiqueshumanes són hereditàries quevingui i m’ho expliqui.

Un xerraire només és bonacompanyia en un estat d’avo-rriment crònic. Quan estàsdues hores amb ell el trobesmolt pesat, però quan hi duustota la vida és desesperant.És quan recordes que Déu vafer el món en només set dies,perquè es nota: hi ha moltesimperfeccions.

Bé, hem de resistir i si no hoaconseguim haurem de fercas a la dita: “si no pots ambells, uneix-t’hi”.

Joan Torres Munar1 BATX A

LA CESTA DE CAPERUCITA

Caperucita Roja fue mi pri-mer amor. Tenía la sensaciónde que, si me hubiera casadocon Caperucita Roja, habríaconocido la felicidad completa(Charles Dickens).

En la cesta de Caperucitahabía un trozo de tarta y unabotella de vino; a estos ele-mentos perfectamente docu-mentados se añadió durantela travesía del bosque unramo de flores de tamaño cre-ciente, y cabe conjeturar que

Caperucita llevase tambiénalgunos objetos personalesque los múltiples narradoresomit iesen reseñar, por noafectar directamente a la his-toria, tales un pañuelo, unespejito o un guijarro de río.Nada más. Sin embargo, enuna encuesta que se realizasetanto entre niños como entrelectores de literatura popular,el noventa por ciento de losinterrogados aseguraría queCaperucita llevaba en la cestadulces en general, y un jarritode miel casi siempre, mientrasque absolutamente nadierecuerda la botella de vino,razón por la cual debía Cape-rucita tener mucho cuidado alatravesar el bosque, para queno se rompiese. Más aún. Deser informados de su existen-cia, nadie se creería esa bote-lla, que además de invisibleparece ser imposible. Tene-mos, pues, dos enigmas. Lajarrita de miel que no hay, ytodo el mundo ve, y la botellade vino que desaparece reite-radamente de un modo tanmisterioso como tenaz. Siesto sucede con el relato másrepetido y representado detodos los tiempos, qué noocurrirá con la maraña inextri-cable de narraciones que sesuperponen y entrelazan en loque podríamos llamar literatu-ra popular.

La cesta de Caperucita, defi-nitivamente, es un lugar muyextraño, de contenido variablesegún se mire, pero que noobstante, en el fondo, contie-ne siempre lo mismo. Tal vezresulte interesante fijarse bienen ella, puesto que en todoslos tiempos ha sido necesariocruzar el bosque y llegar acasa, con el equipaje a salvo ysin que se rompa nada.Puede que ese haya sido elorigen de todas las leyendas.

Enrique Lázaro

Les amistats perdudes

UNA AMISTAT PERDUDA

Una dona m’agafà del braç iem preguntà si jo era na

Roser i jo li vaig contestar quesí. Llavors, la dona em va pre-sentar na Sandra,la seva filla.La noia em va parèixer simpà-tica i decidírem quedar pel diasegüent.

Ens asseguérem al sofà icomençàrem a parlar.

En molt poc temps era comsi ens coneguéssim de tota lavida. Tot era genial i jo estavasúper emocionada d’aquellanova amistat.

Una tarda, havíem pensatquedar però va començar unatempesta aterradora i elsmeus pares no em deixarensortir. A pesar que esperàvemuna cridada urgent, vaig aga-far el mòbil i la vaig avisar. Elmeu pare em deia que penjàsperò jo seguia parlant. Va arri-bar un moment en què el pares’enfadà, m’agafà el mòbil idigué a na Sandra que ja n’hihavia prou i que ja havia depenjar. El meu pare li ho diguéamb el to de veu una mica alt ina Sandra s’ho prengué bas-tant malament, tant, quedurant dues setmanes no vaigsaber res d’ella. La vaig cridari estava enfadada. La mevamare va parlar amb ella i latranquil·litzà.

Al dia següent, em cridàcom si no hagués passat res iem proposà quedar a la tardaper passejar i parlar. Jo li vaigdir que sí, però aquella cita noem va fer sentir del tot bé.

Pocs dies després, se n’anàde vacances de Pasqua aGranada.

Mentre ella no hi era i quanfeia poc que havia arribat, esvan començar a complicar lescoses.

A mi em va fer pena tot elque havia passat ja que haví-em estat molt bones amigues.Fa molts mesos que no sé resd’ella ni la veig,però ara tincnous amics i estic molt bé.Esper que no tengui més pro-blemes dels que ja he tingut,però no ho crec perquè somuns quants i és molt millor.

Roser M. Juan Pérez1r Batxillerat B

Les amistats perdudes

Una notícia inesperada

Quan jo era petita, anava al’escola amb mi una nina quenomia Ana. Ens vàrem fermolt bones amigues. Anàvema classe juntes i com que viu aprop meu, vàrem començar aquedar per fer deures. Quan javàrem ser més majors i vàremtenir més confiança, sortíem alcinema i a passejar amb altresamigues que jo li vaig presen-tar. Anàvem sortint totes jun-tes, però les que érem mésamigues, érem nosaltres dues.

Vàrem anar molts d’anys jun-tes a classe i també sortíemjuntes després de dinar. Peròun dia em va donar una notíciaque no em va agradar gens.Era que havia d’anar-se’n aCartagena a viure, per motiusde treball del seus pares. Allòa mi no em va caure gens bé.Totes dues ens vàrem posar aplorar perquè la nostra amistatpodria desaparèixer.

Bé, ella se’n va anar i al capde tres setmanes vaig veureque m’estava cridant. Nom’ho podria creure. Em va cri-dar per donar-me la seva novaadreça, per poder escriure’nscartes. Em va contar com li vaanar el viatge i les amiguesque havia fet.

Ara xerram pel mòbil o ensescrivim cartes per contar-nosles nostres coses. A vegadesella ve aquí de viatge i altresvegades jo hi vaig.

Soraya Ramírez, 1 batx A

LES MEVES ESTONES DE FELICITAT

Obrir els ulls i pensar: comhaurà dormit?

Mirar i abraçar el peluix queem va regalar sense creure’mencara que m’escollís.

Recordar a cada moment lanostra primera besada i quanem va agafar la mà.

Esperar pacient el cap desetmana per veure com emsomriu o em diu que esticmolt maca.

Quan en un moment d’infan-tilesa em crec una beneitura icomença a riure.

8 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

Quan em compra algunacosa sense demanar-li-ho.

Quan em fa plorar perquèdiu que, sense mi, es moriria.Quan m’envia missatgesromàntics.

Quan em diu que m’estima,som l’al·lota més feliç de tot elmón.

Mercè Simó, 4 ESO C

LES MEVES ESTONES DE FELICITAT

D’estonetes i temps lliure, entenc poc. De fet, quan no soma ca meva, som a l’institut o alcarrer, i si no és així, estic dor-mint o fent deures… no estictranquil·la.

Són aquells moments queno s’aturen mai, que ets ple-nament feliç.

Per exemple: m’agradenmoltíssim els dissabtes i elsdiumenges quam em despert iveig l’hora. Tenc la satisfaccióde dormir quatre hores més,sense que ningú ni res emneguitegi.

També, a l’hora de menjar,quan tenc molta de gana, emprenc alguna llepolia de xoco-lata i som a la glòria. Tambéem fa sentir bé quan estic agust amb els amics, amb ria-lles i balls.

Durant tota la vida hi hamolts moments de felicitat,però som pocs els que apre-ciam de veres i els recordam:el dia del nostre casament, elteu primer fill, un viatge, quant’enamores…

Jessica Vargas, 4 ESO C

LES MEVES ESTONES DE FELICITAT

Filòsofs i gent experta enaquests temes han donatnombroses definicions per a laparaula felicitat, i han anat cer-cant en què consisteix per acadascun dels humans.Malauradamant, la felicitat noés la mateixa per tothom, jaque canvia en funció de mol-tes variables, com l’edat, lesaspiracions personals i l’estat

físic o anímic de les persones.Tots coincideixen en el fet quees tracta d’un estat de tran-quil·litat plenament satisfactò-ria, on res ens pertorba ni ensangoixa. Però la qüestió és:existeix la felicitat permanent?

Jo sóc de l’opinió que exis-teixen estones de felicitat,però no es pot sentir felicitatper sempre ja que no és unestat on arribes a quedar-te.Sempre es pot aspirar a sermés feliç i trobar-te millor ambtu mateix i amb persones delteu voltant. A més el conceptede fel icitat va canviant amesura que passen els anys.

Me’n record que, quan erapetita, els meus moments defelicitat consistien a anar ajugar al parc o viatjar a qualse-vol banda amb els avis. Emconformava amb poca cosa, igaudia de la senzillesa de lescoses. Ara per ara, això hacanviat. No em conform ambqualsevol cosa, i moltes devegades, si no puc aconseguirel que em propòs, és difícil permi gaudir d’aquesta sensació.

Però també és cert que ambcoses simples puc ser feliç.

Sotmesa com estic a lapressió dels exàmens i a leshores d’estudi diàries, la mevafelicitat consisteix a poderjeure al sofà després d’un diad’autèntica feina, o anar elsdivendres al cinema amb elsamics per obl idar el meudeure com a estudiant.

Malgrat tot, a vegades calpassar per una sèrie de cosesque ens desagraden peraconseguir un plaer i una feli-citat millor, que, al cap i a la fi,és l’objectiu de tothom.

Victòria Sobrino, 4 ESO C

MELITÓN

En Mallorca no puedes cavarmás de dos palmos en la tie-rra sin picar piedra, de modoque cuando por fin me hubedecidido a enterrar el cadáverde mi gato, afectando virilidadante mi novia, no encontréningún sitio por donde empe-zar, y estuve con la pala entirso dando vueltas alrededor

de la bolsa de basura dondelo había metido, mirándolo desoslayo y sintiéndome un sí esno es algo culpable.

La primera vez que le vi, migato solamente era un gato.Con motivo de una cena fami-liar, a la luz de las estrellas,habíamos estado asando sar-dinas en la barbacoa. Y comohe instalado en casa unosfocos automáticos, potentísi-mos, que se activan tan pron-to detectan movimientoacompañado de calor, demadrugada, cuando se dispa-ró el de la puerta de entrada,me desperté con un sobresal-to y acusé una postura vigilan-te, acongojada, temerosa.Afirmé mis puños alrededorde los barrotes de la ventanadel piso superior y traté deatisbar en la cercanía delpatio, i luminado, un movi-miento de hojas que suenan,una huella incisa en la tierra,un rumor de pasos que seoyera. Pero nada: solo lanoche oscura, entenebrecien-do las suposiciones. Y alfondo los coches, con unmurmullo que prosperaba enel silencio, y el borboteo delnenúfar, agonizando en unapileta que no colma, porosa,que pierde, que vence losextremos del nenúfar. Yo medecía que si era capaz deescuchar los borborigmos delnenúfar, que sabía inaudibles,podría aquella noche escu-char cualquier sonido. Dehecho, yo ya escuchaba cual-quier sonido, salvo aquel quetemía escuchar.

De pronto, creí distinguir lasilueta de un gato que se pre-cipitaba sobre los restos desardina que habían quedadosobre la barbacoa. Sin duda,era un gato. Me dije, Enrique,eres una criaturita risible. Con-fundir gatos con invasores,muy propio de ti. Era un grue-so gato salvaje de colornaranja, macizo como el talónde una oveja. Los gatos decolor naranja me gustan tantoque no soporto que les gus-ten a los demás. Dormí tran-qui lo aquel la noche; tuvemuchos sueños y ninguno separecía a los demás. A la

mañana siguiente ya habíadecidido poner nombre algato: Melitón.

A part ir de aquel la visitainesperada, cada vez queasábamos comida en la parri-lla yo adquirí la costumbre dedejar en ella algunas piezassobrantes, y Melitón, a su vez,adquirió la costumbre de dis-parar el foco de entrada. Meli-tón sabía. Y yo me notabasumamente fel iz, porquealguien estaba entendiendo aalguien. Además, después delmucho no dormir, duranteaños, por culpa del malditofoco de la entrada que se dis-paraba cada dos por tres,Melitón había logrado sacar-me del cuerpo la supersticiónde ser invadido en mitad delsueño por una horda de crimi-nales sanguinarios.

Nos mantuvimos en estarutina hasta que una noche,mientras yo veía por televisióncómo los Miami Heat despe-dazaban sin compasión a losCleveland Cavaliers, mediadoel tercer cuarto, Melitón seasomó a la ventana de la coci-na. Amorraba el hocico al cris-tal y se quedaba allí quieto, ensuspenso. Adiviné por dóndeiban sus intenciones y salí a suencuentro con una latita deatún. Melitón me miraba irre-soluto, a punto de salir zum-bando en cualquier momento.Pellizqué la molla de atún y laarrojé a media distancia; Meli-tón aparentó real izar unamago de huida. Luego devarios minutos el gato ablandósu ánimo y se arrimó a la mollade atún con paso lento ymenudico, como el de unsacerdote. A carrillos hincha-dos, lo devoró. Y como habíanllegado ya los play-off, y yo nome pierdo un partido de play-off, Melitón tomó hábito de míy de mis latitas de atún. Mevisitaba a diario, y dado queun hombre de verdad es aquelque desea la repetición, yo mesentía ligeramente entusias-mado y lleno de vagas eufo-rias. Tenía un gato, y eso ya esdecir bastante a mi favor. Conel tiempo, llegó a comer a mispies, aunque jamás permitióque le acariciara: en cuanto

9IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

intentaba hacerlo, Melitón seencrespaba, acalambraba ellomo y se ponía levantisco.

Fue por aquel las fechascuando viajé a Egipto: diezdías de pirámides, indigestio-nes, mosquitos, canícula,pesadillas al revés, chapuzo-nes en el Nilo, amigos ínfimos,negocios jeroglíficos y excur-siones nocturnas. Regresé delviaje envuelto en un amasijode perplejidades. No acababade asimilar todo lo vivido: meparecía que un país sin pirámi-des era un país de más.

Lo primero que vi al regresara casa fue a mi gato, a Melitón.Le encontré en una posturamuy típica suya, amorrado alcristal de la cocina. Pero muer-to. Completamente muerto. Sele había ido el color, y era evi-dente que llevaba mucho tiem-po sin comer. Probablemente,diez días. Pero de su aspecto,mejor vamos a no hablar. Elcorazón me latía de un modoloco, y a duras penas logrésofrenar mi llanto.- A Melitón lo entierro yo, tútranquila – le decía a Ana fin-giendo hombría – esto escosa mía.

De manera que, como ibadiciendo, me encuentro ahoraen mitad de un bosque no losuficientemente amplio comopara perderse, pero sí lo sufi-ciente como para no encontrarel camino de vuelta si uno sepierde, con Melitón a la espal-da, sin disputa el mejor gatodel mundo, dentro de unabolsa de basura. En esta con-denada isla no se puede cavarmás de dos palmos en tierrasin picar piedra. Es mucho elcalor que hace, se oye a lolejos el retumbar de la leñaretazada y las abejas parecenvolar con faltas de ortografía.Maldita sea, ¿por qué diablosse me ocurrió a mí ponerlenombre a este gato?

Enrique Lázaro

LA RELACIÓ ENTREPARES I FILLS

“Només hi ha un pare i unamare”. Quantes vegades hem

escoltat aquesta expressió dela boca dels nostres propispares, o de qualsevol altrefamil iar? Segurament mésd’una, i de segur que hom nola deixarà de sentir fins al finaldels seus dies.

Comencem amb la idea quela relació entre pares i fi l lspateix diverses etapes, cadas-cuna amb les seves pròpiescaracterístiques.

Potser la millor d’aquestesés la infància, on els f i l lsencara es veuen limitats perla seva ingenuïtat i resultafàcil per als pares sotmetre’lsa la seva voluntat. A més,com que els infants encarano tenen una opinió ben for-mada sobre la vida, els adultses beneficien de la situació.És per això que la relació solser bona i plena de tendresa iharmonia. Malgrat aquestavantatge, és cert que durantaquesta etapa els nins sónmolt capr i txosos i moltspares es limiten a concedirels seus desigs per tal de noescoltar-los. No són cons-cients que és en aquesttemps quan han d’establir lesbases per a una bona educa-ció, i el “NO” també ajuda acréixer.

Però, sens dubte, l’etapamés difícil és l’adolescència.Es tracta d’un temps de can-vis, i moltes vegades els noises troben desorientats i notenen prou informació al res-pecte. Malgrat això, aquestdarrer problema sembla solu-cionat des de fa uns anys.

La relació varia depenent delcaràcter dels pares i dels fills,però en general hi sol haverbastants conflictes. Cadascundefensa la seva opinió delmón, sovint molt diferent a lade l’altre, i es pensen quesempre estan en possessió dela raó. És per això que elspares es troben submergits enuna inseguretat que els dificul-ta la comunicació amb elsseus fills.

Però al cap i a la fi són paresi, quan els seus fills s’indepen-ditzen, els troben a faltar per-què se’ls estimen, i fins i totrecorden tots els maldecaps iproblemes que els poden

haver ocasionat amb un som-riure.

Victoria Sobrino Llull4t ESO C

LA PELOTA VALENCIANA

Todas las ideas se me ocu-rren exactamente entre lascuatro y media y las cinco ymedia de las tardes de losdomingos, mientras Ana echala siesta y yo me quedo en lahabitación de al lado mirandopartidos de pelota valenciana,sin sonido, por la televisión.Estoy seguro de que este esel deporte más raro delmundo. Al principio, yo veíaesos mudos part idos sinentender nada, lo cual me irri-taba tanto como cuando misamigos íntimos me obligan acontemplar durante horas lasdiapositivas de sus viajes. Lopeor no es contemplarlas: lopeor es tener que prestaratención a sus comentarios.Lo bien que viviríamos en unmundo sin comentarios, mudocomo la pelota valenciana.

Al principio, decía, el aburri-miento era horroroso, pero nosé por qué motivo yo me lotragaba hasta el final. Másadelante, para no perder deta-lle, fingí estar atento a todaeventualidad del juego, y logréasimilar algunos rudimentosbásicos. Porque, ¿acaso noes la misma cosa fingir estaratento y estar atento? Sinembargo, lo mejor de la pelotavalenciana no son estos rudi-mentos, sino el terreno dejuego en el que se practica.,compuesto por una pista rec-tangular, tipo frontón, unasescaleritas donde se sienta elpúblico, un rincón esquinerodonde se sienta el público y,sí, el públ ico mismo. Demanera que uno de los acci-dentes propios del terreno dejuego es el propio público.Prodigioso hallazgo. No esraro ver a un parroquianoentrar por un extremo con susillita, mientras el punto seestá disputando, y sentarsejusto bajo la red que separa alos distintos equipos. Ni tam-

poco otorgar un punto a unequipo cuya pelota ha rebota-do en el bastón de un espec-tador de primera fila y muereamortiguada en el suelo. ¿Estodo esto normal? Tambiénpuntúa enviar la pelotita al rin-cón esquinero, lejos del alcan-ce del receptor, donde hayuna gran cantidad de abuelosque se cubren la cabeza conuna especie de almohadillaprotectora cuando se venvenir la pelotita. Por otraparte, el asunto escalerastambién se las trae. ¿Que labola rebota a contracanto y sedesvía? Punto. ¿Que sequeda en el regazo de un viejocascarrabias? Punto.

A este deporte, pues, le esparticular la irregularidad, laasimetría, la desigualdad, loarbitrario y lo caprichoso. Enocasiones incluso he visto dis-putarse partidos de tres con-tra dos, lo cual es ya el colmode lo sublime.

Ahora puedo decir ya que heentendido al fin las reglas,pero cuando de verdad hasentendido la pelota valencianaya te importan un huevo lasreglas. Creo sinceramente queeso es lo único que hace faltaentender: que las reglas son lode menos. Es el único deportecon pretensiones estéticas – oantiestéticas- que conozco. Elúnico que se pasa por el forrola esencia del deporte. Elúnico que menosprecia a susdeportistas y se ríe de ellos. Elúnico que convierte lo azarosoen credo. El único que produ-ce ideas.

Enrique Lázaro

RIDICULUM VITAE

Fa uns quants anys la mevafamília i jo vam anar de vacan-ces a Santander. Un bon diavaig llevar-me del llit molt prest,vaig fer-me un quants entre-pans i vaig anar a la platja.

No hi havia gaire gent per-què era molt prest. Vaig estirarla meva tovallola al costat delmar. Vaig menjar un entrepà iem vaig ficar dins l’aigua. S’hiestava a la glòria.

10 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

Al cap d’una estoneta vaigpensar que començava a serhora de sortir, vaig posar-medret quan una enorme ona emcolpejà l’esquena i em tombà,quan me’n vaig témer…m’ha-via caigut el banyador! Estavahorroritzat! Vaig intentar cer-car-lo però no el vaig trobar.Després vaig decidir anar aaigües més profundes, peròres, no el trobava de capmanera. Vaig pensar anarcorrents fora l’aigua però vaigtrobar que era millor anar rep-tant i així ho vaig fer. Pel camíuna velleta em mirava i mur-murava: “ mare meva, quinavergonya!”. Vaig arribar a latovallola, em vaig posar elspantalons i vaig prendre unamica el sol. Finalment, me’nvaig anar a casa.

Federico Prieto, 4 ESO C

El dia que vaig fer més elridícul va ser a classe. Era undia qualsevol a l’hora de tuto-ria i un alumne (que ara seu almeu costat) havia decidit can-viar-se a la meva classe.

Estava refredada i no podiarespirar bé. Vaig fer un rot, totala classe va començar a riure,jo inclosa. No sé què va pen-sar n’Edu i la resta de la classeperò jo mai havia rigut tant.

Mentre ens en rèiem la tutoraintentava salvar la situaciódonant explicacions que jo tro-bava que eren una mica absur-des, però jo no ho faria millor.

Quan més s’intentava salvaraquesta situació jo reia encaramés fins que em sortiren lesllàgrimes. Alguns companyspensaven que plorava perempegueïment però no séquè va passar que el vaig per-dre de cop.

No diuen que hem de saberriure’ns de nosaltres matei-xos? Au, doncs, aquí ho teniu!

Beatriz Jerónimo4t d’ESO B

EL ACCIDENTE

Todo esto ocurrió el 1 denoviembre de 2005. Dani tuvo

una gran idea: invitar a todossus amigos esa fecha del añotan significativa como es el díade los muertos. Gabi pensabaque pasarían una noche “inol-vidable”, y de hecho sucedióasí.

Dani y sus amigos estabanmuy contentos porque yahabía llegado el gran día. Todoocurría con normalidad, se loestaban pasando muy bien,reían, jugaban… Hasta que alas doce de la noche a Dani sele ocurrió salir a la calle, y conél todos sus amigos. Derepente se callaron todos, nose oía ni siquiera la respiración,se quedaron paralizados, nose podían creer lo que estabanviendo. Había una niña deunos siete años con vestidoblanco, tumbada en el suelo.Con una voz suave y dulce lespedía ayuda. Las niña lloraba,estiraba las manos… ¡Peroninguno de ellos hizo nada!Ellos habían visto cómo la niñasalía de la nada, y así como lahabían visto se habían idometiendo en la casa. Ningunohizo ningún comentario; dehecho, desde aquel día ningu-no de ellos volvió a hablar delas niña.

Desde aquel día, a todos y acada uno de ellos se les apa-rece la niña a las doce de lanoche del día de los muertos.

Ana Díaz Riera, 2º B

LA VOZ

La historia que voy a contarocurrió una tarde de inviernopor las calles de Barcelona.Fue en ese momento cuandoescuché una voz de mujercomo un suspiro, que medecía unas palabras muy con-fusas. Al girarme de golpe enla calle no había nadie. Desdeque me sucedió esto no pudedescansar pensando en porqué escuchaba esa misteriosavoz… que provenía de una delas ventanas de una casa enruinas. Hasta que un día deci-dí entrar pero un hombre medijo:- No, hija, no entres ahí o undestino cruel tendrás.

Yo, intrigada, le dije que porqué no podía entrar en aquellacasa, y el hombre me explicólo que había sucedido. Meexplicó que en aquella casahabía vivido una mujer muyguapa con su egoísta marido.Éste era un viejo vendedorveinte años más viejo que ella.Un día, el marido sal ió decasa después de cerrar todaslas puertas y ventanas, ydesde ese día no se ha vueltoa saber nada más de ellos.

La leyenda cuenta que enlas noches de luna crecientese escucha cómo pasea lamujer por la casa en buscadel egoísta de su marido;dicen que l leva un vestidonegro igual que su tristeza. Ycuentan además que si cual-quier hombre se intenta acer-car a la vieja casa en ruinas lamujer lo mataría. Quienes hanentrado y han conseguidosalir explican que se escuchanllantos repletos de tristeza, yse han vuelto locos por labelleza de la mujer.

Lorena Alcaraz, 2º B

UNA HISTORIA DE MIEDO

Volvía hacia mi casa des-pués de acabar el instituto. Unchico que iba delante de míparecía muy apurado y cruzóla cal le sin mirar; en esemomento pasó un coche y selo llevó por delante. El chicoestaba t irado en el suelo,inmóvil, y un montón de gentese acercaba a ver cómo seencontraba, menos el señordel coche, que se había idocorr iendo y ni se le habíapasado por la cabeza pararse.

Unos instantes después seacercó una chica con unamochila que venía desde elinstituto cerca de nosotrospero que no conocíamos; searrodilló ante el chico, sacóuna carpeta y tachó algo en loque parecía ser el trozo de unalista… Seguidamente se levan-tó, me miró y llegó la ambulan-cia. La chica se acercó a mí ypude ver en el reflejo del cochea la muerte, y en ese breve ins-tante me di cuenta de que

tenía enfrente ni más ni menosque al terror de toda personaviviente. Chasqueó los dedos yel señor de la ambulanciaanunció que el chico acababade morir. La niña desapareció yno recuerdo nada más.

Mª Victoria Nastasi, 1º E

LOS MENSAJES ASESINOS

Sara era una chica de catorceaños, y desde hacía unos días,cuando se levantaba y mirabael móvil tenía la memoria llenade mensajes. El primer día lehizo bastante ilusión, perocuando vio el primer mensajeya no le hizo tanta. El mensajedecía así: “Sabemos que hassido tú. No te escondas, losabemos todo sobre ti. ¡No teperdonaremos!” Ella no quisodarle demasiada importancia;lo único que hizo fue enseñár-selo a sus amigas y despuésborrarlo. Sus amigas decíanque no los borrara, que podíaser una prueba para la policía,pero Sara pensó que se habíanequivocado de número porqueno tenía ningún problema.

Al cabo de un tiempo empe-zó a tener miedo porque losmensajes eran más fuertes, ypensó que si se cambiaba detarjeta todo se solucionaría. Yeso fue lo que hizo. No le dioel número a nadie, pero por lamañana, cuando se levan-tó…¡los mensajes volvían aestar en la pantalla! ¡No se lopodía creer! Al cabo de unosdías se lo dijo a sus padres yfueron a la policía. Los queescribían los mensajes losupieron enseguida y al cabode una semana, además delos mensajes empezó a recibirllamadas sin respuesta y car-tas en las que la amenazaban.

Pasó un mes y Sara desapa-reció sin dejar rastro. Despuésde dos días de búsqueda laencontraron muerta en un des-campado: le habían dado docepuñaladas en el estómago.

Cristina Guerrero, 1º E

11IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

NUNCA TE DUERMAS EN EL BUS

Sus padres se lo habíandejado muy clarito: si se que-ría quedar una semana másen el pueblo, ¡tendría que vol-ver ella sola en el “Autobús666”! el autobús más terrorífi-co de todos, viejo y malolientee incómodo que cubría la rutaVitoria-Barcelona. Pero envistas de la fiesta que se iba a

pegar, Lucía no pensó en elinfernal viaje de retorno que leesperaba. Así que apuró lasfiestas de su pueblo hasta elúltimo segundo y, sin haberdormido ni cinco minutos entoda la semana, se subió alinfernal “Autobús 666”. Rápi-damente el ronroneo delmotor de aquel cacharro laamodorró y entró en un esta-do absoluto de sueño per-diendo la noción del tiempo y

su cuerpo. De repente, elautocar pegó un frenazoenorme y Lucía se despertó.¡Qué raro, en el autocar nohabía nadie! Fue corriendo amirar si estaba el conductor y¡nada, no había nadie! Estabamuy asustada porque, ade-más ¡no conocía el s i t iodonde estaba! Cuando Lucíase dio la vuelta ¡vio a unamujer cogida de la mano deun niño pequeño! Los dosestaban llenos de sangre y ledi jeron “Aquí hace muchotiempo morimos mi hijo y yo,ahora te toca a ti…”

Desde aquel días 6 de agostode 1998, no se volvió a sabernada de Lucía. El pueblo aún lasigue buscando sin resultadoninguno, y tienen la esperanzade que aún está viva.

Andrea Varela, 1º E

EL LOCO

Los padres de Lucía y Maríavan a una cena de negocios ylas dos tienen que quedasesolas en su casa. Están abu-rridas, no hay nada en la tele ydeciden poner la radio: “Inte-rrumpimos la emisión paraofrecerles un boletín informati-vo de última hora: un psicópa-ta se ha escapado del mani-comio. Es muy peligroso, asíque tomen precauciones.”María y Lucía, ya cansadas,se van a dormir, pero se olvi-dan de algo muy importante:cerrar muy bien las ventanas.Se van a la cama sin hacermucho caso a las noticias.

Por la noche les despertó unsuave golpeteo, pero no ledieron mucha importancia. Sepusieron a leer pero el ruidose iba haciendo cada vez másfuerte. De repente, María oyóun fuerte grito en la habitaciónde Lucía y el ruido desapare-ció a lo lejos. María se acercóa ver qué pasaba y encontró asu hermana pequeña degolla-da debajo de la cama con unanota que decía: “Si se hubiesesubido al armario no le habríapasado nada.”

Desde entonces se dice, opor lo menos eso he oído, que

el loco sigue suelto buscandoa la siguiente víctima. La pró-xima podrías ser tú. Así esque esta noche procura dor-mir con tu mami.

Lorenzo Pujol, 1º D

UNA HISTORIA DETERROR

Una fr ía noche de 1975estábamos unos antiguoscompañeros del instituto y yoen una taberna cuando derepente se abrió la puertaacompañada de un estrepito-so chirrido y de un trueno. Unhombre bajito y gordo entrópreguntando por Boulonge,uno de mis compañeros queacababa de salir del baño. Eraforense. El hombre se llamabaBois y le dijo: “Ya tengo los…”Boulonge respondió: “Vámo-nos”, y se fueron corriendohacia un camión y desapare-cieron en la oscuridad.

Diez días después fui a verloal instituto anatómico forense;iba a entrar en la sala deautopsias donde trabajabacuando escuché una peque-ña conversación de Bois yBoulonge. Dijo Bois pregun-tando: “¿De qué han muer-to?”, a lo que respondió Bou-longe: “Un estrangulamiento;a todos les han cortado lalengua y les han roto lacolumna, y eso me lleva a laconclusión de que ha sido lamisma persona.” Bois le repli-có exclamando: “¡Santo cielo!¿Quién puede haber hechoeso?” y se fue de la sala. Enese mismo momento entré yoy le dije: “Vamos a la cafete-ría.” Una vez allí tuvimos unaconversación y me fui.

Tres días más tarde compréel periódico y vi que habíanmatado a Boulonge y elmodus operandis coincidíacon las dos muertes anterio-res. Al parecer el asesinoresultó ser un excompañerode clase al que siempre mar-ginábamos.

Nacho González, 1º D

12 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GENT DE PARAULA

La biblioteca escolar, compensa-dora de les desigualtats socials

Estem vivint en un país tecnològicamentavançat, plural, democràtic, en el qual lacultura, la formació i la informació sónfonamentals per al creixement i la integra-ció de l’alumnat. La biblioteca, tot i queha d’estar dotada de tecnologia, ha dedonar resposta a una visió més àmplia,humanista, crítica fins i tot, de la societat.

Un funcionament adequat de la bibliote-ca escolar incideix positivament en l’alum-nat i l’ajuda a adquirir les competènciesbàsiques en els diferents nivells educatius,especialment a les àrees de llengua i deconeixement del medi social però també,en menor proporció, a les àrees de mate-màtiques, medi natural, educació artísticai musical i educació visual i plàstica.

Molts dels continguts i objectius didàc-tics […] tenen a veure amb el desenvolu-pament del gust per la lectura, la recercai el tractament de la informació i elconeixement de la biblioteca.

La biblioteca escolar possibilita, demanera global, el treball en l’educació envalors i la convivència, perquè permet lademocratització dels mitjans i materialsd’aprenentatge, els quals posa a disposi-ció de tots els seus usuaris.

La biblioteca escolar, a més, és com-pensadora de les desigualtats perquèproporciona els recursos de què disposaals alumnes i a les famílies amb menyscapacitat cultural i econòmica:

“Les biblioteques com a institucionsflexibles i adaptades a les necessitats dela seva comunitat, esdevenen part activaper a la construcció d’una societat cívi-ca. El fet que siguin llocs oberts a tot elmón i que s’hi pugui entrar sense haverde demanar permís, les converteix enllocs ideals per a la socialització.”(1)

La biblioteca escolar és un espai deconvivència perquè pot oferir un ambientrelaxat, de reflexió i d’aprenentatge. Ésun bon lloc per practicar la cooperació,un lloc on els alumnes comparteixen tre-balls, temps, esforços i lectures.

La bibl ioteca escolar conté moltsmaterials que ajuden a la reflexió. Llibresi escrits que ajuden a pensar, a reflexio-nar, a créixer, a estimar el món que ensenvolta, a comprendre les persones, asaber de la diversitat.

Hem encetat un nou mil·lenni i unarevolució tecnològica que no s’atura ipermet que la informació viatgi més depressa. Estem interconnectats, sí, peròles desigualtats socials persisteixen ihem de trobar els mitjans per trancar lesbarreres de pobresa, d’acostar el nord alsud, de lluitar contra les diferències.Tenim mitjans per fer la vida millor, tenimcapacitat per construir hospitals, tenimescoles, parcs públics, transports per atothom, aigua potable, aire pur, parcs.Hem de tenir mitjans per dissenyar i perdotar les escoles de bones biblioteques.

La biblioteca, el cor de l’escola,Jaume Centelles. Rosa Sensat(1) Pérez Iglesias, Javier. “Las bibliotecascomo bien público: el factor humano”. Edu-

cación y Biblioteca, núm. 97

13IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

UNA ESCRITORA EN EL INSTITUTO¡Ya es martes! Hoy viene la escri-tora Mª Isabel Molina, autora dellibro El herrero de la luna llenaque hemos leído este trimestre.

Yo estaba preparado. A mí mehabía gustado el libro exceptopor la gran variedad de nombresque aparecían. Los profesoresnos dieron instrucciones decómo debíamos comportarnoscon ella. Salimos al patio veinteminutos ya que estaba previstoque la visita de la escritora cogie-ra el descanso más la siguienteclase. Entramos en el aula deexámenes y nos sentamos. Seoía a algunos alumnos decir:“Quita que ése es mi sitio” o“Está reservado”. Luego entró laescritora. Era mayor. Debía ron-dar los cincuenta o sesenta añosy tenía el pelo corto, un tantorubio. No pude contener la risapor el comentario que Miguelhabía hecho antes: “¿Estarábuena?”

Antes de que empezara a hablar,Daniel Porras, uno de los profe-sores de Lengua Castellana,explicó su biografía: que nacióen Madrid, que ganó el premio elDoncel de Cuentos a los diecio-cho años, que tiene cinco hijos,

que trabaja en una librería y algu-nos otros detalles. Algunos lehicimos preguntas. Habló conamabilidad y al contestarlas mepareció de carácter simpático yalegre. Me hizo mucha graciacuando Estefanía comentó:“Ahora yo escribiré un libro”. Laescritora contestó: “Son las docemenos cuarto”. No la había oídobien y creía que le había pregun-tado por la hora.

Al final nos dijo con mucho entu-siasmo: “Los chimpancés tienentrescientos cincuenta signos yvosotros sólo usáis en castellanocuatrocientos. Es una cifra muypobre. Para escribir un libro senecesita tener conocimiento deunas tres mil palabras. Y vos-otros diréis: “¿Para qué me van aservir unas mil quinientas pala-bras para hablar con el cole-gui?”. Te servirán para defender-te mejor si alguien te insulta o teprovoca, para “ligar” y para tenerpoder. Debéis tener pena delcolegui que apenas sepa pala-bras. Por eso recordad: ¡Laspalabras son poder, son poder!

En fin, un día de novela.

Ivo Bastida, 2º ESO C

BIBLIOTECA

NOVETATSDE FEBRER2007TRILOGÍA DE BARTI-MEO, de Jonathan Stroud. Montena

El amuleto deSamarkandaTodo empezóaquel fatídicodía en que un

niñato escuálido y tembloro-so se atrevió a invocarme amí. ¡a mí, al mismísimo Bar-timeo, espíritu privilegiadodonde los haya, genio paramuchos, diablo para unospocos! A pesar del tartamu-deo de su voz y del sudorque le empapaba, su ordennudo ser más clara: teníaque robar el amuleto deSamarcanda a Simon Love-lace, uno de los hechicerosmás poderosos y temidosde Londres… ¿Quién eraese mocoso mequetrefeque se atrevía a darmesemejante orden? ¿Y porqué querría el Amuleto?

El ojo del GolemEn cuanto vi que Nathanielvolvía a invocarme, supe

que algo no ibabien. La primeravez que osó am o l e s t a r m etuve que ayu-darle a robar el

amuleto de Samarcanda.¿Qué querrá esta vez?Parece ser que el niño tienealgún que otro problema:en Londres medio barrio dePicadilly ha sido destruido yle han dado seis semanaspara descubrir al culpable.¡Qué pereza! Con lo bienque estaba yo tomando elsol. ¿Por qué me hará tra-bajar? ¿Por qué no invoca-rá a un espíritu inferior? Enfin, no puedo negarme,pero eso sí, hemos llegadoa un pacto: seis semanas,sólo estaré seis semanas asu servicio, yo después mepiro…

La puerta de Ptolomeo

¡Pobres magos!¡Qué penita medan! Ya nadielos respeta ni

cree en ellos. Pero se lo tie-nen bien merecido. Siempretan creídos, siempre tanarrogantes, siempre pidien-do más y más… Mirad sino lo que han hecho con-migo: hace doscientosaños era un demonio todo-poderoso; pero desde queconocí a Nathaniel todo meha ido de mal en peor: pri-mero me hizo robar el Amu-leto de Samarkanda, des-pués me las vi con un temi-ble Golem y ahora me pideque descubra dónde seesconde un mago de tres alcuarto… Por Satanás, ¡québajo he caído! Lo único queme consuela es que me hajurado que, después deeste trabajillo, me dejarádescansar…

Soy leyenda (1954) deRichard Matheson

La historia abarca el perí-odo que va desde enero de1976 hasta enero de 1979(aunque hacia junio de1975 la t ierra ya era unpozo gigantesco), tres añosen la vida de Robert Neville,el supuesto único supervi-viente de un virus letal queha convert ido a todo elmundo en vampiros.Durante el día Neville arre-gla los desperfectos causa-dos en su casa durante lanoche por los vampiros, sehace estacas, recoge ajos,deambula por la ciudad ensu camioneta en busca dealgún semejante y mata aaquellos vampiros que nohan podido escapar a tiem-po de la luz del crepúsculo.Con la llegada del ocaso yde la noche, se encierra encasa y quema el tiempo

fumando, bebiendo whisky,atormentándose por lamuerte de su mujer Virginiay de su hija Kathy, o escu-chando a Mozart, a Bee-thoven, o a Roger Leie.Matheson ha pintado a unRobert Nevi l le como aalguien lego en cuanto aconocimientos sobre losvampiros: va aprendiendosus hábitos y sus puntosdébiles a medida que vaacostumbrándose a creerque es el último habitantedel mundo. Esta rutina seve alterada por la apariciónimprevista de un perro quele hace albergar algunaesperanza de que estepobre animalito no ha sidoinfestado por el virus, y lade Ruth, una muchachacon la que renueva otra ilu-sión. Ambos viven unabreve relación amorosa,pero él duda constante-mente de sus intenciones ypiensa que también es unvampiro, hasta que descu-bre la dura realidad: es unade ellos y ha sido enviadapara espiarlo. Ruth seescapa y le deja bien claroen una carta cuáles sonsus propias intenciones ylas de los demás: Trataréde salvarte. Les diré queestás demasiado bienarmado para que ataque-mos ahora. Aprovecha eltiempo que te doy, Robert.Vete de la casa, escapa alas montañas, y sálvate.Somos por ahora unospocos. Pero creceremostarde o temprano, y ningu-na palabra mía podrá impe-dir tu destrucción.

Lo que me resulta desta-cable de la novela es la evo-lución psicológica queexperimenta Neville, desdeuna rabia destructiva eincomprensible de su situa-ción como hombre soloacosado por cientos devampiros, hasta la terribleaceptación de que quizásson los vampiros los queven amenazada su estirpecon la presencia de alguienque es el último de la viejaraza, la de los humanos,que intentaron someter a la

de los vampiros. Nevil lellega a esta conclusión alfinal de la segunda parte:Curiosamente, la vida eraahora soportable. Vestiré loshábitos del eremita sin lágri-mas, pensó. Ahora tieneclaro su situación de inferio-ridad y comprende y aceptacual debe ser el sentido desu vida: Había aprendido ainsensibilizarse. El tiempohabía perdido su alcancemultidimensional. Había sóloun presente, Una lucha coti-diana sin cimas de alegría nihonduras dedesesperación. Estamosasistiendo al trueque de unasociedad humana y civiliza-da por otra vampírica y pri-mitiva que reivindica susituación: vamos a crearuna nueva sociedad, escri-be en una carta Ruth aNeville. Esta nueva sociedadme recuerda otro truequede sociedades como el quepresenciamos en Fahrenheit451 (1953) de Ray Brad-bury, en este caso la socie-dad de los hombres-libro.

Con las mismas dos pala-bras que le dan título termi-na la novela, Soy leyenda, yNeville se aleja definitiva-mente de su extrañamientoy acepta sin remisión lo quele pueda pasar en el futuro.Y el lector, al leer estas dosúltimas palabras, desvía losojos del libro, segundos des-pués lo cierra y observacómo esas palabras se aba-lanzan sobre él, Soyleyenda, con la contunden-cia de una losa, fría e irrever-sible…. Y empieza a com-prender que muchas vecesen la historia o en cada vidaparticular (quién sabe si tam-bién para otras razas o civili-zaciones que desde un lugarremoto nos observan atóni-tos) no son los otros losraros, los que claudican consu comportamiento, sinoque somos nosotros, loscensores de sus actitudes,consideradas por nosotrosincorregibles y de cualquiermanera aceptables, los quesomos leyenda.

Daniel Porras, 17-2-07

14 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

BIBLIOTECA

15IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

CUERVO

Concédeme un deseo.Siempre fui un sirviente leal.

Cordial y humilde.Tú me diste la codicia.

Me hiciste ver.Ahora me llamas traidor,avergonzado por aquello

en lo que me he convertido;me obligaste a llevar el miedo como anillo.

Decías que yo era indestructible,que no podía morir.

Eso decías, sin embargo,Esas palabras acabaron por mutilarme.

Para recuperar tu favor,mataré al rey.

Concédeme un deseo,compasión.

Querría ser humano,al menos un día.

Compréndeme; te odio.Mi odio es tan intenso

Que paso las noches en velacuando mi ser comienza a gritar.

Abrumado por el poder y la gracia,Pude llegar a ver una hermosa flor negra.

Cuánta miseria vi entonces sobre mí.El rey permanece en su trono.

Concédeme un deseo,redención.

El miedo a la vida lo llevo como anillo.Por recuperar tu favor,

He matado al rey.Tiempo atrás

Tuve una pesadilla.El cuervo se comía al lobo.

Su sangre en mis alas,su vida, en mi poder.

Llevo el miedo como anillo;Es el corazón de la tentación.

Ana María Sabater, 3 ESO C

Ones xocant contra les roques.Semblen flors contra el vent, com l’aigua amb el torrento la pilota i el porter.

David Betancur, 2 ESO B

Un jardí ple de florsno es pot veure quan està fosc.Sembla un prat acoloritamb l’arc de Sant Martí.

Ana M. Blanca, 2 ESO B

El Racó del PoetaUn so molt agradable,com el d’un ocellet.Piula, piula ocellet,que jo també piularé.

Melody Camacho, 2 ESO B

Les roques xoquen,fan soroll per molestar.Pareixen maquesamb el soroll de la mar.

Núvols enfadats amb forma de lluna.Ones que s’escolten xiuxiuejar.El cel ple d’estrelles… n’hi ha més d’una.Fan forma de cor com si fos un collar.

Lorena Valera, 2 ESO B

Un jardí ple de florsés un paisatge molt agradable.Hi ha molts de colors,però especialment el verd d’un arbre.

Rosa Soto, 2 ESO B

Un so molt agradable,com el xiulet d’un ocell.Per això la mare cantaamb un capell.

Marina Rosselló, 2 ESO B

Aquell dia, en el qual les ones t’endugueren.El meu cor, desesperat,es tornà fragments de vidre trencats.Una confessió d’amor tardanaa la qual un cos fredja mai més podrà respondreuna i altra vegada…

Repeteixo les paraules,mentre les meves llàgrimesinunden el teu rostre.Si amb la meva tristesa poguésrecuperar la teva riallaet juro que ploraria fins morir.Però ara, amor meu, tan sols puc ser per tuuna flor eterna.

Estefanía Córdoba, 2 ESO B

L’alegria de retornar a casai veure que allàhi ha tota la famíliaque et troba a faltar.

Iván Bibiloni, 2 ESO B

Les roses són grises.Les violetes també.Estic molt soli mai més et veuré.

Miguel Ángel Arias, 2 ESO C

Onades xocant contra les roques

Se senten les onadesdes de casa meva,que peguen a les roquesmentre l’escuma busseja.

Els peixos neden,se sent un profund cant,les ones estan ballanti les sirenes cantant.

Si a la platja te’n vasmolts caragols trobaràs,i les ones amb la seva irat’envestiran.Mentre, les sirenes t’ajuden a nedar.

Però si tornes a la platja i veus la mar molt moguda,veuràs les sirenesmentre ballen amb les balenes.

Maria de Lluc Guasp, 2 ESO C

L’angoixa de la soledatés com un lloc fosc,com una nit al bosco com la gola d’un llop.

Camilo Sobrino, 2 ESO C

Un jardí ple de florsno em lleva l’agonia.El que tinc aquí dinsno m’ho lleva ni la policia.

Manuel Martínez, 2 ESO C

16 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

El Racó del Poeta�

Noche del mes de marzo

Amanece. Las nubes recomienzana despintarse el rímel. Algún pájaroquieto en el deslunado de los pisos,y es como si su voz lechosa en lapenumbraanunciara un presagio al que temer.

Amanece en la alcoba de esta casa.El rumor tan caliente de las sábanaste avisa, al retardar un beso tácito,de que esta claridad es la evidenciade otro día calcado al anterior,al de mañana.

Y no quieres volver…

Te acuerdas de la forma de su cuerpoencajado en el tuyo como un puzzle;te preguntas si se ha difuminadola plenitud de amar cuando es de noche,tan diferente a la de la mañana.

Querrías que volviera a anochecer, porque la madrugada es una cárcelcuando el cincel del sol se clava en losdeseosde quedarte en la cama para siempre;piensas en lo que aún queda por delante:logros que perderás, cansancio que fingir…

…Ya es hora de marcharte al almacén.

Pero esta noche rota de marzo, esa guaridaen la que nos zafamos un instantede los agrios sargazos del deber,¿quedará siempre intacta…? ¿dónde iráa refugiarse…?

No hay tiempo por ahora.Debo irme.

Conozcoel día que me espera preso en un almacén.

A mis compañeros de departamento deSon Rullan.

Daniel

Onades xocant contra les roques,la mar plena d’aigua, al voltant.Les roques són més pesades que lesonesi l’aigua trona com un llamp.

Juan Miguel López Piña, 2 ESO A

La soledat

Era de vespre,estava tot sol.No ho puc entendre:no em vol ni el sol.

El meu llit, el banc,el meu amic, el moix,la meva fam és tant…Fins i tot estic coix.

No tenc un amic,no tenc un tros de pa. Només tenc un abricque està fet de taps.

Lluís Virgili, 2 ESO C

Soledat

Tot està fosc i silenciós.Estic intentant escoltar.Res, cap so harmoniós,solament l’ombra del pinar.

Callat i poderós,sóc el llop solitari,alt i majestuóscom un arbre centenari.

Per descansar,no pensar, no estimar, no sentir.Per descansar,morir.

Ivo Bastida, 2 ESO C

L’alegria del retorn a casa

Els problemes t’envolten.La gent és com els dolços:primer t’ajudeni després desapareixen.

Només un sentiment dura:les ganes d’arribar a casa.Aqueixes ganes que semblen ocellsquan en arribar s’amaguen.

I més quan pots veureque ta mare sembla un detectiu,que no atura fins que es tranquil·litzai no veu que només volies ser a ca teva.

Amb les teves coses com amics,que sempre són allà i no se’n van.Com casa teva, que és com la teva covaque una vegada a dins no en sortiràs.

Raquel Mora, 2 ESO C

L’alegria del retorn a casa

Amb l’ànima rompuda i desolada,ella se’n va anar de casa un dia grisamb tota la pena destrossada.

Varen estar mesos, anys sense ella.No escrivia, ni cridava.Només plorava davant d’una fotografiade la seva família desolada.

Allà devora de la martirà la fotografia amb molta plorera.I no sabia què fer, tota sola,si tornar o morir allà.

Al final va tornar, com la filla que es casa i acaba tornant.Va veure la seva família tots ben grans,tot va ser felicitat i alegria.I des d’aquell dia tot va ser distint i es quedà el que li quedava de vida.

Virgínia Bleda, 2 ESO A

LAMENTO

Hablaré con el eco eterno,a la espera del ángel ciego.

La antigua rima es ahora la ruinadel corazón herido y moribundo.

Alma de eternidad efímera,de verdad maldita

Ahora que las lágrimas del adiósse secaron.

Espíritu de un mundo arcano,cedo mi vida a la muerte,

Para compensar así lo hecho en viday convertirme en guardián celeste.Lloraré por la eternidad perdida,por encontrar la verdad del alma,

de la vida…la muerte…

Por ello seguiré adelante.Aúlla el trueno.

Me lamento en silencio;tal vez yo también encuentre la verdad…

Ana María Sabater, 3 ESO C

Un jardí ple de flors,un jardí amb margaridesque arriba als cors.I al voltant, plantes boniques.

Sergio Guerrero Pons, 2 ESO A

17IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

LOCURA

¿Existe acaso un loco con una mentecapaz

de poner orden en sus pesadillas,de aplastar a los demonios y dominar el

Caos,capaz de abandonar su reino,

renunciar a su dicha,y zarandeado por mareas contradictorias,

sacrificar su orgullo en aras del dolor?¿Existe acaso un ser nacido por el Destino,

capaz de llevar viejas armas,de ganar nuevos estados,

y desgarrar las murallas que alza el Tiempo,de arrasar antiguos templos como menti-

ras santificadas,de quebrar su orgullo,

perder su amor,destruir su raza,

su historia,su alma,

y tras renunciar a la paz a favor delesfuerzo,

dejar sólo un cadáver que incluso lasmoscas rechazan?

Ana María Sabater, 3 ESO C

� � �

VARIACIONS D’UN POEMA DEMARIÀ VILLANGÓMEZ

Després de l legir i comentar aquestpoema, els alumnes havien de canviar lesparaules en cursiva per unes altres i crearun poema nou:

Recordo, tot justaquesta casa, aquest camí.Que petits, aquests camps,comparats amb els llargs camins delmón!Recordo –ja ignorava que encara horecordés-aquesta llum, aquesta calor estranya,aquesta olor d’herbes seques, de bosc,de camp antic que s’insinua.I a tu, mare, et recordo,recordo aquella mare dels setze anys,quan jo me’n vaig anar.I aquest record he de posar-lovora aquest rostre vell tot ple de llàgri-mes.

I aquests són alguns dels poemes quen’han sortit.

Recordo, tot just,aquelles rialles, aquell passeig.Que curta, la felicitat, comparada amb els llargs dies d’estiu!Recordo - ja ignorava que encara horecordés-aquella protecció, aquella estimacióincreïble,aquella olor de pins florits,de primavera que ja és aquí.I a tu, padrina, et recordo.Recordo aquella padrina dels veïnats esti-mada.A pesar de tot, sempre et tendré amb mi.I aquest record he de posar-lovora tots aquest passeigs que encara ensqueden.

Beatriz, 2n ESO C

- Recordo,tot just,l'aroma del pa cuit, del forn del jardíque feia el meu padrí. Comparats amb els dels veïnats, els nostres eren boníssims! Recordo -ja ignorava que ho recordés- aquell sabor del pa cuit, calent, torrat, aquella olor tan bona del pa acabat defer.I a tu, padrí, et recordo.Recordo el pa dels familiars quan jo encara era petita. I aquest record he de posar-lo vora les meves memòries de la infància.

Maria de Lluc Guasp, 2 ESO C

Recordo tot justaquella cara, aquells cabells.Que grossos aquells ulls comparats amb les seves petites pupil·les!Recordo -ja ignorava que encara horecordés –aquell color, aquelles mans pàl·lides, aquella olor de perfum de roses, de Chanel, que enlluernava.I a tu padrina et recordo. Recordo aquella padrina dels meus 6anys, quan ella va morir. I aquest record he de posar-lo vora aquesta foto, plena d’orgull.

Raquel Mora, 2 ESO C

Recordo, tot just,aquella cara, aquell somriure.Que bonic aquell moment,comparat amb la tristesa d’altres dies!Recordo -ja ignorava que encara ho recordés-aquella abraçada, aquella mirada feliç,aquella olor de perfum de fa anys,de roba nova que estrenes.I a tu, felicitat, et recordo. Recordo aquella felicitat que em va enlluernarquan jo et vaig mirar.I aquest record he de posar-lovora aquells records que mai s’esborraran.

Agostina Barta, 2 ESO C

Recordo, tot just,aquell amic francès,aquelles camisetes tan estretes,d’aquell amic meu.Encara el record, quan pasper les vies del tren,i encara puc pensarque hagués pogut fer alguna cosa,per aquell amic francès.Però una màquina sense corel va robar, l’agafà ise’l va endur a un llocon no el podré veure mai més.I aquest record he de posar-loi deixar-lo en el meu cor,on ningú pugui tocar-lo…

Lluís Virgili, 2 ESO C

� � �

El Racó del Poeta

18 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Com cada any, la festa solidà-ria per recaptar doblers per auna ONG (enguany, EsperitSolidari) va ser tot un èxit.Recaptàrem 1.156’16 euros!

El dia en què tenia lloc la festava començar plovent moltís-sim, però en arribar a l’escolaja se sentien les cançons quealguns dedicaven i, en avan-çar una mica més, l’olor de lescrêpes que, com cada any, espreparaven.

Aquest any la festa va estarmolt animada i es podienveure tot tipus de paradetes.No podien faltar les de menjar,que són un clàssic de la festa,amb els seus pastissos isandvitxos. El que més em vacridar l’atenció del menjar vanser els pastissets que menjavaDoraemon que van prepararuns alumnes de quart. Unanovetat van ser també les cris-petes. És clar, què far íemsense els pastissos i els sand-vitxos! No van faltar represen-tants de Comerç Just, comcada any, ni el Mercadet Soli-dari que, per cert, va ser totun èxit: es va vendre quasi tot.Una nova incorporació va serl’oferta de “1 abraçada, 1 soli”que, pel que es veu, està bas-tant de moda a tot el món.

Dos dels alumnes del cicle for-matiu ens feren una demostra-ció de ball de saló professionalque va deixar tothom bocaba-dat. Quin espectacle!

No podem oblidar l’actuaciódel grup de teatre que, comcada any, va animar la festa.Si l’any passat van fer veniruna top model amb paparaz-zis i tot, aquest any no es vanquedar curts i van fer venirPapa Noel, amb el seu carrople de regals. Cada any sesuperen. Què ens portaranl’any que ve?

Per acabar, cal donar les grà-cies a tothom que va partici-par a la festa i la va fer possi-ble i esperem que l’any que vesigui com la d’aquest any i, sipot ser, encara millor!

Laura Garau, 1 Batx B

FESTA SOLIDÀRIA. 2006

19IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

FESTA SOLIDÀRIA. 2006

20 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GRACIAS ANDREUEl día 21 de Diciembre de 2006 se celebró la fiesta soli-daria de Son Rullán. Hubo un montón de actividadesincluyendo la nuestra que consistía en hacer nombres“tuneados” y que tuvo mucho éxito. Yo me ocupé de laorganización y puse los precios a las postales de Navi-dad que vendíamos. Otras actividades fueron: dedicarcanciones, fútbol, tiro a la lata, puestos de comida, dibu-jos manga, venta de objetos de segunda mano, etc.

La decoración estaba muy bien. Fue muy bonita. Habíatanta gente que costaba muchísimo transitar por el por-che. Nosotros, la clase de 1º A, conseguimos vender unmontón de postales pero sacamos poco dinero porquelos precios los puse demasiado bajos. Una cosa essegura: no hubiésemos podido hacerlo sin la ayuda deAndreu y le doy las gracias.

David Luis Ubiña, 1º ESO A

FESTA SOLIDÀRIA. 2006

MARIAN SALOM, UNA ALUMNA SOLIDÀRIA

El 22 de Febrer lliuràrem a “Esperit Solidari” els 1.156 euros recaptats a la nostra festasol idària. MarianSalom, exalumna delcentre i representantde l’organització, ensva expl icar ambdetalls el seu viatge aEtiòpia i per què éstan necessària lanostra ajuda.

21IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Els alumnes de 4t d’ESO de l’assignatura de botà-nica vàrem decidir que perquè l’assignatura fos méspràctica, prepararíem el terreny de darrere l’institutper fer un hort. I així va ser: després d’ haver tancatl’hort fa alguns anys, nosaltres el vàrem reobrir.

En primer lloc, vàrem netejar el terreny durant uns diesi vàrem anar amb la nostra professora Isabel Bobadillaa El Secar de la Real a cercar femada a una quadra decavalls. Tot seguit vàrem dividir el terreny en sis parts.Cada part estava al càrrec de tres alumnes. Desprésvàrem remenar la terra i la femada i sembràrem moltesplantes com faves, lletugues, pèsols, ravenets i moltesmés.

Un altre dia vàrem anar de visita a la universitat i ensvan donar moltes plantes i una compostera perfabricar el nostre propi compost.

A la festa solidària que vàrem celebrar a l’institut el22 de desembre, els del grup de botànica vengué-rem plantes aromàtiques, garrovers i alzines quevan tenir molt d’èxit.

Anam a l’hort dues vegades a la setmana i el dei-xam net d’herbes amb l’ajuda d’en Marcos Hortela-no que ens dóna molts consells perquè arribem atenir uns fruits boníssims.

Sara Camacho Escobar i Tania Sevillano Jiménez4t ESO B

HISTÒRIA D’UN HORT

SON RULLAN A LA PREMSA

22 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

SON RULLAN A LA PREMSA

23IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

SON RULLAN A LA PREMSA

24 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

GUILLEM SANZ (València 1965)

Creador, coreògraf, director, intèrpret i ballarí i professorde música de l’IES Son Rullan.

Llicenciat en psicologia per la universitat de València,completa la seva formació en filosofia, art dramàtic,piano i crítica musical.

El 1982 inicia els seus estudis de dansa clàssica i s’es-pecialitza en dansa contemporània el 1986. Treballaamb Gracel Meneu i Gerard Collins. Amb Carolyn Carl-son i Larrio Ekson participa a l’Encontre de dansa delPaís Valencià al Teatre Principal de la mateixa ciutat i fala seva incursió en la direcció artística: “Èxtasi”, obra deteatre del moviment per a l’escola Superior d’Art Dra-màtic de València.

El 1989 torna a Mallorca i crea amb Nofre Moyà i JorgeAliaga “Dulse Producció”, conjunt de videocreació en elqual participa com a guionista i intèrpret en diversos tre-balls de curtmetratge i vídeo-dansa: “Paràbols”, “DulseDespertar”, “Phrenology”, “Femme Fantôme”, “MortusMobilis”.

Treballa com a ballarí en companyes de dansa comtem-porània: Saco de Gatos (amb Paulo Ruschel) i La Quer-cia (amb Laura Girotto). Contacta amb el Centre coreo-gràfic de València per a realitzar el taller coreogràfic deWim Vandekeybus oferit per la fundació Autor de laSGAE.

El 1999 crea DIVERSO ALARIA.

Des de 2003 és professor associat de dansa educativa,improvisació i coreografia aplicada del Departament dePedagogia i Ciències de la Música al ConservatoriSuperior de Palma de Mallorca.

¿QUÈ FAN ELS PROFESSORSFORA DE LES AULES?

SORTIDES I EXCURSIONS

El dia 9 de noviembre de 2006, los alumnos del ciclo formativode grado superior de “Animación de Actividades fisicodeporti-vas”, asistieron al “III Fòrum de joventut i empresa” en la sedede la CAEB.

FIRA FUTUR JOVE

Els alumnes de 4t d’ESO varen visitar la fira FUTUR JOVE alrecinte firal de l’aeroport adreçada a oferir-los informació sobreeducació, treball, oci, habitatge…

25IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

EXCURSIÓN DE SENDERISMO

El día 27 de mayo los alumnos de Ciclo Formativo organiza-ron una excursión de senderismo a Sóller. Fuimos en auto-bús. Cuando llegamos a Sóller nos bajamos y nos fuimoscaminando montaña arriba por Costa d’en Flassada. Llega-mos al mirador de Ses Barques y allí merendamos y des-cansamos. Después nos hicimos fotos y luego bajamoshacia Fornalutx por la Costa d’en Nico.

Cuando llegamos a Fornalutx, llegamos a la parada de losautocares y volvimos a Palma. Nos lo pasamos muy bienen la excursión porque vimos la naturaleza y tomamos airefresco en el bosque. Tomás, el guía nos explicó que elcamino por el que pasamos servía en otros tiempos paraque los animales transportaran los materiales y lo explicómuy bien. En mi opinión todos los monitores mereceríanaprobar porque lo hicieron muy bien.

Juan David Betancur

Excursió a “Es Parc”

Dia 16 de gener, elsgrups de 2 d’ESOvàrem anar d’excursióa l’àrea de noves tec-nologies de Mallorcaanomenat “Es Parc”.

Al principi, la majoriade nosaltres pensà-vem que seria moltavorrit i que no ens hopassaríem bé, peròcrec que quan vàremtornar a l’institut, des-prés d’haver-hi anat,molts vàrem canviard’opinió.

A les nou del matí més o menys partíem de l’institut amb unparell de professores del centre. Vàrem arribar molt ràpid itot d’una que vàrem baixar de l’autobús ens vàrem quedaradmirats de com era aquell lloc (encara desconegut per anosaltres). O almenys és el que em va parèixer a mi.

L’àrea tenia una forma molt original. Era una espècie de cubamb diferents apartats fets de materials totalment reciclats:llaunes de coca-cola, botelles de vidre, cartons…i moltsmés. Tot d’una que vàrem entrar, vàrem veure butaquesfetes amb bidons, sofàs fets amb la part de darrera d’uncotxe…i tots ens vàrem quedar fascinats!!! Després ensvàrem dirigir a una sala de conferències on ens varen expli-car el significat de les quatre “R” (reciclar, reduir, reutilitzar irecuperar) i la importància de separar en paper i cartró,vidre, plàstics i materials orgànics a casa nostra a l’hora dellençar els fems al contenidor. També ens varen posar unsvídeos, uns més entretenguts i d’altres més avorrits.

Més tard ens vàrem dividir en dos grups. Uns varen anar afer una volta amb el famós tren del local mentre els altresberenaven. La volta amb el tren per mi va ser el millor detota la visita. És molt modern i gràcies a ell pots veure totesles instal·lacions, com separen els fems… i s’atura a cadapunt clau. Per uns micros se sent l’explicació.

Després, és clar, li va tocar a l’altre grup i nosaltres vàremanar a berenar. Hi havia entrepans de formatge o cuixot, itambé et donaven beguda.

Al cap de poc vàrem haver de tornar a l’institut. La veritatés que em va agradar molt la visita i me pareix que hauríemde prendre tots nota d’això del reciclatge per contribuir a unmón millor.

Maria Francisca Mas Riera, 2 ESO C

VIAJE A BARCELONA

El día 21 de mayo nos fuimos en barco hacia Barcelona.Esa noche no dormimos nada. En el barco había piscina cli-matizada pero no nos metimos. Estuvimos hasta las 6 de lamañana despiertos. El barco atracó sobre las siete y des-pués fuimos a dar una vuelta por Barcelona. Estuvimos enel Aquarium. Vimos todo tipo de peces. Algunos medíanmás de cinco metros. Había tiburones, mantas, pingüinos,

SORTIDES I EXCURSIONS

26 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

peces payaso y muchos más. Allí comimos. Nos dieronmacarrones y hamburguesas con patatas fritas y estabatodo muy bueno. Después fuimos a la tienda. Había cosasmuy bonitas pero eran muy caras. Yo compré una especiede esponja con agua.

A continuación nos fuimos hacia el hotel. Tardamos casidos horas en llegar porque estaba lejos de Barcelona.Cuando llegamos eran las siete de la tarde. Nos fuimoshacia las habitaciones, nos duchamos y fuimos a cenar.Más tarde fuimos a dormir. Al día siguiente, después dedesayunar, nos dirigimos hacia el autocar para ir al zoo. Dis-frutamos viendo a los animales y comimos allí el picnic quenos habían preparado en el hotel. Luego cogimos el auto-bús otra vez para ir al Cosmocaixa. Nos sorprendió ver unafigura de Einstein a la entrada porque parecía real. Proba-mos todo lo que había y quedamos entusiasmados contodos los inventos.

Finalmente fuimos al Maremagnum. Había multitud de tien-das. Yo fui a la del Barça y a Imaginarium. Cuando acaba-mos de comprar fuimos a un restaurante a cenar y después

al barco. Esa noche también estuve despierta hasta las tresde la noche porque estuvimos en la discoteca. Luego mefui a descansar hasta que llegamos a Palma.

Me gustó mucho este viaje. Fue una experiencia inolvidable.

Marina

SORTIDES I EXCURSIONS

27IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

SORTIDA A LA UIB

Dia 30 d’Octubredel 2006,la clas-se de primer B deBatxillerat, anà-rem de visita a laUniversitat perreal i tzar unapràctica de física.La pràctica con-sistia a calcular el0 absolut delsgraus kelvin.

Ens trobàrem totsa l’edifici MateuOrfila (facultat deFísica i Química) ales 9:45 h, encaraque va haver-higent que arribàmés prest o méstard, com en mol-tes altres oca-sions.

Entràrem al labo-ratori i ens distri-buírem per pare-l les o grups detres per realitzarla pràctica, quedurà quasi unahora i mit ja.Vaestar força bé i laveritat és que ensva agradar bas-tant.

A les onze ensdonaren mit jahora de descansperquè pogués-

sim berenar, anar al bany o fer el que “volguéssim”, sem-pre que no ens n’anàssim.

A les 11:30 h entràrem, ens dugueren a una aula i ensferen una xerrada sobre meteorologia que, com que està-vem una mica cansats del cap de setmana, se’ns va fer unpoc pesada però com que ens mostraren fotografies ivídeos, va ser interessant.

Quan sortírem d’aquella aula, ens dugueren a una altraaula on hi havia molts ordenadors i PCs i ens explicaren unparell de coses referents a ells.

Després, ens dirigírem a l’aula d’informàtica i, per parelles,observàrem la temperatura, la humitat, la pressió atmosfè-rica, etc.de les Illes (Balears), cosa que va estar bé.

Tot seguit, ens acomiadàrem del personal que havia estatamb nosaltres durant tot el matí i ens n’anàrem cadascú acasa seva.

Roser M. Juan Pérez, 1r Batxillerat B

CARNESTOLTESSORTIDES I EXCURSIONS

28 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

CARNESTOLTES

29IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

CARNESTOLTES

30 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

ALTRES ACTIVITATS

AULA MÒBIL D’EDUCACIÓ AMBIENTAL

L’institut va comptar amb una aula mòbil d’educació ambiental on els alumnes d’ESO i Batxillerat varen tenir una classesobre el tractament de l’aigua. Com podeu veure les classes també es poden fer dins un autobús.

La desfilada dels alumnes de 4t va ser tot un èxit. Hi vahaver un bon ambient. Alumnes d’altres cursos, professors ipares hi varen anar i varen passar una bona estona veient lescoreografies que havien preparat i ballant.

Els alumnes d’ESO han fet el taller de Resolució deconflictes. Esperem que d’ara endavant posin en pràctica les passes que s’han de seguir quan tinguin un problema ambun company/a:

1. Pensar abans de dir o fer alguna cosa.2. Parlar amb l’altra persona per descobrir en què consisteix el problema.3. Dialogar amablement i intentar arribar a un acord.4. Fer allò que s’ha acordat.

SIMULACRE D’INCENDI

Novament s’ha fet el simulacre d’incendi. Enguany s’hacanviat el lloc de reunió. Va ser una bona activitat per estarprevinguts i saber reaccionar d’una forma adequadadavant situacions inesperades.

31IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

CÒMIC

32 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

1r ESO D-

1r ESO E

Àlbum fotogràfic

1r ESO A

1r ESO B-

1r ESO C

33IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Àlbum fotogràfic

1r ESO F-

2n ESO A

2n ESO B-

2n ESO C

2n ESO D-

34IES

SON RULLAN • Núm. 8/2007

2n ESO E

2n ESO F-

3r ESO A

Àlbum fotogràfic

3r ESO B-

3r ESO C

35IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Àlbum fotogràfic

3r ESO D

4t ESO A-

4t ESO B

4t ESO C-

1r BATX A

36 IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Àlbum fotogràfic

1r BATX B

2n BATX A-

2n BATX B

AFD 21 GRUP A-

AFD 21 GRUP B

37IES SON RULLAN • Núm. 8/2007

Àlbum fotogràfic

SOLUCIONS ALS PASSATEMPS

AFD 31 GRUP A

AFD 31 GRUP B-

1 - QUI FALTA?

2 - ACERTIJO: CAMILO

3 - ACERTIJO:

Sólo soy un simplesello de correos.